Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har mina kurilerkörsbär börjat blomma :love: Våren är alltså officiellt på ingång. :bump:
12961612_10154182580093953_6119813329872033395_n.jpg

Bild på en blomma från det vita trädet
Jamen där har vi ju krumilurkörsbärsblomman! Tack!

Om jag ska ha bort lupinerna, är det de rotknölsakerna som jag ska ha bort då och gärna lite till?
Tyckte vincan är rätt söt jag så får se vad jag gör med den. Gick emot era råd och sådde japansk lykta som börjar växa fram inne i lådan nu, spännande om jag får de att överleva så de kan få flytta ut en dag.
Pärlhyacinter har ploppat upp i rabatten också :D
Lupinen har ingen "knöl" utan en sorts "morot" som går rakt ner. Äldre stånd har flera morötter. De kan gå rätt djupt så ta en rejäl grep när du ska gräva.

Jodå. Vincan är söt men sötheten överväger inte invasiviteten. Jag grävde bort den runt en vacker sten som jag vill ha framme - i höstas. Nu på våren var den stora stenen knappt synlig längre.... Den skickar ut halvmeterlånga skott och ju mer man retar den genom att riva bort den, desto ivrigare försöker den komma tillbaka. Den hade täckt ett par meter av gräsmattan vid ena sidan och jag har kört över med gräsklipparen. hackat och grävt. Men nog katten sticker den upp med nya skott hela tiden i alla fall.

Måtte den som planterade den här haft ett olyckligt och förfärligt liv.....:meh:

Lupinen har ingen "knöl" utan en sorts "morot" som går rakt ner. Äldre stånd har flera morötter. De kan gå rätt djupt så ta en rejäl grep när du ska gräva.

Jodå. Vincan är söt men sötheten överväger inte invasiviteten. Jag grävde bort den runt en vacker sten som jag vill ha framme - i höstas. Nu på våren var den stora stenen knappt synlig längre.... Den skickar ut halvmeterlånga skott och ju mer man retar den genom att riva bort den, desto ivrigare försöker den komma tillbaka. Den hade täckt ett par meter av gräsmattan vid ena sidan och jag har kört över med gräsklipparen. hackat och grävt. Men nog katten sticker den upp med nya skott hela tiden i alla fall.

Måtte den som planterade den här haft ett olyckligt och förfärligt liv.....:meh:
Så bild nr 7 har inget med lupinerna att göra? Eller är det bara toppen på en "morot" :nailbiting: hoppas jag kan få bort det med de verktyg som finns att låna, har ju inga egna än.

Nuså, varning för bildbomb :p
Flyttade ju in här i höstas när allt var överblommat så jag har inte en aning om vad det kan vara för några gröna saker jag har i rabatterna så det här är bra spännande. Hoppas ni har lust med en gissningslek så jag kanske kan få reda på vad det är för något som är på väg upp :D

Kom ihåg att ta kort först efter att jag börjat men här är bara ena spirean bortklippt
20160411_161501_zpsj5ofhyiz.jpg

Såhär ser det ut nu, lite potential finns iallafall va? :p
20160411_163847_zpsihhitodc.jpg

Nu börjar gissningsleken! nr 1
20160411_161843_zpsnicpe1dv.jpg

nr 2. Gullviva och tulpaner?
20160411_161816_zps7061zbyt.jpg

nr3
20160411_161752_zpsilang6io.jpg

nr4
20160411_161744_zpsnirwus8i.jpg

nr 5
20160411_161527_zpszhja8ksf.jpg

nr 6 Här är lupinerna va?
20160411_161804_zpsa7yh1doh.jpg

nr 7 Lupinens rotknöl? Ser ungefär likadant ut under det gröna på bild nr6, innan jag gick loss på det vissna bodde det nån miljon sniglar där. Sånna små med skal är söta men i den mängden :yuck:
20160411_161521_zpsjhfkw2kc.jpg

Baksidan har jag inte gjort mer med än att locka in lite fler grenar från vinbärsbusken bakom planket men såhär ser det ut där.
20160411_171928_zps3metvetp.jpg

Bonus bild på en söt liten vårgäst :love:
20160411_161714_zpstclpwvdl.jpg
HA!
Nu är jag på hemmadatorn och ser bilderna!

The votes from tant-juryn ;)
Nr 1 är sannolikt aklejor.
Nr 2 tulpaner och digitalis.
Nr 3 Kärleksört (förökas genom att sätta några kvistar i vas och då växer det ut rötter!)
Nr 4 Lupiner och bergklint
Nr 5 Vinca
Nr 6 Lupineländen
Nr 7 Utblommade krokusar, aklejor och vincadjävlar samt helt odefinierbara rotknölar. Ge dem lite tid. Det kan absolut inte vara lupiner eftersom de inte skjutit blad än.

Jag började skära tillbaka vår rosmarin häromdagen. Frös in ca 100 gram rensat - det motsvarar ungefär en sån där lite kruka som man köper i mataffären. Värde runt 1€. Ackumulerat 400 g/1,60€. Det tar sig! :D

Hos mig har också en del växter hoppat ner i kundvagnen. Som tur är tycker jag jättemycket om lobelia och petunia som sommarblommor, så det blir ju inte så dyrt ändå. Idag köpte jag ett 10-pack var av lobelia, vit och rosa petunia. De kostade ca 20 kronor styck. Plus en gräslökstuva och en mynta. Den senare skall icke planteras ut i trädgården utan hållas i kruka...

*borttaget av moderator*

Senast ändrad av en moderator:
Jag har också Tiny Tim :D Och Udi.

Förutom de två har jag Sweet, Tumbling Tom, Vinbärstomater och Lizzano. Jag KAN ha gått lite overboard med tomaterna :o Jag har gett bort några till svärmor och ska ge några till grannen tvärs över som inte har fixat något bra ställe att dra upp plantor på ännu (hon har inte bott här så länge).

Förutom de två har jag Sweet, Tumbling Tom, Vinbärstomater och Lizzano. Jag KAN ha gått lite overboard med tomaterna :o Jag har gett bort några till svärmor och ska ge några till grannen tvärs över som inte har fixat något bra ställe att dra upp plantor på ännu (hon har inte bott här så länge).
Du är inte ensam :o
Jag har bifftomat och plommontomat son jag inte kommer ihåg namnen på. Sedan har jag Norderås busktomat, röd blomme och black truffle

Jag har fyra sorter, får behålla en planta av varje och försöka ge bort resten. Chili råkade bli åtta olika sorter, och jag har inte ens plats för åtta plantor... vet inte riktigt hur jag ska lösa detta. Har dessutom ett överflöd av en hel del annat, t ex blue hubbard och butternutsquash. Jag får anordna växtloppis eller nåt.
Skåne :banghead:

Hos mig reder sig inte jorden ens. Och då bor jag ändå på sandås.

Sår jag Blue Hubbard så kommer den att vara så stor och så ranglig när det är dags att sätta ut den (i början av juni) att den nog dör....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
440
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 763
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 207
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka