Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh ni som pratar så mkt rabarber, blir ju jättesugen! :love: Kan man plantera sådant nu förresten och kan man isåfall använda (sno med sig från mina föräldrar) en planta av okänd sort eller bör man gå tillväga på något annat sätt?

Tror att rabarber och kanske en vinbärsbuske skulle göra sig mkt bättre på min lilla rabatt än typ kryddor :idea::D

Åh ni som pratar så mkt rabarber, blir ju jättesugen! :love: Kan man plantera sådant nu förresten och kan man isåfall använda (sno med sig från mina föräldrar) en planta av okänd sort eller bör man gå tillväga på något annat sätt?

Tror att rabarber och kanske en vinbärsbuske skulle göra sig mkt bättre på min lilla rabatt än typ kryddor :idea::D
Min svärmors inneboende drog upp två rabarber plantor till mig från frö från den han har i sin trädgård. Ingen aning vad det är för sort ( bara den ena överlevde, den andra grävde hundfan sönder :mad::meh:) men jag vet att dem har delat sin tre gånger och flyttat runt på den. Så gräv försiktigt av en bit rot från en existernade planta och plantera, men förvänta dig ingen rabarber i år.

Rabarber går utmärkt att plantera nu. Man ska inte skörda första året, försiktigt andra året och sedan är det bara att köra på.

Delar man en rot kan det ta ett tag för den att etablera sig. Det är dock försent att göra nu, det görs tidig vår eller på hösten.

@athena_arabians @BobberiBoo
Härligt :) Om det egentligen är fel tid att dela en rot, ska man isåfall köpa nån ensam planta från växthandeln att plantera? Ska höra med hustomten (aka farmor) också så får vi se om jag får med mig nåt hem. Oavsett måste jag väl ta upp den ökända striden mot lupinerna innan jag kan plantera något nytt :nailbiting:

Planta går utmärkt att ha ner nu. Jag funderar som sagt på att köpa en till röd rabarber.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 202
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna