Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Insåg idag en sanning jag borde begripit tidigare :banghead:

När jag flyttade hit -12 var jag sorgsen över att det inte fanns några vårlökar vid detta gamla hus. Med tiden har det dykt upp rätt rejält med en lågförädlad vårstjärna och mängder scilla.

Tittade i veckan vid en av de tuvor med krokus jag satte första hösten. Där kommer en tät matta av gröna blad som antagligen är scilla eller vårstjärna. Jag funderade varför eftersom jag inte satt något sådan där.

Under mitt pysslande idag insåg jag plötsligt att det växer massor av lökar på de platser jag krattat eller eldat undan mossan! Det finns alltså antagligen massor av vilande scilla och vårstjärna i gräsmattan, som kommer fram om jag krattar bort mossmattan!
Ni ser, det är inte bara fördelar med dessa "mossmattor" ni talat er varma för här. ;)

Här är några av mina vilda vänner. :love:

12424738_126399997762105_798707789_n.jpg

12445843_586449814851825_759280202_n.jpg

Som du ser på bilden ovan @tanten är den inte precis lik scilla då det är fler klockor på varje stjälk. Men själva klockformen påminner. Har du någon gissning? Du verkar ha bra koll på det mesta :)

Det är min älsklingsblomma!!! :heart :heart :heart
Puschkinia

Dena är dessutom duktig på att sprida sig.

Då kommer jag hålla tummarna för att den förökar sig! Den är helt underbar. Jag fick några lökar av en bekant till en bekant så hade inte en susning om vad det var jag hade i rabatten. Nu när jag vet vad jag skall leta efter kanske jag kan hitta fler att köpa så jag kan fylla på i någon mer rabatt.

Då kommer jag hålla tummarna för att den förökar sig! Den är helt underbar. Jag fick några lökar av en bekant till en bekant så hade inte en susning om vad det var jag hade i rabatten. Nu när jag vet vad jag skall leta efter kanske jag kan hitta fler att köpa så jag kan fylla på i någon mer rabatt.
Bäst gör den sig i gräsmattan. :up:

Det fina med den är att den vissnar så snyggt. Blommorna vitnar och skyddar frökapslarna.
Ta fröna och sprid ut på lämpliga ställen i gräset. Pilla ner dem nära marken.

När du sätter lökar i höst så stick ner spaden lite snett i gräsmatta och vänd upp en torva. Ställ ner några lökar på jorden och stjälp tillbaka grästuvan. Nästa vår kan du njuta. Kombinerar du med krokus så får du längre blomning eftersom krokusarna är tidiga och blommar ut innan puschkinian börjar.

Lycka till!

Idag började det rivas ner stor cypress som vuxit vid ena ingången till huset. Själva roten är kvar tills min starke adolf kan hjälpa mig :angel: Men vad ska jag nu ha vid ingången? Vi har källare så vi tänkte ha stora krukor på vardera sida trappa. Men vad kan finnas där året om, tex buxbom, thuja ? Klätterväxt går också bra som förslag då jag kan sätta spaljé i krukan :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
440
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 764
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 207
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka