Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om ni undrar så består vår tomt av sand, sand och åter sand...

13392240_10154297304513953_364306287484773386_o.jpg

Skulle jag skala av växtlighet och matjordslager skulle det se likadant ut hos mig. Här är det nämligen också sand överallt. Jag lägger gräsklipp vid växterna, vattnar ibland och hoppas på det bästa. I år är det ett experimentår för mig, då jag ska kolla hur mina rosor trivs i den här jorden. Funkar det med de befintliga så planterar jag fler.

Skulle jag skala av växtlighet och matjordslager skulle det se likadant ut hos mig. Här är det nämligen också sand överallt. Jag lägger gräsklipp vid växterna, vattnar ibland och hoppas på det bästa. I år är det ett experimentår för mig, då jag ska kolla hur mina rosor trivs i den här jorden. Funkar det med de befintliga så planterar jag fler.
Vi har ju inte ens ett lager med matjord :arghh:
Blir till att frakta hit en massa när trädgården väl får göras vid sen

Går det att bygga nåt smart vindskydd för blommor i balkonglåda? Blåser som sjutton så mina stackars pelargoner, jordgubbar och japansk lykta bäbisar viker sig så de har fått stå inomhus, men de vill ju ut i sooolen :( Och jag vill få tillbaka platsen inne :p

Jag hade tung lerjord på gården. Jag lassade på torvblandad hästgödsel som vintertäckning och fräste/grävde ner det på våren. Ett par år senare hade jag ett finfint matjordslaget överst i grönsakslandet och en del rabatter. Lövtäckning över vintern är också bra.

Jag har sandjord nu men har bra med mull överst och kompletterar den med mullbildande material om höstarna.

Senast ändrad:
Jag har störa delar av gräsmattan täckt av gult penningblad. Googlade av någon anledning och fann att den såldes som hängande perenn i ampel.
227266487_263492e5-7a52-47ca-aa4a-9cef23bc4061.jpg

Strålande idé! Den är ju överöst med gula blommor under blomtiden och bladen är fina de med.
Fint! Jag har också penningblad på en del av gräsmattan. Men.. just det... jag ska ju inte göra något i trädgården i sommar. Nästa år så :up:

Vi började montera vårt nya kök igår och rätt som det är så tittar jag ut och ser stoooora, mörka, tunga regnmoln som ligger direkt ovanför oss. Oooh tänker jag nu ska alla mina plantor få vatten :banana:

Skiten drog förbi utan att ens lämna ett par droppar :meh::meh:
Haha så har det varit varenda dag hos oss den senaste veckan. Man tittar upp mot skyn och ser gigantiska oväder växa till sig från havet. 5 minuter senare är de borta och himlen är klarblå.

Kalmar vatten har gått ut med information i brevlådorna p.g.a vattenkrisen nu och uppmanar alla att verkligen snåla med vattnet...

Haha så har det varit varenda dag hos oss den senaste veckan. Man tittar upp mot skyn och ser gigantiska oväder växa till sig från havet. 5 minuter senare är de borta och himlen är klarblå.

Kalmar vatten har gått ut med information i brevlådorna p.g.a vattenkrisen nu och uppmanar alla att verkligen snåla med vattnet...
Sjukt irriterande det är vad det är. :wtf:

Har också penningblad i en del av gräsmattan, där är nästan bara penningblad och inget gräs just nu. :p Den får gärna konkurrera med kirskålen.

Åh vad jag längtar till trädgården nu. Överarbetad och ständigt på jobbresor, vill bara sitta i min oas och insupa dofterna, lugnet, fågelkvitter, surr från humlorna och vinden i löven... Kan gissa att torparliljorna blommar snart och att många små roliga blommor tittat fram i de oskötta delarna.

I vår vildvuxna trädgård finns det minst tre olika hallonsorter. Jag grävde och omplacerade några stycken buskar idag. Läste sen att man lätt kan göra sticklingar på hallon, så det ska jag prova.
Grävde även upp en del smultron och planterade i kruka, hoppas de klarar sig.
Äntligen börjar vi få ordning i trädgården. Visserligen bara på 1/10 av tomten än så länge, men bättre lite än inget.

@hemlig: Hallon är ett ogräs så de kommer säkert att ta sig. Se till att vattna dem ordentligt bara, speciellt om det blir torrt ett tag.

Jag måste ju göra en snabbvända till Falun idag så jag funderar faktiskt att titta in på Plantagen och använda min bonuscheck. EGENTLIGEN har jag inte råd men har kommit på några saker som jag skulle vilja ha.

Jag har tydligen varit en dålig kund i år, ingen bonuscheck. ;)

Hittade igår de första äckel-larverna på en av mina alpklematisar som ser ledsen ut. :cry: Förvånar mig inte då den rabatten var hårt drabbad förra året och det var omöjligt att hitta alla larver för hand. Finns det något sätt att döda dem utan att plocka för hand? :devil: Det är såna små gröna som äter hål på bladen och bajsar små svarta kulor som man hittar runtomkring.

Och för att fortsätta min fråga om jordgubbssorter, finns det någon sort man kan plantera nu och få jordgubbar i år? Inte till sylt utan att äta färska. Vill ha mer jordgubbar! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 200
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka