Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det skojiga med jordgubbsplantor är att de förökar sig hysteriskt.

jag köpte för en massa år sedan en sexpack på Granngården. De planterades hemma hos en kompis där jag lånade jord. Därfrån flyttade jag ett gäng när jag köpte huset. Återlämnade ett tjugotal till kompisen för ett par år sedan. Här hamnade plantorna i en pallkrage men den har jag fått lyfta undan eftersom den blev svårrensad när plantorna blev för stora. I våras slängde jag säkert ett tjog småplantor när jag vårstädade landen.

Varning för invasiva växter? :rofl:

ÄLSKAR mina jordgubbsplantor...

image_574ef57d2a6b2295f43013fa.jpg

Det vita är alltså blommor och åter blommor på mina plantor... Och då är en del utblommade och man ser antydan till kart...

Min klematis och en av mina utplanterade plocksallader (köpt på Lidl eller nåt, ni vet en sån man köper å gör av med men som sagt som jag planterat ut) Har plockat blad från den ca 5-6 ggr men den kommer bara hela tiden ...

image_574ef58b2a6b2295d41ef3be.jpg

Och sen min "örtträdgård" Med Salvia, oregano, timjan, basilika (som börjar se väldigt ledsna ut av nån anledning) och 2 st körsbärstomater från Ikea...

image_574ef590e087c37f4345ef1d.jpg

Det får bli mer sen nästa år eller nåt... För nu börjar de bli sent att sätta nya saker...
Ska flytta mina hallon från baksidan till framsidan sen så jag får plats med mer saker på baksidan =)

Mina vildsmultron dör, tror jag har två plantor kvar av de 10-12 plantor som vi grävde upp. De bor i en pallkrage med jord, sand och grus. Allt efter konstens alla regler på internet. Vattnar gör jag ofta också men nej de verkar tacka för sig :grin: Så idag blir det att köpa blomjord och fylla på i pallkragen, köpa lite månadssmultron om jag hittar samt eventuellt plockar mer vildsmultron. Jag VILL ha smultron i min pallkrage :love:

Jag menar, så usel att plantera kan jag inte vara eftersom allt annat bortsett från hallonplantorna har tagit sig trots att många fick en flyttchock :up:

Nu på kvällen har jag suttit ute på min balkong och ätit glass, omgiven av 7 gurkplantor, en chiliplanta och två tomatplantor. Underbart!

Måste åka iväg till ikea bara och köpa en tio papperskorgar till bara, de är utmärkta som större krukor och kostar bara 15 kr/st

Jag gick faktiskt ut och vattnade igår efter hundpromenaden. Men jag får nog vackert erkänna för mig själv att min vaxböneskörd kommer bli mager i år. Av 10 planterade ärtor har två och en liiiten kommit upp. Är det för sent för att lägga ner en ny omgång och hoppas på att dem tar sig??

Jag gick faktiskt ut och vattnade igår efter hundpromenaden. Men jag får nog vackert erkänna för mig själv att min vaxböneskörd kommer bli mager i år. Av 10 planterade ärtor har två och en liiiten kommit upp. Är det för sent för att lägga ner en ny omgång och hoppas på att dem tar sig??

Det är nog inte för sent. Jag sådde ärtor och bönor i förrgår. Tidigare har jag inte varit säker på att jordtemperaturen varit tillräcklig.

Jag skulle behöva rationalisera mitt vattnande. Det är så drygt att springa med vattenkanna. Visst har jag en vattenslang också men då är det dricksvatten jag vattnar med och det vill jag undvika. Jag har ju en tunna på över 1000 liter och en annan som väl rymmer cirka 200 liter som jag samlar regnvatten i. Båda är lite bökiga att tömma/tappa vatten ur. Sen har jag ju en brunn längre nere på tomten som inte används till något. Där finns det ju också en massa vatten att vattna med. Jag har ju så otroligt torr jord att det behövs.

En sak som jag noterat nu när jag flyttat in, är att förra ägarens favoritfärg var gul :cautious: För mig är det en färg som endast får komma in på nåder som kontrastfärg. Förutom gult finns det också rött och orange samt några rödbladiga växter. För mig är det heeelt fel färgskala. Jag vill ha blått, lila, rosa, vitt, aprikos.

Det här innebär ju att jag får jobba en del med att få väck växter som är fel för mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka