Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag säger buskros, stora blommor, remonterande, lite taggar och klarar sig utan problem i zon 3 så säger ni?

(vill byta ut spireorna)

13398930_1748090908742986_233830887_n.jpg

Olvon är mitt nya favoritträd. Binas också. Vilket surr!

Edit: Nya Websta är värdelöst. Sådär suddig är inte bilden...

Kära vänner! Jag har varit (nästan) ledig i 1,5 dygn nu och genast börjar växt-begäret göra sig påmint... Skämt å sido...jag har ju mina uppstammade rosor i kruka men jag vill ha nåt mer i krukorna som marktäckare för jag tycker det är lite tomt. Förslag? Ska även fylla upp lite i ena änden på det stora landet samt en liten bit i det lilla landet (ca 40x40 cm). Tips? Gillar medelhavstemat :)

Idag var de offensiva de där växterna! Kom hem med två rabattrosor (är uppe i dryga 40 rosor nu tror jag....), två klematiser som ska växa på spaljén där blåregnet dött (:mad:), några salvior, ett par kantnepeta/-or (?) och en massa lavendel i format mindre. :banana: Det blev ingen plantering i krukorna, de där rosorna växer så pass att jag tror de kommer fylla upp dem så småningom. Däremot är lilla och stora landet numera väl utfyllda.:)

Liten fråga...
Funderar på att ha klematis som klättrar på planket mellan fruktträden. Planket är i dagsläget 140cm högt, kommer bli (hoppas vi) 180cm högt.

Klematisen bör vara vit, då detta är den vit/gula delen av trädgården, och tillhöra beskärningsgrupp 3 så att vi kan komma åt att tvätta och olja planket på våren.

Finns det någon sort som passar in på detta? Och var hittar man dem?

Tjockar en sådan klematis till sig med åren? Klematis i affären ser ju ganska taniga ut.. :confused:
Blir de 2-3m redan första året eller växer de fortare och fortare för varje år som går? :confused:

/Klematisnewbien

Jag köpte en vit hyacint i julas, när den blommat över sparade jag löken i stallet. Så fort det blev grävvänligt så åkte löken ner i en urna jag har vid bron... och nu blommar fanskapet O_o ska dom det :confused: eller är den besatt... :cautious:

De brukar blomma på våren, så den håller väl på att komma i fas. Nästa år blommar den nog tidigare om den orkar komma tillbaka.

Aklejor med rot och allt mitt i blomning. Kan de stå i vatten ett litet tag eller måste de planteras igen direkt? Kanske fel med vatten, räcker det med fukt typ fuktigt papper? Hinner plantera tidigast i morgon kväll men antagligen på torsdag.

I morse var jag ute tidigt, vattnade och rensade ogräs ett par timmar före jobbet (och före frukost). Vilken lisa för själen. Jag har ju varit bortrest i lite knappt två dagar och kände mig faktiskt lite pantad i går kväll när jag kom hem, så en stilla stund helt för mig själv i trädgården i morse var guld värt. Nu växer det i grönsakslandet så det syns dag för dag.

Åh va jag längtar till nästa år så jag också kan ta tag i trädgården!! Börjar bli less på all renovering inne och sitter och dreglar över växthus och alla plantor jag vill ha!!
Drömmen är att ha ett överfullt växthus och trädgårdsland så man är mer eller mindre självförsörjande gällande grönsaker/rotfrukter/bär/frukt

Här har vi grävt upp lilla delen av trädgården för att lägga ut rullgräs/ plattor mm i helgen, så kommer min styvfar idag och kommenterar att när vi bygger till huset så kommer de behöva tippa schaktmassorna där... :banghead::banghead: Jahopp, bara att låta det vara som det är nu då.. :meh: Rabattkanten ska sättas dit iaf för den kommer inte vara i vägen. Och så får vi sätta fart och komma överens om det sista med tillbyggnaden så att vi kan lämna in bygglovshandlingarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 200
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka