Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
20160411_163847_zpsihhitodc.jpg

20160527_102603_zpsltwbcune.jpg

Det har hänt lite sedan sist jag postade en bild:love: Väldigt glad att jag väntade för att se vad som fanns innan jag började riva runt

Vad är de gula växterna längst fram för något?

Var en vända till plantmarknaden idag. Skulle kunna fylla bilen x10 utan problem. Det finns så mycket fint! Jag är helt kär i ginkgo och ett tulpanträd skulle inte göra ont att ha. Vidare på listan finns silverpäron, blodbok och magnolior. Ett litet problem bara de är på gränsen zonmässigt och kostar en del så jag vågar inte chansa. Silverpäronet kommer nog att komma med nästa gång men sen får jag sansa mig. Det kom med lite sommarblommor, några dagliljor, ett gäng höstanemoner, en syrenhortensia, ramslök och en chili. Tur att de stängde annars hade det säkert kunnat blivit mer. Gillar att ströva runt och titta, känna, lukta och drömma.

Är vid torpet men har inte hunnit dit idag. Ska besöka det, dvs trädgården :D, i morgon. Så spännande! Vad blommar, vad lever? Hur mår rosorna? Det var nästan inget på dem som levde när jag beskar dem för några veckor sedan och gödslade. Det har knappt regnat heller... Det är jättekul att se planteringarna men lika kul att se allt som växer spontant. Bland det mest kära är plantan med slåttergubbe vid infarten. Tänk vad kul om den vill sprida sig till slänten bredvid. Vi slog den i juli/augusti förra året och tog bort gräset och ska fortsätta göra samma sak varje år. Kanske låta hästen beta lite där. Hoppas på en fin äng eftersom det finns mycket saker som växer där, på andra ställen eller skulle kunna trivas där.

Idag ska jag försöka orka mig iväg till den lokala handelsträdgården. Jag skulle vilja ha lite tagetes att sätta bland Kirskålen då det påståtts att kirskålen inte tycker om den.
Sen ska jag diskutera dillpion med dem också
Ska du köpa eller har du en dillpion? De är så fina!

Sitter inne med en kopp te och tittar ut på regnet. Har planterat nästan allt jag köpte igår med nu orkar jag inte med blötan längre. Jag fryser! Jag är lite i shopping mood. Kanske åka till plantagen och se vad som kan få följa med hem. Har två stora krukor kvar att plantera i för sommaren.

Nu är torpträdgården inspekterad, och rosorna lever! :love: Både pink the fairy och white new dawn kommer med en massa fina skott.
En spontan äng har uppstått på en liten yta mellan rosorna och gamla utedasset. Där växer nu förgätmigej, midsommarblomster, blåsuga, smörblomma mm. I slänten som vi slog i höstas kommer det mer gullvivor än tidigare, svartkämpar, daggkåpa och teveronika. Ska bli riktigt spännande att följa utvecklingen där. :) slåttergubben såg rejäl ut, kanske har den utökat sig något?

Väldigt kul också att det är mängder med blommor på det supergamla äppelträdet som egentligen bara är en pinne till stam! Även nya äppelträdet har blommat en del.

Jag vill ha två stycken men det beror lite priset, är fattig student så kanske får vänta ett tag till med dem.
De är riktigt fina!
Kolla trädgårdsgrupper på Facebook eller bland grannar och bekanta.
kanske kan du hitta mindre plantor för en billig peng?

själv fick jag en hel påse med pionrötter av en bekant som skulle gräva dränering vid nya huset och fick lov att gräva bort alla pionrötter hon hittade. Hon tog en hel hög själv och gav en drös till mig. Det tittar upp massor av pionblad där jag bredde ut dem i höstas. Varken hon eller jag vet vad det är för sorter eller färger. Spännande!

Fådda blommor är de bästa!

Kolla trädgårdsgrupper på Facebook eller bland grannar och bekanta.
kanske kan du hitta mindre plantor för en billig peng?

själv fick jag en hel påse med pionrötter av en bekant som skulle gräva dränering vid nya huset och fick lov att gräva bort alla pionrötter hon hittade. Hon tog en hel hög själv och gav en drös till mig. Det tittar upp massor av pionblad där jag bredde ut dem i höstas. Varken hon eller jag vet vad det är för sorter eller färger. Spännande!

Fådda blommor är de bästa!
Det ska vara snigelfritt och så vill jag ha en dubbel
15614663-origpic-6b38d9.jpg_14.4252_0_71.1496_100_127_118_70.jpg

Det som kallas dillpion är också ofta herrgårdspion och de verkar bara finnas enkla av tyvärr.
Men jag känner mig inte helt sugen på att betala 600 kr för en planta.

Det ska vara snigelfritt och så vill jag ha en dubbel
15614663-origpic-6b38d9.jpg_14.4252_0_71.1496_100_127_118_70.jpg

Det som kallas dillpion är också ofta herrgårdspion och de verkar bara finnas enkla av tyvärr.
Men jag känner mig inte helt sugen på att betala 600 kr för en planta.
OK du bor i snigelland :crazy: Då förstår jag oron.

Dillpionen bildar ju rotskott så det borde inte vara svårt att tigga plantor bara man hittar någon som har en :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix