Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
En sak som jag noterat nu när jag flyttat in, är att förra ägarens favoritfärg var gul :cautious: För mig är det en färg som endast får komma in på nåder som kontrastfärg. Förutom gult finns det också rött och orange samt några rödbladiga växter. För mig är det heeelt fel färgskala. Jag vill ha blått, lila, rosa, vitt, aprikos.

Det här innebär ju att jag får jobba en del med att få väck växter som är fel för mig.
Mitt tips är att flytta växterna i stället för att ta bort dem. Om några år när din pastellträdgård varit klar ett tag kommer du plötsligt att tycka det är vackert och roligt med glada, knalliga färger. I varje fall blev det så för mig. Omväxling förnöjer. Snart kommer jag att längta efter blått, rosa och vitt igen....

Hm, jag är tveksam. Jag har ju hållit på med trädgård i rätt många år och just gul har under alla år aldrig fallit mig på läppen. Ljust gul kan funka men inte den skarpa gula som sticker i ögonen.

Nu är det ju så också att jag har mängder med gullviva i trädgården. Gullvivan är fridlyst i hela Örebro län där jag bor. Den frösår sig hämningslöst, även i grusgångar. Jag mejlade precis länsstyrelsen om hur jag ska hantera detta då det är en invasiv växt i min trädgård. Den ska jag inte ta bort helt och den blommar ju bara under en tid, men det är så sjukt stora mängder av dem här.

Och det är väl också gullvivan som får mig att lägga märke till alla de andra gula växterna, varav några inte ens blommar än, men som jag vet färgen på. Praktlysing har jag t.ex. vid mitt hallonsnår. Jag gillar inte växtsättet hos den.

Vad är detta?
DSCN1418.jpg

Krollilja

Och det är väl också gullvivan som får mig att lägga märke till alla de andra gula växterna, varav några inte ens blommar än, men som jag vet färgen på. Praktlysing har jag t.ex. vid mitt hallonsnår. Jag gillar inte växtsättet hos den.
Det finns inga som helst försonande drag hos praktlysing i trädgård. Må den hålla sig utanför alla människors tomtgränser.

Jag ligger hjälplöst efter i trädgården, speciellt med ogräsrensningen. Det är alltid mycket så här års så jag gör bara det mest nödvändiga. Mina odlingslådor har EXPLODERAT med ogräs. Funderar på att flytta det som finns där och sen täcka? Har inte tiden eller lusten att odla ätbara saker i den omfattning som de erbjuder.

För övrigt handvattnade jag häromkvällen i trädgården, 2 timmar och typ 20 kannor blev det och då var det bara nödvattning för att de inte ska dö helt. Sämsta sommaren någonsin för att ha en helt nyplanterad trädgård.

Mina vresrosor har börjat slå ut så vackert i rosa och vitt och de luktar gudomligt. :)

Jag ligger också efter trots att jag lägger ner timme efter timme i trädgården men det kan inte hjälpas. Förra ägaren sålde ju för att hon inte orkade med och det är miss-skött på sina ställen. Jag har en hel del ogräs i grusade delar och i rabatterna trängs ogräs med finare växter. Så dels ska det restaureras men också nyanläggas på andra ställen. Jag tog ju med mig en större mängd växter från förra stället. De bor i kruka nu men ska ju planteras ut så småningom, vilket innebär att jag måste gräva upp rabatter. Samtidigt kräver de tillsyn i krukorna vilket också tar lite tid. Och som om jag inte har nog med växter att plantera, i ett svagt ögonblick köpte jag 8 dahlior och ett gäng gladioler på nätet. :angel:

Min trädgård ser ut som... tja, lätt vildvuxen? Jag orkar inte pedantsköta den, några vändor med trimmern fixar gräsmattan där jag inte orkat klippa när jag tycker det blivit för högt :D

Rabatterna är gjorda så att man inte behöver ogräsrensa så mycket.

Jag har också en skog av tomater... :cautious: nästa år ska jag inte så så många frön! :arghh:

Hm, jag är tveksam. Jag har ju hållit på med trädgård i rätt många år och just gul har under alla år aldrig fallit mig på läppen. Ljust gul kan funka men inte den skarpa gula som sticker i ögonen.

Nu är det ju så också att jag har mängder med gullviva i trädgården. Gullvivan är fridlyst i hela Örebro län där jag bor. Den frösår sig hämningslöst, även i grusgångar. Jag mejlade precis länsstyrelsen om hur jag ska hantera detta då det är en invasiv växt i min trädgård. Den ska jag inte ta bort helt och den blommar ju bara under en tid, men det är så sjukt stora mängder av dem här.

Håller med om att just praktlysing är svår att stå ut med och omöjlig att utrota. Men gullviviorna får växa hur de vill hos mig.

Oh,shit!!! Jag har massor av dom.....:nailbiting:

Jag med i torpträdgården... Frösår sig mer än gärna. De är dock ganska lätta att rycka upp med roten när de blivit stora, om man hinner innan de blommar och börjar fröa. Jag har inte testat än att utrota dem men de breder ut sig likt ett hav på de områden de fått fäste... Men som sagt. Jag har även oändligt med kirskål och det växer åtminstone ingen kirskål där lysingen finns. :p Och lysingens gula blommor är faktiskt finare än kirskålen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka