Jag SKA köpa växthus i år. Tror det blir nåt från Grohus.
@Fruentimber du har väl ett därifrån? Eller minns jag fel? Har lite beslutsångest om modell. Och storlek. Och placering i trädgården. Eller egentligen finns det bara en plats att ha det på, min trädgård är så kuperad.
Ja, jag har ett därifrån, en Variant 303 på 18,2 kvm.
Nu vet jag ju inte riktigt hur mycket du odlar, men oavsett:
- Ju större, desto bättre. Inte bara för att man får plats med mer, utan för att det är lättare att få ett bra klimat i ett större växthus.
- Automatiska lucköppnare för vädring är utan tvekan värt den extra kostnaden. Hade aldrig velat vara utan.
- Ju större växthus, desto fler luckor kan du behöva.
- En extra dörr som du sätter i andra änden förbättrar luftgenomströmningen.
- Lack är inte värt det, mitt har redan börjat flagna bort och det är rost under. Är bara 3 år gammalt, så riktigt tråkigt.
- Rostfria skruvar och muttrar är att föredra. De man får med som ingår är inte rostfria och börjar rosta efter en säsong (åtminstone ingick det inte rostfria när vi köpte).
- K a n a l p l a s t. Ja, det är en extra kostnad, men hade hellre köpt ett mindre med kanalplast än ett större med glas. Bättre för klimatet i växthuset, håller en jämnare temperatur, växterna blir inte sönderbrända och säsongen blir längre.
- Tänk på höjden. Ska du ha tomater, gurkor och dylikt så vill du gärna ha högt i tak. I så fall är modellerna på mur att föredra.