Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det bra eller dåligt att jag börjat titta på växthus och börjar fundera på vilket sort, storlek m.m.
Har sneglat lite på några med mur i botten, sjukt snygga. Än får det nog va lite drömmar antar jag men ändå. 🙈😅
Skulle säga att det är heeeelt normalt 😁 Har man det inte i sig det sen innan, att gå bananas med växtlighet och allt som hör därtill, är den här tråden åtminstone bra på att ge en knuff i rätt riktning med all inspo och nya idéer :angel:
 
Jag SKA köpa växthus i år. Tror det blir nåt från Grohus. @Fruentimber du har väl ett därifrån? Eller minns jag fel? Har lite beslutsångest om modell. Och storlek. Och placering i trädgården. Eller egentligen finns det bara en plats att ha det på, min trädgård är så kuperad.

Ja, jag har ett därifrån, en Variant 303 på 18,2 kvm.

Nu vet jag ju inte riktigt hur mycket du odlar, men oavsett:
- Ju större, desto bättre. Inte bara för att man får plats med mer, utan för att det är lättare att få ett bra klimat i ett större växthus.

- Automatiska lucköppnare för vädring är utan tvekan värt den extra kostnaden. Hade aldrig velat vara utan.

- Ju större växthus, desto fler luckor kan du behöva.

- En extra dörr som du sätter i andra änden förbättrar luftgenomströmningen.

- Lack är inte värt det, mitt har redan börjat flagna bort och det är rost under. Är bara 3 år gammalt, så riktigt tråkigt.

- Rostfria skruvar och muttrar är att föredra. De man får med som ingår är inte rostfria och börjar rosta efter en säsong (åtminstone ingick det inte rostfria när vi köpte).

- K a n a l p l a s t. Ja, det är en extra kostnad, men hade hellre köpt ett mindre med kanalplast än ett större med glas. Bättre för klimatet i växthuset, håller en jämnare temperatur, växterna blir inte sönderbrända och säsongen blir längre.

- Tänk på höjden. Ska du ha tomater, gurkor och dylikt så vill du gärna ha högt i tak. I så fall är modellerna på mur att föredra.
 
@sthu Lägger till att jag inte har några goda erfarenheter av deras service. Ändringar, tillägg etc bör du se till att göra skriftligt genom mail, om du bestämmer dig för att beställa därifrån.
 
Ja, jag har ett därifrån, en Variant 303 på 18,2 kvm.

Nu vet jag ju inte riktigt hur mycket du odlar, men oavsett:
- Ju större, desto bättre. Inte bara för att man får plats med mer, utan för att det är lättare att få ett bra klimat i ett större växthus.

- Automatiska lucköppnare för vädring är utan tvekan värt den extra kostnaden. Hade aldrig velat vara utan.

- Ju större växthus, desto fler luckor kan du behöva.

- En extra dörr som du sätter i andra änden förbättrar luftgenomströmningen.

- Lack är inte värt det, mitt har redan börjat flagna bort och det är rost under. Är bara 3 år gammalt, så riktigt tråkigt.

- Rostfria skruvar och muttrar är att föredra. De man får med som ingår är inte rostfria och börjar rosta efter en säsong (åtminstone ingick det inte rostfria när vi köpte).

- K a n a l p l a s t. Ja, det är en extra kostnad, men hade hellre köpt ett mindre med kanalplast än ett större med glas. Bättre för klimatet i växthuset, håller en jämnare temperatur, växterna blir inte sönderbrända och säsongen blir längre.

- Tänk på höjden. Ska du ha tomater, gurkor och dylikt så vill du gärna ha högt i tak. I så fall är modellerna på mur att föredra.
Tack. Jag tittar mest på tunnlarna de har, det är mer min prisklass om det ska bli av i år.
 
Oj, jag var där och tittade i höstas och de var jättetrevliga. Vi kommer förmodligen hämta själva, vi bor så pass nära att det är värt det.

Ah, det kan säkert vara skillnad. Vi bor långt ifrån, så beställning skedde genom mail och telefon.
 
När sår ni tomater som (när de blivit stora) kommer bo i växthus?

Beror lite på din zon. Jag tänkte så nu i mitten av februari, räknar med att kunna flytta ut dem i april för avhärdning och med värmefläkt nattetid om det är risk för frost. Räknar med att de ska kunna planeras ut helt i maj.
 
Skulle säga att det är heeeelt normalt 😁 Har man det inte i sig det sen innan, att gå bananas med växtlighet och allt som hör därtill, är den här tråden åtminstone bra på att ge en knuff i rätt riktning med all inspo och nya idéer :angel:
Kan säkert va så. Just nu tycker jag tiden går så långsamt, vill ha april och frostfritt så jag kan så alla fröer där de ska va ute i landen. Är liiite otålig. 🙈😅
 
När sår ni tomater som (när de blivit stora) kommer bo i växthus?
I början av året.
Förra året sådde jag inte förrän i slutet av mars och då hann de inte växa och blomma tillräckligt tidigt för att ge någon vettig skörd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
757
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
360
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
702
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp