Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bland mina underligt inköpta fröer jag glömt bort finns vinbärstomat.
Jag som inte gillar för små tomater 😂.
Har någon sått sådan? Är plantorna lagom för ampel? Kanske blir det sådana i stället för sommarblommor i år.
Nej det blir en fullstor buske av plantan, tomaterna är dock helt underbara. Det är min absoluta favorit för de är så söta och goda. Jag brukar torka dom i ugnen när det där dags för sista skörd på hösten, de blir super söta som torkade och perfekta i pastan.

Bland mina underligt inköpta fröer jag glömt bort finns vinbärstomat.
Jag som inte gillar för små tomater 😂.
Har någon sått sådan? Är plantorna lagom för ampel? Kanske blir det sådana i stället för sommarblommor i år.

Jag har haft i kruka, skulle säkert funka i ampel och var väldigt lättodlade. Gulliga minitomater att dekorera sallader med men jag tröttnade till sist på att de var FÖR små om det är själva tomatgrejen man vill åt, det blir ett jäkla plockande om man ska få ihop något mer än dekoration.

Ser folk lite här och där som har börjat dela bilder på snödroppar och annat tidigt... This one's for you :angel:
PSX_20220219_105432.webp

Jag har haft i kruka, skulle säkert funka i ampel och var väldigt lättodlade. Gulliga minitomater att dekorera sallader med men jag tröttnade till sist på att de var FÖR små om det är själva tomatgrejen man vill åt, det blir ett jäkla plockande om man ska få ihop något mer än dekoration.
Tror du? Mina vinbärstomater brukar vara ungefär 2 m höga och bli liksom en fullstor buske om jag inte tjuvar dom. Den här är "halvtjuvad" dvs jag har låtit den buska sig lite. Det är alltså den till vänster i bild. Till höger är en bifftomat för referens ;). Detta är i juli, i Augusti var den i taket. Men väldigt produktiv och som sagt väldigt goda tomater :).
tempImage52KyfL.webp

Tror du? Mina vinbärstomater brukar vara ungefär 2 m höga och bli liksom en fullstor buske om jag inte tjuvar dom. Den här är "halvtjuvad" dvs jag har låtit den buska sig lite. Det är alltså den till vänster i bild. Till höger är en bifftomat för referens ;). Detta är i juli, i Augusti var den i taket. Men väldigt produktiv och som sagt väldigt goda tomater :).Visa bifogad fil 86107
Jag har också odlat i kruka. Ca 50 cm buske otjuvad. Det verkar finnas mer än en vinbärstomatsort kanske. Eller så har du bara bördig jord? :laugh:

Jag har också odlat i kruka. Ca 50 cm buske otjuvad. Det verkar finnas mer än en vinbärstomatsort kanske. Eller så har du bara bördig jord? :laugh:

Ja något sådant var mina också i storlek, men jag kanske inte gullade så mycket extra med just dem. De fick de krukor som var över så inte de största - det kanske begränsade dem lite?

Ja något sådant var mina också i storlek, men jag kanske inte gullade så mycket extra med just dem. De fick de krukor som var över så inte de största - det kanske begränsade dem lite?
Ja, något sådant här också. Tänkte det precis när jag postade förra inlägget. Men jag tyckte de gav bra skörd utifrån buskstorleken ändå. :up:

Nej? Vinbärstomaten är en botanisk sort dvs den är en grundvariant av tomat så det borde inte finnas några andra sorter :). Mina frön är köpa på impecta de senaste åren. Men jag har odlat vinbärstomat sedan 2005 ungefär :) så har haft lite olika märken. Men mindre vatten och näring ger såklart en mindre planta.

Tror du? Mina vinbärstomater brukar vara ungefär 2 m höga och bli liksom en fullstor buske om jag inte tjuvar dom. Den här är "halvtjuvad" dvs jag har låtit den buska sig lite. Det är alltså den till vänster i bild. Till höger är en bifftomat för referens ;). Detta är i juli, i Augusti var den i taket. Men väldigt produktiv och som sagt väldigt goda tomater :).Visa bifogad fil 86107

Ojdå! Den där ser inte ut att passa i mina amplar. 150 cm står det på påsen, jag tänkte kanske de kunde trimmas lite tufft. Men kanske det får bli en planta bara på försök.

Ojdå! Den där ser inte ut att passa i mina amplar. 150 cm står det på påsen, jag tänkte kanske de kunde trimmas lite tufft. Men kanske det får bli en planta bara på försök.
De flesta tomater är sådana att de bara fortsätter växa, hos oss tar dock säsongens slut innan tomatens växtkraft gör det så vi brukar toppa dom för att de frukter som sitter på plantan ska hinna mogna innan säsongen är till ända. Det finns dock tomater som slutar växa av sig själva, jag har dock inte koll på vilka som är vad. Ampeltomater är ofta av den typen att de har en låg förgrening och får ett hängande eller kompakt växtsätt för att inte växa ur sin kruka. Jag har dock odlat vinbärstomat i hink ute vilket fungerar väldigt bra det också, det är en perfekt snackstomat, dvs att ta en eller en näve när man ändå passerar den på väg någonstans med sin vattenkanna, eller om man har barn som gillar att äta direkt från busken.

Senast ändrad:
Nej? Vinbärstomaten är en botanisk sort dvs den är en grundvariant av tomat så det borde inte finnas några andra sorter :). Mina frön är köpa på impecta de senaste åren. Men jag har odlat vinbärstomat sedan 2005 ungefär :) så har haft lite olika märken. Men mindre vatten och näring ger såklart en mindre planta.
Intressant. En googling ger iofs vinbärstomat med olika botaniska namn (Lycopersicon pimpinellifolium, solanum pimpinellifolium och solanum lycopersicon). Jag hittar också olika namnsorter inom samma botaniska namn. Alla verkar dock höga. Jag har inte varit med om att en hög som behöver tjuvning skulle byta växtsätt till buske av ofördelaktiga förhållanden. Men jag är långt ifrån vinbärstomatexpert.

Intressant. En googling ger iofs vinbärstomat med olika botaniska namn (Lycopersicon pimpinellifolium, solanum pimpinellifolium och solanum lycopersicon). Jag hittar också olika namnsorter inom samma botaniska namn. Alla verkar dock höga. Jag har inte varit med om att en hög som behöver tjuvning skulle byta växtsätt till buske av ofördelaktiga förhållanden. Men jag är långt ifrån vinbärstomatexpert.
Det är en busktomat, bara inte lågväxande. Angående det latinska namnet så håller de på att byta ut linnessystem lite och eftersom man efter dna testning kommit fram till att det inte helt stämmer, så därför har en del växter nu "flera" latinska namn. Det har liksom ett gammalt som hänger kvar och så det nya som är det "korrekta".
https://www.runabergsfroer.se/?a=241

De flesta tomater är sådana att de bara fortsätter växa, hos oss tar dock säsongens slut innan tomatens växtkraft gör det så vi brukar toppa dom för att de frukter som sitter på plantan ska hinna mogna innan säsongen är till ända. Det finns dock tomater som slutar växa av sig själva, jag har dock inte koll på vilka som är vad. Ampeltomater är ofta av den typen att de har en låg förgrening och får ett hängande eller kompakt växtsätt för att inte växa ur sin kruka. Jag har dock odlat vinbärstomat i hink ute vilket fungerar väldigt bra det också, det är en perfekt snackstomat, dvs att ta en eller en näve när man ändå passerar den på väg någonstans med sin vattenkanna, eller om man har barn som gillar att äta direkt från busken.

Jovisst är det så att de flesta tomater växer som bara den. Jag har odlat i många år, varierande sorter och många tål även en hel del beskärning utan att ge dålig skörd. Men jag har aldrig förr odlat vinbärstomat 🙂. Det är just som snackstomat jag tänker mig den, så bra att den är god!

Tiny Tim brukar jag ha i amplar och balkonglådor, den har ett väldigt trevligt växtsätt för ändamålet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
336
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt