Jamen där har vi ju krumilurkörsbärsblomman! Tack!Nu har mina kurilerkörsbär börjat blomma Våren är alltså officiellt på ingång.
Bild på en blomma från det vita trädet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jamen där har vi ju krumilurkörsbärsblomman! Tack!Nu har mina kurilerkörsbär börjat blomma Våren är alltså officiellt på ingång.
Bild på en blomma från det vita trädet
Lupinen har ingen "knöl" utan en sorts "morot" som går rakt ner. Äldre stånd har flera morötter. De kan gå rätt djupt så ta en rejäl grep när du ska gräva.Om jag ska ha bort lupinerna, är det de rotknölsakerna som jag ska ha bort då och gärna lite till?
Tyckte vincan är rätt söt jag så får se vad jag gör med den. Gick emot era råd och sådde japansk lykta som börjar växa fram inne i lådan nu, spännande om jag får de att överleva så de kan få flytta ut en dag.
Pärlhyacinter har ploppat upp i rabatten också
Så bild nr 7 har inget med lupinerna att göra? Eller är det bara toppen på en "morot" hoppas jag kan få bort det med de verktyg som finns att låna, har ju inga egna än.Lupinen har ingen "knöl" utan en sorts "morot" som går rakt ner. Äldre stånd har flera morötter. De kan gå rätt djupt så ta en rejäl grep när du ska gräva.
Jodå. Vincan är söt men sötheten överväger inte invasiviteten. Jag grävde bort den runt en vacker sten som jag vill ha framme - i höstas. Nu på våren var den stora stenen knappt synlig längre.... Den skickar ut halvmeterlånga skott och ju mer man retar den genom att riva bort den, desto ivrigare försöker den komma tillbaka. Den hade täckt ett par meter av gräsmattan vid ena sidan och jag har kört över med gräsklipparen. hackat och grävt. Men nog katten sticker den upp med nya skott hela tiden i alla fall.
Måtte den som planterade den här haft ett olyckligt och förfärligt liv.....
Säg inte så...jag måste nog åka till Lidl imorgon om jag orkar....hör hur växterna kallarKöpte du stamrosorna på Lidl? Jag har hört så mycket gott om det på Trädgårds Kompisar på Facebook. Många är så sjukt nöjda med sina de köpte förra året. Att de har blivit såå fina under sommaren etc etc.
49:- är ju dunderbilligt.
Jag har också Tiny Tim Och Udi.Kattjävel! "Någon" har roat sig med att leka med etiketterna till mina igår omplanterade tomater. Det blir spännande senare i sommar att se vilken som är Yellow Pear och vilken som är Tiny Tim
Tur att katt är söt iaf
PS Jag är tämligen säker på vilken av dem som är skyldig - Missia DS
HA!Nuså, varning för bildbomb
Flyttade ju in här i höstas när allt var överblommat så jag har inte en aning om vad det kan vara för några gröna saker jag har i rabatterna så det här är bra spännande. Hoppas ni har lust med en gissningslek så jag kanske kan få reda på vad det är för något som är på väg upp
Kom ihåg att ta kort först efter att jag börjat men här är bara ena spirean bortklippt
Såhär ser det ut nu, lite potential finns iallafall va?
Nu börjar gissningsleken! nr 1
nr 2. Gullviva och tulpaner?
nr3
nr4
nr 5
nr 6 Här är lupinerna va?
nr 7 Lupinens rotknöl? Ser ungefär likadant ut under det gröna på bild nr6, innan jag gick loss på det vissna bodde det nån miljon sniglar där. Sånna små med skal är söta men i den mängden
Baksidan har jag inte gjort mer med än att locka in lite fler grenar från vinbärsbusken bakom planket men såhär ser det ut där.
Bonus bild på en söt liten vårgäst
@tanten Vi kan göra ett byte,jordbruks Roundup mot luftlökar (eller vad det nu hette)
KrumilurkörsbärsblommanJamen där har vi ju krumilurkörsbärsblomman! Tack!
Jag har också Tiny Tim Och Udi.
Du är inte ensamFörutom de två har jag Sweet, Tumbling Tom, Vinbärstomater och Lizzano. Jag KAN ha gått lite overboard med tomaterna Jag har gett bort några till svärmor och ska ge några till grannen tvärs över som inte har fixat något bra ställe att dra upp plantor på ännu (hon har inte bott här så länge).
Du är inte ensam
Jag har bifftomat och plommontomat son jag inte kommer ihåg namnen på. Sedan har jag Norderås busktomat, röd blomme och black truffle
Jag har fyra sorter, får behålla en planta av varje och försöka ge bort resten. Chili råkade bli åtta olika sorter, och jag har inte ens plats för åtta plantor... vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Har dessutom ett överflöd av en hel del annat, t ex blue hubbard och butternutsquash. Jag får anordna växtloppis eller nåt.AT (Anonyma Tomatodlare)?
SkåneJag har fyra sorter, får behålla en planta av varje och försöka ge bort resten. Chili råkade bli åtta olika sorter, och jag har inte ens plats för åtta plantor... vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Har dessutom ett överflöd av en hel del annat, t ex blue hubbard och butternutsquash. Jag får anordna växtloppis eller nåt.
Jag har börjat plantera ut så smått... glasverandan är rätt full.Skåne
Hos mig reder sig inte jorden ens. Och då bor jag ändå på sandås.
Sår jag Blue Hubbard så kommer den att vara så stor och så ranglig när det är dags att sätta ut den (i början av juni) att den nog dör....
I hate youJag har börjat plantera ut så smått... glasverandan är rätt full.
Känns det bättre om jag berättar att jag fått löss på odlingarna? Försöker sanera och separera, jobbigt! Men det verkar som det är på väg bort iaf.I hate you