Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej jag kommer knappast heller att kunna (eller vilja) lägga den tiden på bara trädgård som skulle krävas för toppskick, det finns alldeles för många andra saker som också är roliga ju. :) Och jag är nöjd och lycklig över min trädgård och gård också, men jag gillar samtidigt att gå och fnula på projekt och planer och stenläggningar och grusgångar och ändrade/nya rabatter. Kanske blir de av, kanske inte. Det är ingen katastrof om det inte blir, men under tiden är det roligt att bara drömma ändå.
eller hur... :up:
Själv lägger jag allting på 10-årsprojekt... :angel:
Inspiration och att leka i tankarna, det är ju det som är så kul :)

Jag har ju en ganska "ny" trädgård så det finns alldeles för många projekt på min lista. Dels är det en del saker som bör göras för att underlätta skötseln men också plattsättning, lusthusbygge, bygga gärdsgård, nya rabatter, ja ni fattar. Det går ju inte att genomföra varken ekonomiskt, tidsmässigt eller Gud bevars Orkesmässigt. Jag försöker bestämma mig för ett lite större projekt per år och hålla mig till det. Tycker det är svårt att hålla planen ibland för jag blir inspirerad av allt fint och drar igång något litet men vips så har det blivit ett stort projekt. Det mesta är ju kul att fixa med men ibland går det över styr då får snälla sambon komma till min räddning. :D

Tror du har en mycket viktig poäng där @athena_arabians Att kunna hålla en hög nöjdhetsgrad trots pågående projekt eller bara i vardandet med sin trädgård är verkligen ett mål. Den kommer ju aldrig bli färdig eller se exakt likadan ut från år till år så är man för perfektionistisk kommer det bli jäkligt jobbigt istället för njutbart att ha trädgård.

Tror du har en mycket viktig poäng där @athena_arabians Att kunna hålla en hög nöjdhetsgrad trots pågående projekt eller bara i vardandet med sin trädgård är verkligen ett mål. Den kommer ju aldrig bli färdig eller se exakt likadan ut från år till år så är man för perfektionistisk kommer det bli jäkligt jobbigt istället för njutbart att ha trädgård.

Jag ser det lite likadant med huset. Ja, det är ett gammalt ruckel men jag har bara inte råd att fixa allt på en gång. Men jag trivs här.

Det som är härligt med en gammal trädgård är ju att det mesta har kommit upp. Vill man så är det inget problem att plocka ner ett träd som stör men det är svårare att få nyplanterade träd att växa snabbare ;) :D

Utom krikon då. De är ett ogräs :cautious:

Ja, jag saknar precis det där med uppvuxen och träd @athena_arabians. Jag bor på en leråker. I stekande sol. Kul? Nej! Jag har planterat äppleträd och körsbär. Fått krikon hemifrån Värmland, här i Örebro området verkar det vara dåligt med dem, och ska sätta ett päron bara jag slutar vela om var jag ska sätt det. Några lönnar följde med syrenplantor jag fått och 2 björkar, som var det första jag planterade, börjar likna träd. Men det är långt ifrån nog för att det ska bli lite skugga och lummighet. Tålamod är en dygd sägs det. Jag jobbar på det :grin:

Ja, jag saknar precis det där med uppvuxen och träd @athena_arabians. Jag bor på en leråker. I stekande sol. Kul? Nej! Jag har planterat äppleträd och körsbär. Fått krikon hemifrån Värmland, här i Örebro området verkar det vara dåligt med dem, och ska sätta ett päron bara jag slutar vela om var jag ska sätt det. Några lönnar följde med syrenplantor jag fått och 2 björkar, som var det första jag planterade, börjar likna träd. Men det är långt ifrån nog för att det ska bli lite skugga och lummighet. Tålamod är en dygd sägs det. Jag jobbar på det :grin:

Vill du ha fler krikon är det bara att komma och hämta :cautious:

Detta är mycket komiskt, jag flyttade vildsmultron till pallkragen men de tar sig inte alls utan vissnar. Fick en liten planta över som fick flytta till vinbären som en början till marktäckare. Den lilla plantan trivs och har röda små smultron på gång, jaha ja naturen gör visst lite som den vill mot mig O_o :rofl:

Helt OT
Men vet ni vad vet ni vad vet ni vad???????
Nu har jag äntligen skickat in våra skisser och dylikt till en bygglovsnisse (4 olika faktiskt) som ska ge offert på vad bygglovshandlingarna kommer kosta. Vi är ett steg på vägen till vårt drömhus :bump: och ett steg på vägen till min (underhållsfria ;)) drömträdgård :banana:

Lite bilder från i morse. En till doftpion har slagit ut. De är mina primadonnor :love:

Nejlikor är inte riktigt min grej men den här är rätt söt

Nävorna är mer min melodi. Har ett antal och de förökar sig i grusgången så det nästan är besvärligt.

En av mina trognaste rosor, nevada. Rent vit när det är svalt men slår över i rosa när det är varmt.

Finlands vita ros har satt full fart hemma här, det är massor av knoppar! :love:
13402291_1015042508592887_1275664213_n.jpg

Rosa pimpinellifolia plena

Mina stackars gurkor och pumpor verkar ha blåst ihjäl :(. Det är säkert för sent, men jag provar att stoppa ner några frön direkt på friland så får vi se hur långt dom hinner :crazy:.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 200
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka