Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har väntat och väntat på att det ska komma smulgubbar. Varken Plantagen eller Blomsterlandet har haft och nu i helgen var jag på Ulriksdals trädgårdar och de sa att det var brist på dem och att det inte gick att få hem. :( Så jag borde väl köpt fler jordgubbsplantor redan för en månad sen när jag planterade de andra, nu lär det ju inte hinna bli så mycket jordgubbar. :crazy:

Vilka sorters jordgubbar skulle ni rekommendera förresten? Har två plantor Sonata och tre Honeoye, behöver komplettera med fler. Och hur många ska man plantera i en pallkrage?
Det skojiga med jordgubbsplantor är att de förökar sig hysteriskt.

jag köpte för en massa år sedan en sexpack på Granngården. De planterades hemma hos en kompis där jag lånade jord. Därfrån flyttade jag ett gäng när jag köpte huset. Återlämnade ett tjugotal till kompisen för ett par år sedan. Här hamnade plantorna i en pallkrage men den har jag fått lyfta undan eftersom den blev svårrensad när plantorna blev för stora. I våras slängde jag säkert ett tjog småplantor när jag vårstädade landen.

Varning för invasiva växter? :rofl:

Det skojiga med jordgubbsplantor är att de förökar sig hysteriskt.

jag köpte för en massa år sedan en sexpack på Granngården. De planterades hemma hos en kompis där jag lånade jord. Därfrån flyttade jag ett gäng när jag köpte huset. Återlämnade ett tjugotal till kompisen för ett par år sedan. Här hamnade plantorna i en pallkrage men den har jag fått lyfta undan eftersom den blev svårrensad när plantorna blev för stora. I våras slängde jag säkert ett tjog småplantor när jag vårstädade landen.

Varning för invasiva växter? :rofl:
Tack tanten, jag har förstått det, men jag vill ju ha jordgubbar nu, så mina fem nyplanterade plantor ger inte direkt någon jätteskörd i år. :D

Var ute och vattnade nyss. Vilken förunderligt vacker tid det är nu. Det är helt ljust ute och varmt så man klarar sig med shorts och linne. Så doftar det så gott, syrener och hundkex :love:
Ja eller hur! Helt fantastiskt, jag vill verkligen inte gå och lägga mig om kvällarna.

Hade tänkt lägga in en bild på min helt underbara vita alpklematis i kvällssolen här, men jag kan tydligen inte få fram URL:en till bilden på Instagram från min nya Mac. :cry:

Vad synd att det tekniska apparatgeniet, dvs undertecknad, har så mycket att göra precis just nu. Annars hade du kunnat få en grundlig förklaring till hur du ska gå till väga :angel:
Tack, det var snällt av dig! :heart Men det funkade alldeles utmärkt på min Windows-dator att hitta url:en via Webstagram så jag tror tyvärr det hänger ihop med just Macen. :( Gör jag det från mobilen får jag pyttesmå bilder i kass kvalitet. På Macen får jag inte upp något val för att visa bildadress (funkar på andra sidor men inte instagram eller webstagram). Grrr. Får bli nästa gång jag lägger upp en bild på Facebook istället!

Jag har väntat och väntat på att det ska komma smulgubbar. Varken Plantagen eller Blomsterlandet har haft och nu i helgen var jag på Ulriksdals trädgårdar och de sa att det var brist på dem och att det inte gick att få hem. :( Så jag borde väl köpt fler jordgubbsplantor redan för en månad sen när jag planterade de andra, nu lär det ju inte hinna bli så mycket jordgubbar. :crazy:

Vilka sorters jordgubbar skulle ni rekommendera förresten? Har två plantor Sonata och tre Honeoye, behöver komplettera med fler. Och hur många ska man plantera i en pallkrage?
Korona! Min favorit alla gånger.

Alltså. vad man får se om man bara är på rätt ställe. Guckusko, kattfot, svinrot i mängder, tätört, smörboll, tvåblad, jungfrulin, vild akleja, majviva... :love: Kärrknipprot och jungfru marie nycklar ville inte blomma än, bara blad där.

Och så flög det makaonfjäril på ett ställe. :love:

Det känns så himla rätt att satsa på min blivande äng. Den har potential även om den är liten. Tänk om man finge ha sådan fägring. Och jag måste nog göra slag i saken med lite värdväxter till makaonen. Lite kärrsilja, strätta, kvanne vid dammen. Skulle kunna spendera flera dagar i sådana miljöer, man vet ju inte vart man ska titta för det finns så mycket fint!

Vad är de gula växterna längst fram för något?

Som vanligt har jag inte en susning men här är en bild på dem från andra hållet :)
Borde jag klippa bort de vissna påskliljorna + blad förresten?

20160529_171906_zps3tauaaye.jpg

notera hunden som tydligen alltid vill vara med på ett hörn när jag fotar växter, men när hon är fokus för fotot då är det pest och pina att vara stilla :meh::p

Klipp inte bort påskliljebladen förrän de är helt nervissnade, näringen ska gå tillbaka ner i löken. Man kan göra en liten kringla eller knut om man inte vill se halvvissna blad överallt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 681
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka