Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Chili: Det är de stunderna som gör det värt allt slit med gräsklippning och annat tråk :love:

*ja, jag är färdig med de j-la gräsmattorna nu :meh:*

Vanlig gräsklippare är tråkigt men åkgräsklippare är jättekul tycker jag. :D Det tar ju en stund, men på raksträckorna har jag tid att spana ut över trädgården och filosofera. :love:

/trädgårdsabstinens

Vanlig gräsklippare är tråkigt men åkgräsklippare är jättekul tycker jag. :D Det tar ju en stund, men på raksträckorna har jag tid att spana ut över trädgården och filosofera. :love:

/trädgårdsabstinens

Tro mig, så fort jag har råd blir det en åkgräsklippare. Det är ju inte jobbigt rent fysiskt att klippa gräset men det är så sabla tråkigt (största gräsmattan är en stor fyrkant så inget finlir). Det tar dessutom så lång tid att det blir ibland stressigt att hinna med när det är uppehåll om det är en regnig sommar.

Tro mig, så fort jag har råd blir det en åkgräsklippare. Det är ju inte jobbigt rent fysiskt att klippa gräset men det är så sabla tråkigt (största gräsmattan är en stor fyrkant så inget finlir). Det tar dessutom så lång tid att det blir ibland stressigt att hinna med när det är uppehåll om det är en regnig sommar.

Ja det låter inte så kul! Jag snyltar på pappas. :angel: Men det vore lätt värt det att köpa en egen när/om det behövs. Jag har blandat, stor öppen yta och sen småytor och lite rabatter att ta hänsyn till så man får finlira, är ju det som är kul! :D

Ja det låter inte så kul! Jag snyltar på pappas. :angel: Men det vore lätt värt det att köpa en egen när/om det behövs. Jag har blandat, stor öppen yta och sen småytor och lite rabatter att ta hänsyn till så man får finlira, är ju det som är kul! :D

Du kan komma och leka med min lilla gräsmatta, då kommer du att få jättekul :meh: :D Mina kära föräldrar planerade väl inte trädgården direkt utan saker bara hamnade någonstans :p Stenen som soluret stod på ska väck, det kommer att göra klippningen lite lättare iaf :up:

Jag tycker verkligen om min gård men gräsmattorna är onödigt stora. Hela fastigheten är precis under en hektar varav kanske hälften är en åker. Resten är gräsmatta och samt hus och lador.

/trädgårdsabstinens
Haha åkgräsklippare är kul... Välkommen hit! ;) 2000+ kvm med en massa roliga buskar, slänter, vrår och hörn som du kan filosofera dig igenom :p

Haha åkgräsklippare är kul... Välkommen hit! ;) 2000+ kvm med en massa roliga buskar, slänter, vrår och hörn som du kan filosofera dig igenom :p

+ @athena_arabians Haha tack men det räcker med en trädgård (som jag snart får hänga med i 4 (!) veckor). Jag vet inte hur stor vår gräsmatta är. Hela tomten är 5500 kvm men turligt nog är det ju en del skog/träd i kanterna och en stor slänt som är blivande slåtteräng. :up: Där får traktorn slå en gång per säsong istället. "Lupinängen" vid uthuset har jag också låtit bli tills vidare. Men mattan brukar väl ta 2 h att klippa, alldeles lagom.

Jag gjorde pasta med kirskål, kyckling, vitlök, St Agur och valnötter. Supersmaskigt!
wp-1465295420863-e1465296106546.jpg

Igår provsmakade vi de första egna jordgubbarna :d
3st var mogna så en var blev det (riktigt stora och fina var de).

Annars är jag lite allmänt deprimerad nu när vi inte kommer göra vid den lilla delen i år. :( Jag hade verkligen behövt någonting som var färdigt med vårt hem, orkar inte mer :arghh:

Det är inte lätt att hålla på med trädgård. Idag hann jag vara ute och gräva någon timme innan störtskuren kom. Igår jagades jag in i förtid av knotten. Inget av de två insektsmedel jag tog på mig hjälpte så nu ser det ut som om jag fått böldpest eller valfri barnsjukdom. Så här angripen har jag aldrig lyckats bli. När exet och jag tältade i knottiga områden drabbades han men jag klarade mig rätt bra då.

Det är inte lätt att hålla på med trädgård. Idag hann jag vara ute och gräva någon timme innan störtskuren kom. Igår jagades jag in i förtid av knotten. Inget av de två insektsmedel jag tog på mig hjälpte så nu ser det ut som om jag fått böldpest eller valfri barnsjukdom. Så här angripen har jag aldrig lyckats bli. När exet och jag tältade i knottiga områden drabbades han men jag klarade mig rätt bra då.
Mot knott hjälper bara kläder.

Jag äter dessutom loratadin (stavning) när jag blivit biten. annars börjar jag må illa.
Japp. Det är väldigt praktiskt att ha blivit allergisk när man bor mitt i grönskan.:banghead:

Mot knott hjälper bara kläder.

Jag äter dessutom loratadin (stavning) när jag blivit biten. annars börjar jag må illa.
Japp. Det är väldigt praktiskt att ha blivit allergisk när man bor mitt i grönskan.:banghead:

Jo, jag överväger att skaffa en sån där slöja man har när man sköter bin. Klådan jag har nu är rätt störande. Jag var uppe även i natt och baddade ansiktet.

Fast jag överväger att skaffa bin också och ska på kurs nästa helg så i så fall blir det ju en slöja i alla fall.

Jo, jag överväger att skaffa en sån där slöja man har när man sköter bin. Klådan jag har nu är rätt störande. Jag var uppe även i natt och baddade ansiktet.

Fast jag överväger att skaffa bin också och ska på kurs nästa helg så i så fall blir det ju en slöja i alla fall.
Mot min allergi är Loratadin 10 mg supereffektivt!
Det slutar klia på en 5-10 minuter och jag mår inte illa längre. Rekommenderas. Receptfritt på apotek.
De andra allergitabletterna är inte lika bra på just insektsbett.

Vilken bra idé! Är de så finmaskiga att knott inte tar sig igenom? Skulle jag också behöva i så fall. Det är ett elände med knotten på kvällarna nu.

Jag vet faktiskt inte om de är tillräckligt finmaskiga. Alternativet är att prova något av de medel jag läst om i andra forum.

Det är ju ett skit att sitta inne och jobba hela dagen och sen inte kunna gå ut på kvällen för det är knott ute. Något fungerande skydd måste skaffas.

Jag vet faktiskt inte om de är tillräckligt finmaskiga. Alternativet är att prova något av de medel jag läst om i andra forum.

Det är ju ett skit att sitta inne och jobba hela dagen och sen inte kunna gå ut på kvällen för det är knott ute. Något fungerande skydd måste skaffas.
Jag skulle vilja testa att sätta upp flera dussin holkar för fåglar som äter mestadels små kryp. För att se om det blir skillnad.

Nu har jag gott om koltrast t.ex. och de äter mask i min gräsmatta..... Även om det tydligen bor flugsnappare här.

Jag aaaaavskyr knott, broms och mygg.

Jag skulle vilja testa att sätta upp flera dussin holkar för fåglar som äter mestadels små kryp. För att se om det blir skillnad.

Nu har jag gott om koltrast t.ex. och de äter mask i min gräsmatta..... Även om det tydligen bor flugsnappare här.

Jag aaaaavskyr knott, broms och mygg.

Det finns ett antal holkar som sitter på ladan. I en av dem är det gäster. Det är talgoxar som har en kull där nu. Men det finns plats för fler holkar i träden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 200
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka