Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 1

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som prövat att kallså tomater? Jag funderar på att göra det i år för att spara plats inne, men blir det något av kallsådda plantor?

Tack. Jag tittar mest på tunnlarna de har, det är mer min prisklass om det ska bli av i år.
Jag köpte tunnel för ca 5 år sedan jag tittade på grohus men fick tips om att jag kunde köpa samma tunnel direkt från producenten https://averto.lv/en/greenhouses-and-hotbed/polycarbonate-greenhouses/greenhouses-simple/ för ett billigare pris. Kom på ca 1,5 till 2 veckor och jag är väldigt nöjd med det. Mitt är 12 kvm och har hållit fint. Det står på en sockel av tjärat trä, för jag tänkte mig inte placeringen som så värst permanent. Men det har hållit fint. Monteringen var lite pysslig men det är väll lika för alla växthuset då konstruktionen på dom är lika.

20220215_075820.webp

Är ju nästan lite stolt över mig själv att jag lyckats lägga band på odlingstokigheterna i år.

(...sa hon och planterade 300 tomatfrön)

På bild: chili, jalapeño, paprika och rotselleri. Grämer mig lite, lite över att jag glömde bort mina nyinköpta aubergine-frön, men äsch, de får väl vänta tills nästa år.

Sterilisera jord - temperatur och tid?
Med googles hjälp får jag några olika svar på frågan, kan bukes trädgårdsnördar ge ett mer entydigt svar?

Är nere och tittar på mina sådder flera gånger om dagen. De växer inte fortare för det.. :cautious:

Börjar bli dags att plantera om tagetes. Får gräva fram lite krukor.

Det är väl inte försent att sätta dom nu?
Jag har inte ens börjat med fröna :o

Aubergine har lång utvecklingstid, jag har tidigare sått det i samband med att jag sår chili och paprika. Jag skulle kunna så det nu förvisso, än är det ju inte försent. Men efter 1 mars hade jag inte satt varken paprika, chili, aubergine eller annat som har lång utvecklingstid.

Aubergine har lång utvecklingstid, jag har tidigare sått det i samband med att jag sår chili och paprika. Jag skulle kunna så det nu förvisso, än är det ju inte försent. Men efter 1 mars hade jag inte satt varken paprika, chili, aubergine eller annat som har lång utvecklingstid.
Ni är så bortskämda där nere i skåne, här sätts inget förrän i andra halvan av februari, annars blir det bara lankigt och eländigt. Kan ändå inte planteras ut i växthuset förrän en bit in i maj. mvh zon 3-4

Blev så stressad av att läsa här så att jag var tvungen att så några tomater redan nu :o

Höll mig mycket duktigt till att bara så 1-2 frön av varje sort till att börja med... So far so god. Men jag insåg att jag alltså har nio, NIO, olika sorters tomater jag tänkt odla i år?! O_o:nailbiting::jawdrop: HUR gick det till??? :confused:

När sår ni tomater som (när de blivit stora) kommer bo i växthus?
Jag gillar inte att så för tidigt. Min erfarenhet är att utesådd är överlägsen i stadiga o-taniga plantor och att de hinner bra om de får gro när de själva vill, så du kan så nu i växthus om du vill, bara lägga uppepå en bädd och täcka med lite såjord och snö.

Edit: jag har fått helt ok tomatskörd på friland av tomat sådd i första halvan av april inne. Zon 2-3. Men senare blir nog mest för den som önskar gröna tomater.

Är det någon som prövat att kallså tomater? Jag funderar på att göra det i år för att spara plats inne, men blir det något av kallsådda plantor?
Jag har kallsått i varmbänk ett år och direkt i växthuset ett år. I varmbänken blev helt amazing! Det var volontärer som kom med jorden där det vuxit tomat året innan. Jag skördade så galet mycket tomat det året och skördade även av 10 kilo gröna tomater vid första frosten som fick eftermogna inne. De sista konserverade jag vid jul och de åts upp nu, två år senare. :love:

Då stod de i varmbänken till kanske april och kom alltså ut i växthuset när det var nattfrost fortfarande, vilket de inte verkade bry sig om alls.

När jag kallsådde direkt på frusen jord gjorde jag det både i december och i mars, bara för att kolla ev skillnad, men de skiljde sig inte tydligt.

På båda sätten fick jag kraftiga, mörkgröna, friska plantor och slapp tjafsa med att plantera ner en halvmeter av den taniga förvuxna stammen som djunglat sig i köksfönstret i jakt på ljus i ungefär tusen år innan de väl kommer tillväxthuset och då är vääääldigt frostkänsliga. Mycket nöjd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
407
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
336
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama