Jag gillar inte att så för tidigt. Min erfarenhet är att utesådd är överlägsen i stadiga o-taniga plantor och att de hinner bra om de får gro när de själva vill, så du kan så nu i växthus om du vill, bara lägga uppepå en bädd och täcka med lite såjord och snö.
Edit: jag har fått helt ok tomatskörd på friland av tomat sådd i första halvan av april inne. Zon 2-3. Men senare blir nog mest för den som önskar gröna tomater.
Jag har kallsått i varmbänk ett år och direkt i växthuset ett år. I varmbänken blev helt amazing! Det var volontärer som kom med jorden där det vuxit tomat året innan. Jag skördade så galet mycket tomat det året och skördade även av 10 kilo gröna tomater vid första frosten som fick eftermogna inne. De sista konserverade jag vid jul och de åts upp nu, två år senare.
Då stod de i varmbänken till kanske april och kom alltså ut i växthuset när det var nattfrost fortfarande, vilket de inte verkade bry sig om alls.
När jag kallsådde direkt på frusen jord gjorde jag det både i december och i mars, bara för att kolla ev skillnad, men de skiljde sig inte tydligt.
På båda sätten fick jag kraftiga, mörkgröna, friska plantor och slapp tjafsa med att plantera ner en halvmeter av den taniga förvuxna stammen som djunglat sig i köksfönstret i jakt på ljus i ungefär tusen år innan de väl kommer tillväxthuset och då är vääääldigt frostkänsliga. Mycket nöjd.