Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sambon överraskande med att färdigställa den tredje väggen på uteplatsen igår. Nu har vi ett dike där de resterande avenboksplantorna är planterade. Återstår att se om det tar sig.
Idag roar han sig med att köra sönder gräsmattan för 3e gången.... När vi köpte huset kom det med en gigantisk hög med granitblock som låg huller om buller. Vi har använt graniten till infarten och en trappa samt ska bygga ännu än trapp men det återstod ändå x antal sten som vi har försökt sälja. Nu körs de sista äntligen iväg, på bekostnad av gräsmattan då.

@Fritidsryttare: Hade du varit närmare hade jag gärna tagit lite block!

/geologen :D
Du är varmt välkommen, frakten går dock på lite då de små asen väger 200 kg/st. De här åker upp till Ekerö med lastbil, vill inte ens tänka på vad det kostar o köra upp 40 stenar av den kalibern så långt.:) De blir dock väldigt fina i trappor och som kant, så känner ni en lastbilschaffis så är det bara o komma o hämta de sista 20. :)

Du är varmt välkommen, frakten går dock på lite då de små asen väger 200 kg/st. De här åker upp till Ekerö med lastbil, vill inte ens tänka på vad det kostar o köra upp 40 stenar av den kalibern så långt.:) De blir dock väldigt fina i trappor och som kant, så känner ni en lastbilschaffis så är det bara o komma o hämta de sista 20. :)

Jag tror särbon skriker om jag drar hit mer sten att flytta runt på :D

Det är ett stort block mitt på gräsmattan som kördes hit när jag var liten för att det var en hålighet som gjorde att det var krångligt att klippa där. Jag älskar mitt block! :love:

Jag tror särbon skriker om jag drar hit mer sten att flytta runt på :D

Det är ett stort block mitt på gräsmattan som kördes hit när jag var liten för att det var en hålighet som gjorde att det var krångligt att klippa där. Jag älskar mitt block! :love:
Sten är jättefint, i lagom mängder.;) 120 stycken på ett och samma ställe är däremot lite too much i mina ögon, så jag har full förståelse för din sambo.:p Ångrar ni er så vet ni iaf vart de finns.:D

Årets julros-kollektion:
13043753_10208868042691980_6216809137138538085_n.jpg

13015490_10208868043131991_6997952967884633009_n.jpg

13055523_10208868043371997_8402905143110137458_n.jpg

13000285_10208868043612003_5668454471092480174_n.jpg

För er som bor i närheten av ett Netto,se upp i slutet av veckan,STOR varning för anfallande växter.:nailbiting:
Vaddåvaddåvaddå? Jag fattar aldrig hur Netto funkar, så jag undviker att gå in där om det inte är något speciellt. Det här lät som något speciellt.

För er som bor i närheten av ett Netto,se upp i slutet av veckan,STOR varning för anfallande växter.:nailbiting:

Määh varför gick jag in i tråden och läste. Köpte några bärbuskar på LIDL i lördags men inte tillräckligt då vissa såg så usla ut så egentligen borde jag besöka Netto bara för att det är billigt :angel:

/Hon som vägrar Netto pga skräpig lokal och usel kundservice :grin:

Määh varför gick jag in i tråden och läste. Köpte några bärbuskar på LIDL i lördags men inte tillräckligt då vissa såg så usla ut så egentligen borde jag besöka Netto bara för att det är billigt :angel:

/Hon som vägrar Netto pga skräpig lokal och usel kundservice :grin:
Har vi samma Netto eller är det en del av deras koncept?

@Kibani
Apropå lupiner...

Grävde upp en rackare som stack upp sitt fula tryne i rabatten. Den är alltså antagligen fröplanta från förra året. Då rev jag nog bort bladen men fick itne med roten. Se här vilken vidrig pålrot detta lilla ex har. (i jämförelse med timjanplantan till vänster)
20160416_1457071_zpslga0qcsm.jpg
Jisses vilken rot! :eek:
Varför jag trodde knölen var en lupin är för att jag har ett par till knölar där det växer lupinblad runtikring. Får verkligen gräva upp den nån dag snart, måste orka dona lite inne först bara...

Någon som bodde här förut tror jag var litet lat när de planterade tulpaner, ligger ett helt plastfat under dem. Vågar inte ta bort det nu när de snart blommar men sen så. Eller är det vanligt att man gör på det sättet?

En bonus med att gräva i välbrunnen hästgödsel är att man också hittar sådana här små filurer ibland. Den färdige noshornsbaggen är mycket sötare än de där gigantiska vita larverna som sedan blir en liten mini-mini-noshörning :D
Jag har nästan en fobi för insekter, men den här var ju faktiskt rätt söt :love:

Min höbalsodling går inte så bra. Jag får inte igång processen i balarna. Efter att ha fått hjälp från oväntat håll - en person som håller på med halmbalsodling - har jag nu ändrat behandlingen av dem. Jag har lagt obrunnen hästgödsel ovanpå och så vattnar jag rejält (för närvarande med gödselvatten) två gånger om dagen. Hen säger att man får fart på det på 10 dagar med den metoden, jag hoppas verkligen det stämmer! Jag fick även höra att en del av de grödor jag planerat, som lök, potatis och morötter, inte är så lämpliga för höbalsodling. Problemet är ju att jag inte har planerat någonannanstans att ha sånt! Eventuellt gör jag ändå ett test på egen risk, har ju trots allt 10 balar som är redo.
Experten trodde även att jag kunde behöva något stöd för balarna när det börjar växa. Jag får fundera på hur jag löser det.
13012857_10208873722913982_1364252463034181313_n.jpg

Mysigt med gödselvatten i slangen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
440
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 764
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 209
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V