Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag började det rivas ner stor cypress som vuxit vid ena ingången till huset. Själva roten är kvar tills min starke adolf kan hjälpa mig :angel: Men vad ska jag nu ha vid ingången? Vi har källare så vi tänkte ha stora krukor på vardera sida trappa. Men vad kan finnas där året om, tex buxbom, thuja ? Klätterväxt går också bra som förslag då jag kan sätta spaljé i krukan :up:

Jag tycker om att försöka anpassa trädgårdens växter efter husets ålder och vilka växter som man använde då. Fast jag är inte renlärig, för jag har både ditt och datt i trädgården.

Jag ändrar mig: Vad vill du ha? Vad tycker du är fint?

Skrev ju tidigare i tråden om att jag ska fylla en massa pallkragar med jord här hemma, och nu börjar det bli dags att handla jord. Finns jättebillig "trädgårdsjord" på både Bauhaus, Plantagen osv (typ samma pris överallt, 10x40 liter för 200 kr). Tror ni den är ok att använda om man köper gödsel och blandar med? Hur mycket gödsel ska jag köpa isåfall, dvs vilka proportioner? Jag kan hämta gödsel i stallet också men den är då obrunnen, inbillar mig att det inte är bra?

Skrev ju tidigare i tråden om att jag ska fylla en massa pallkragar med jord här hemma, och nu börjar det bli dags att handla jord. Finns jättebillig "trädgårdsjord" på både Bauhaus, Plantagen osv (typ samma pris överallt, 10x40 liter för 200 kr). Tror ni den är ok att använda om man köper gödsel och blandar med? Hur mycket gödsel ska jag köpa isåfall, dvs vilka proportioner? Jag kan hämta gödsel i stallet också men den är då obrunnen, inbillar mig att det inte är bra?

Jag har alltid kört med billigaste blomjorden och har nästan alltid toppenskördar. 2011 var första året med våra odlingsbäddar. De var då fyllda med lerjord blandat med Bauhausjord (ingen gödning). Vi fick minst 40 kg tomater, och otroliga mängder bönor och zucchini.

Jag satte mina dahlior samtidigt, det är samma sort och de har fått precis samma förutsättningar men medan den till höger stormtrivs och frodas så ser den vänstra ledsnare ut för var dag som går. Vad gör j jag för fel?
13015356_10154188284893953_134707369415954033_n.jpg

Jag satte mina dahlior samtidigt, det är samma sort och de har fått precis samma förutsättningar men medan den till höger stormtrivs och frodas så ser den vänstra ledsnare ut för var dag som går. Vad gör j jag för fel?
13015356_10154188284893953_134707369415954033_n.jpg
Har du omskolat dem nyligen ? Tänker om rötterna skadades på den ena då? Är det söderläge så kanske den ena är känsligare för solen? Mina mår bäst om de får stå i halvskugga (står vanligtvis i söderläge) och kyligt. Har dragit ner termostaten i rummet där de står.

Jag tycker om att försöka anpassa trädgårdens växter efter husets ålder och vilka växter som man använde då. Fast jag är inte renlärig, för jag har både ditt och datt i trädgården.

Jag ändrar mig: Vad vill du ha? Vad tycker du är fint?

Eftersom vi har totalt 4 ingångar till huset på bottenplan samt stor trädgård så kan jag ha lite av allt :D:p

Framför vår "huvudingång" hänger det penséer för tillfället, så där ska det vara färgglada färger.
Ingången som rör min fråga ska bara användas i princip för in/uttag av barnvagnar så där vill jag ha blommor eller växter som klarar sig själva. Kanske klippas ner ibland men som kan stå året om.

Har du omskolat dem nyligen ? Tänker om rötterna skadades på den ena då? Är det söderläge så kanske den ena är känsligare för solen? Mina mår bäst om de får stå i halvskugga (står vanligtvis i söderläge) och kyligt. Har dragit ner termostaten i rummet där de står.
Nej,de är satta i mjölkpaketen från början. De har stått i norr hela tiden men jag flyttade den som mår dåligt till söder idag för att se om det blir någon skillnad.

Stallgödsel är ok även om den är obrunnen, lägg den i botten som fyllning (det går åt en hel del jord i pallkragar).
Ko och höns-gödsel kan du inte ha till växter om den är obrunnen för den bränner sönder rötterna, men det gör inte hästgödsel :up:

Jag åkte en sväng till handelsträdgården för att köpa lite lavendel (det jag frösådde räckte ju inte :-( ) och ett par stockrosor som blommar i år för att blanda med dem som jag frösått. Dessutom hoppade det ner ytterligare en helleborus i min vagn, de är grymma hoppare! 360 liter jord på det, till min ena projektrabatt, där jag faktiskt börjar se någon slags plantering så småningom. Jag har bara en rejäl stubbe med tillhörande rötter att försöka bryta upp först, och så lite mer grävande förstås. Sen har jag en projektrabatt till som står på årets agenda, men där finns inget förvuxet träd att ta bort i alla fall. Och jag börjar redan planera vad som är nästa års projekt... får jag bo här i typ 10 år så kommer det vara toppenfint överallt!

Fördelen med att ha en stoooor gödselplatta och bara två hästar - samt strö med halm och visst inslag av torv - är att det finns hur mycket egen jord som helst att ösa ut när man lyft bort vinterns påfyllda lager. Brunnen gödsel sedan 4-5 år tillbaka blir fantastiskt fin att blanda upp jorden i grävda rabatter och odlingslådor med. Samt är det en fysträning som heter duga.

Här från förra årets arbete, då fick jag nog ut två kubikmeter totalt. Hittills i år i vart fall 1000 liter till.

Fördelen med att ha en stoooor gödselplatta och bara två hästar - samt strö med halm och visst inslag av torv - är att det finns hur mycket egen jord som helst att ösa ut när man lyft bort vinterns påfyllda lager. Brunnen gödsel sedan 4-5 år tillbaka blir fantastiskt fin att blanda upp jorden i grävda rabatter och odlingslådor med. Samt är det en fysträning som heter duga.

Här från förra årets arbete, då fick jag nog ut två kubikmeter totalt. Hittills i år i vart fall 1000 liter till.

:heart :heart :heart

Stallgödsel är ok även om den är obrunnen, lägg den i botten som fyllning (det går åt en hel del jord i pallkragar).
Ko och höns-gödsel kan du inte ha till växter om den är obrunnen för den bränner sönder rötterna, men det gör inte hästgödsel :up:
Men åh vad bra! Tack för tipset. :) Jag har dock redan fyllt dem till hälften med "trädgårdsjord" (180 kr för 400 liter på Bauhaus) som var väldigt billig, så jaf behöver inte direkt mer utfyllnad utan mer just för näringens skull. Kan man blanda obrunnen hästgödsel även i det översta lagret utan att riskera brända rötter?

Såhär ser det ut hos mig just nu. Stockholm ska ju vara zon 2 men det är väldigt o-grönt och trist här fortfarande! :cautious: Vill ha sommar nu. :D

13002365_10153764418142326_3358769205068254100_o.jpg

Kan man blanda obrunnen hästgödsel även i det översta lagret utan att riskera brända rötter?
Ja det kan du. Men om det är "bajs-bollar" så bör du ha sönder dom för att jord och växter ska ha nytta av näringen ;).
Jag lägger hela "bollar" på potatislandet, men där hjälper ju maskarna till ganska fort och så gör det inget (för mig) att det syns. Men det är ju snyggare i trädgården om man gör så att det ser med "jordigt" ut... :angel:

Inte direkt trädgård men särbon köpte två kumquatträd på ÖoB igår O_o Det ena ska hans mor få och det andra är vårt, givetvis under min skötsel :grin:

Är det någon som har några råd? Jag ska plantera om dem för krukan de kom i var rätt liten (tvingade särbon till Plantagen för att köpa citrusjord, jag tänker inte stå och mecka och blanda till något de tycker om av vanlig jord/gödsel :devil:).

På Plantagen blev jag attackerad av petuniasticklingar som hoppade ner i vagnen :angel: Mina grodde ju så dåligt så jag skulle ändå bli tvungen att köpa senare och de var riktigt billiga, 14,90kr/st :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
440
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 764
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 207
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka