Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var det min tur att bli anfallen i affären, j helt plötsligt stod jag där utanför 400 kr fattigare med en del fröer (varför har ni aldrig varnat för dem?) och en rosa blåbärsbuske.

Har roat mig med att plantera rätt gurkorna så de sitter i sin hink och jag måste åka till Ikea och köpa en tio till för att få plats med allt. Har även planterat ut pumparna och quinoan jag avhärdat.

Köpte tagetes med i butiken, ska prova om kirskålen verkligen ogillar dem som det påstås.

Idag var det min tur att bli anfallen i affären, j helt plötsligt stod jag där utanför 400 kr fattigare med en del fröer (varför har ni aldrig varnat för dem?) och en rosa blåbärsbuske.

Har roat mig med att plantera rätt gurkorna så de sitter i sin hink och jag måste åka till Ikea och köpa en tio till för att få plats med allt. Har även planterat ut pumparna och quinoan jag avhärdat.

Köpte tagetes med i butiken, ska prova om kirskålen verkligen ogillar dem som det påstås.

Om man vill byta ogräs mot ogräs så konstaterade vi i helgen att praktlysing trumfar kirskål. :p

Nu behöver jag lite hjälp igen. Det dyker upp saker i vår vildvuxna trädgård som vi inte vet vad det är.

WP_20160530_15_57_46_Pro_zpskd5wngp8.jpg

WP_20160530_15_56_46_Pro_zpstqokpzpr.jpg

Dom bägge ovanför är samma sort. De ser ut som bilden under när de står kvar från förra året.
WP_20160530_15_58_38_Pro_zpsxprmaeii.jpg

Sen de här, som är stora snår av buskar.
WP_20160530_16_00_45_Pro%20-%20kopia_zpsd6jufnfh.jpg

Blomman och bladen här är på samma stam.
WP_20160530_15_58_15_Pro_zpsztkadis9.jpg

WP_20160530_15_56_30_Pro%20-%20kopia_zpsmqnufcla.jpg

Och dessa fantastiskt vackra blommor upptäckte vi idag (vi har bara bott i huset i snart 5 år). Såg att det var nån tidigare som lagt in bild på likadana.
WP_20160530_15_55_54_Pro_zpslkkhv1wg.jpg

Dålig bild på denna, men nån kanske kan luska ut vad det är ändå. Är ett träd.
WP_20160530_15_55_35_Pro_zpsxvibuvkx.jpg

Och sist dessa, som växer som ogräs fast i buskform.
WP_20160530_16_01_13_Pro%20-%20kopia_zps0xr6op1q.jpg

@hemlig det var jag som la ut bilden på en likadan växt, det är getrams. :) finns också en större version, storrams. De stora gillar jag, de är så häftiga. Hittade stora bestånd idag i skogen vid en fd trädgård. Så snyggt!
Edit: kan ha varit jätterams jag hittade/du har, visste inte att det fanns men det är en hybrid för prydnadsodling.

Kl

Befinner mig i trevliga trakter och kommer lägga lite tid i morgon på blomsterpaning. :D fågelspanade ikväll vid en strandäng, dock inga kul växter där just nu. Tyvärr lite tidigt egentligen för orkideer men jag hoppas någon slagit ut på slåtterängarna jag ska kika på i morgon! Man borde kunna hitta tvåblad, nattviol och jungfru marie nycklar tycker jag. Såg en bild från stockholm med blommande Adam och Eva så hoppet lever!
Hälsningar naturnörden

När man kommer hem och det sitter 6 stycken kaniner på gräsmattan...Tydligen har de byggt bo (!) under sambons byggställning... Hunden står där konstant och glor nu för tiden, att krypa in och jaga ut dem skulle aldrig falla henne in, grythund som hon är.:devil:

For förbi den lokala handelsträdgården eftersom mina tre balkonglådor gapar tomma.

De hade västeråsgurka och grönkål också, så jag har grönkålsskörden räddad! Avkomman äter mängder av grönkål och jag gillar den med och jag kom mig inte för att förodla inne. De blir bara rangliga och växer dåligt.

Till min egen förvåning kom jag hem med ett halvdussin petunior :eek: Jag gillar ju inte petunior egentligen men de här var så fina.

Vill slänga ut ett varningens finger för jordgubbsplantorna på Granngården. Ett sexpack av de små rackorna kastade sig på mig när jag gick förbi dom :o
Jag har väntat och väntat på att det ska komma smulgubbar. Varken Plantagen eller Blomsterlandet har haft och nu i helgen var jag på Ulriksdals trädgårdar och de sa att det var brist på dem och att det inte gick att få hem. :( Så jag borde väl köpt fler jordgubbsplantor redan för en månad sen när jag planterade de andra, nu lär det ju inte hinna bli så mycket jordgubbar. :crazy:

Vilka sorters jordgubbar skulle ni rekommendera förresten? Har två plantor Sonata och tre Honeoye, behöver komplettera med fler. Och hur många ska man plantera i en pallkrage?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka