Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev så stressad av att läsa här så att jag var tvungen att så några tomater redan nu :o

Höll mig mycket duktigt till att bara så 1-2 frön av varje sort till att börja med... So far so god. Men jag insåg att jag alltså har nio, NIO, olika sorters tomater jag tänkt odla i år?! O_o:nailbiting::jawdrop: HUR gick det till??? :confused:
Känner med dig:heart Vågar knappt så för att jag har för många tomatsorter:D

Försöker planlägga lite inför våren. Har en rabatt som tyvärr är full i kirskål, det har spridit sig lite ut i gräset men lyckas hålla det nere med gräsklipparen. Nu till mina frågor, om jag sätter pallkragar, 2 på höjden, där på gräsmattan...kommer jag få upp kirskål i pallkragen då? Tänkte ha kartong också massa organiskt material + jord. Borde jag ha nån markduk ist? Någon som testat blanda i biokol i sin jord?

Försöker planlägga lite inför våren. Har en rabatt som tyvärr är full i kirskål, det har spridit sig lite ut i gräset men lyckas hålla det nere med gräsklipparen. Nu till mina frågor, om jag sätter pallkragar, 2 på höjden, där på gräsmattan...kommer jag få upp kirskål i pallkragen då? Tänkte ha kartong också massa organiskt material + jord. Borde jag ha nån markduk ist? Någon som testat blanda i biokol i sin jord?

Jag hade absolut satt duk om du har problem med kirskål. Välj en bra duk och var noga med att sätta den ordentligt omlott och så att den täcker alla ytor + lite till där du ska odla.

Kartong, även upp på kanterna inuti lådan, håller undan varken kirskål, rölleka eller björnbär eller humle.
Japp, testat. Flera gånger.

:D O_o
För mig gick det inte bra med bara kartong i botten, jag rekomenderar en hel plåt :angel:

Okej då, en bra markduk kanske räcker... ;)

ÄNTLIGEN kallsått idag! :bow::banana:

Dottern hjälpte till med beskrivning av vad som såtts. :heart
IMG_20220216_165322_4.webp

Sår i utslitna matlådor och plastburkar, eftersom mina bäddar inte är redo (övertäckta med löv, rens, halm, hö och jordrester från hinkar o baljor) och fastfrusna. Lägger matlådorna i drivhuset (utan fönster vintertid), så får de starta där. Kommer flytta dem till rätt plats senare i år.

Provar lite olika frön. Blir spännande att upptäcka vad som funkar att kallså och vad som ska undvikas nästa år.

Jag gillar inte att så för tidigt. Min erfarenhet är att utesådd är överlägsen i stadiga o-taniga plantor och att de hinner bra om de får gro när de själva vill, så du kan så nu i växthus om du vill, bara lägga uppepå en bädd och täcka med lite såjord och snö.

Edit: jag har fått helt ok tomatskörd på friland av tomat sådd i första halvan av april inne. Zon 2-3. Men senare blir nog mest för den som önskar gröna tomater.

Jag har kallsått i varmbänk ett år och direkt i växthuset ett år. I varmbänken blev helt amazing! Det var volontärer som kom med jorden där det vuxit tomat året innan. Jag skördade så galet mycket tomat det året och skördade även av 10 kilo gröna tomater vid första frosten som fick eftermogna inne. De sista konserverade jag vid jul och de åts upp nu, två år senare. :love:

Då stod de i varmbänken till kanske april och kom alltså ut i växthuset när det var nattfrost fortfarande, vilket de inte verkade bry sig om alls.

När jag kallsådde direkt på frusen jord gjorde jag det både i december och i mars, bara för att kolla ev skillnad, men de skiljde sig inte tydligt.

På båda sätten fick jag kraftiga, mörkgröna, friska plantor och slapp tjafsa med att plantera ner en halvmeter av den taniga förvuxna stammen som djunglat sig i köksfönstret i jakt på ljus i ungefär tusen år innan de väl kommer tillväxthuset och då är vääääldigt frostkänsliga. Mycket nöjd.
jag som tycker att jag är på tok för sen med både chili och tomat nu. Sådde chili för två-tre veckor sedan och tomaterna förra veckan. Brukar så chili på nyårsdagen.

jag som tycker att jag är på tok för sen med både chili och tomat nu. Sådde chili för två-tre veckor sedan och tomaterna förra veckan. Brukar så chili på nyårsdagen.
Chili håller jag med, men det kan jag tyvärr inte äta så då försvinner det behovet av tidig sådd.

Men tomat. Dels räcker inneytan aldrig för mina väl uttänkta *hrm* mängberäkningar av sådd och dels tycker jag de blir i förhållande taniga och tråkiga vid innesådd. Har även själv fått sämre skörd än vid kallsådd. Dessutom gillar jag tanken på att det är dem som vet bäst och sköter tomatproduktionsjobbet bättre än jag.

Jag köpte frö till lobelia för att ha som hängande komplement till mer upprätta och klätterväxter i rött-vitt. Men den vill sås varmt? Jag vill helst så alla sommarblommor kallt i växthuset. Det tycks alltså vara dömt att misslyckas?
I så fall - tips på annan hängande lättodlad sommarblomma som passar till röda och vita blommor?

För övrigt så grodde till slut även chilin Monkeyface yellow efter att ha stått på element och vattnats ett tag. Först stod den i varm tvättstuga med golvvärme i flera veckor. Så nu har alla sorters chili och paprika grott och nästan varje frö har grott med. :) Jag har lysröret en liten bit upp pga kedjorna räcker inte så långt ner. Men det verkar inte göra något. De nya bladen kommer direkt ovanför det gamla bladparet. Om någon planta hunnit dra iväg stannar den av och med tiden kommer den också tjocka på sig i stammen och bli stadig.

Chili håller jag med, men det kan jag tyvärr inte äta så då försvinner det behovet av tidig sådd.

Men tomat. Dels räcker inneytan aldrig för mina väl uttänkta *hrm* mängberäkningar av sådd och dels tycker jag de blir i förhållande taniga och tråkiga vid innesådd. Har även själv fått sämre skörd än vid kallsådd. Dessutom gillar jag tanken på att det är dem som vet bäst och sköter tomatproduktionsjobbet bättre än jag.
Jag vet inte. Jag har ju inget växthus utan mina plantor får vackert klara sig utomhus och jag tycker att tomaterna brukar mogna ganska samfälligt med chilisarna, så nu när jag inte sått i tid är jag orolig för att inte få någon skörd av endera. :/
Men vi får se!
Mina plantor brukar inte bli taniga inomhus, men de har bra växtlampor, och så ser jag till att noppa dem regelbundet när de tagit fart. :)

Ojdå @Sel! Jag har nog aldrig varit med om mer än 120 dagar från sådd till skörd på tomat, även på friland. så med ett skyddat söderläge funkar sådd i april. Brukar lätt skörda eftersläntrare i september på friland och i oktober i växthus med ev eftermognad inne. Tycker bara det är najs om vissa mognar sådär lagom till december. Året jag kallsådde fförsta gången fick jag sedan inte ner tomaterna i jorden förrän vid midsommar (pga flytt), men de levererade snällt ändå trots bara en omskolning innan. :o

Inser att jag typ skriver en handbok i att misshandla sina tomater…:nailbiting: det verkar gå bra ändå som tur är. Men det är säkert bättre att göra på ditt sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
336
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30