Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte så mycket min trädgård som utanför den....

Jag fick klartecken av grannåkerns ägare att ta ner det som vuxit upp mellan salixodlingen och min tomt. Det är en remsa på tiotalet meter som är tänkt att vara gräs men där det vuxit upp lårtjock sälg och björk. Idag när jag kom hem hade firman varit här och tagit ner.
Det blev ljust! :bump:

Nu väntar vi bara på att markerna ska torka upp så att det femtontal otäcka popplar som står i hörnet också är möjliga att ta ner. Jag AVSKYR poppel. De skjuter rotskott överallt. Klipper jag inte gräset närmast dem så är det inte en gräsmatta längre utan en ljusgrön matta av tio cm höga poppelskott. Jag ringbarkade ett gäng för två år sedan. De är n-ä-s-t-a-n döda nu.... Eländes träd att vara seglivade. Veden är värdelös. Den är lätt och har inget värmevärde och går inte att snickra av. Det är inte ens balsampoppel så att doften skulle kunnat vara lite förmildrande. Nä de är bara eländiga.

Men om några veckor är de borta :banana:
Kostar en slant men är så värt det.

Jag fick klartecken av grannåkerns ägare att ta ner det som vuxit upp mellan salixodlingen och min tomt. Det är en remsa på tiotalet meter som är tänkt att vara gräs men där det vuxit upp lårtjock sälg och björk. Idag när jag kom hem hade firman varit här och tagit ner.

Nu väntar vi bara på att markerna ska torka upp så att det femtontal otäcka popplar som står i hörnet också är möjliga att ta ner. Jag AVSKYR poppel. De skjuter rotskott överallt. Klipper jag inte gräset närmast dem så är det inte en gräsmatta längre utan en ljusgrön matta av tio cm höga poppelskott. Jag ringbarkade ett gäng för två år sedan. De är n-ä-s-t-a-n döda nu.... Eländes träd att vara seglivade. Veden är värdelös. Den är lätt och har inget värmevärde och går inte att snickra av. Det är inte ens balsampoppel så att doften skulle kunnat vara lite förmildrande. Nä de är bara eländiga.

Tre och en halv såhär stor hög med sly och massa blev det.
Jag ser fram emot en ljus sommar.
(ignorera den fula komposten framför....)
20160419_1947271_zpsvu0zojcf.jpg

Och det är precis sådana man har en borr och en skvätt jordbruks Roundup till :idea::angel:

Tror du att det är möjligt att ha på Roundup alldeles invid bäcken utan att det blir följder för vattenlivet?
De växer nästan nere i vattnet.
Du ska inte ha det i vattnet,borra hål i stubben häll i en skvätt Roundup = ingen nyplantering runt poppelstubbar ,för övrigt kör bönderna här Roundup både vid kanalen och dom mindre åarna,fåglar ,grodor o fiskar verkar inte ta någon skada

Ni som odlar sparris, vad räknar ni med för skörd?
VI älskar sparris och äter det 1-2 gånger i veckan när det är säsong. Nu har vi t o m tjuvstartat innan det finns tysk sparris och har ätit spansk två gånger... Säsongen är visserligen inte så himla lång men säg att vi kanske knaprar i oss 6 kg eller så? Hur stor sparrisodling behöver man för det? Det känns lite som om man måste offra mycket plats, tid och möda för att få 3-4 stänger?

De tidigare ägarna planterade en rad med granar på tomten. De är små än så länge och får därför vara kvar. Men nu har några av dem blivit konstiga, kvastiga mitt på och sedan en lång smal pinne i toppen. Det syns på granen som är längst till vänster i bild:
12940803_1689966811291207_1964534196_n.jpg

Ska jag göra något åt dem?

Har suttit och funderat i två dagar nu. Jag vill gärna ha ett par bär buskar i min trädgård, men jag vet fasen inte var jag ska sätta dem :( Funderar på att sätta en björnbär bakom jordgubbslandet så den kan växa på staketet till grannen. Sen skulle jag vilja ha ett par vinbärsbuskar också men jag vet inte var jag ska sätta dem.

Sen behöver jag er input. Har byggt mig en växtställning av armeringsjärn i modell lite större. i våras satte jag en clematis i den rabatten och därför byggdes ställningen för att blomman ska få klättra ordentligt. men nu byggde jag den rätt mycket större och funderar på vad jag mer ska plantera där. Flera clematis i olika färger? Rosor? Jag vill gärna ha något som är lite vitergrönt ( bor i skåne så vi har ju inte jätte kallt här någon längre tid) Alla idéer och input är mer än välkommet.

De tidigare ägarna planterade en rad med granar på tomten. De är små än så länge och får därför vara kvar. Men nu har några av dem blivit konstiga, kvastiga mitt på och sedan en lång smal pinne i toppen. Det syns på granen som är längst till vänster i bild:

Granar brukar sticka iväg så där när något år har varit extra gynnsamt. Låt dom vara om du inte vill ha konstiga granar med delade toppar, dom reder ut det efter några år.

P.s Jag kan ta över den konstiga växten mitt i bild som verkar ha varit planterad i en hink ;) Det ser ut som den behöver planteras om... :angel::D :love::love::love:

Hur kan du göra något överhuvudtaget när den där saken med spannen är med? Står du inte bara och fånler? Det hade jag gjort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
440
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 764
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 207
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur