Det skojiga med jordgubbsplantor är att de förökar sig hysteriskt.Jag har väntat och väntat på att det ska komma smulgubbar. Varken Plantagen eller Blomsterlandet har haft och nu i helgen var jag på Ulriksdals trädgårdar och de sa att det var brist på dem och att det inte gick att få hem. Så jag borde väl köpt fler jordgubbsplantor redan för en månad sen när jag planterade de andra, nu lär det ju inte hinna bli så mycket jordgubbar.
Vilka sorters jordgubbar skulle ni rekommendera förresten? Har två plantor Sonata och tre Honeoye, behöver komplettera med fler. Och hur många ska man plantera i en pallkrage?
jag köpte för en massa år sedan en sexpack på Granngården. De planterades hemma hos en kompis där jag lånade jord. Därfrån flyttade jag ett gäng när jag köpte huset. Återlämnade ett tjugotal till kompisen för ett par år sedan. Här hamnade plantorna i en pallkrage men den har jag fått lyfta undan eftersom den blev svårrensad när plantorna blev för stora. I våras slängde jag säkert ett tjog småplantor när jag vårstädade landen.
Varning för invasiva växter?