Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kirskålen är på väg upp..... När vi flyttade hit till Skåne från Norrland hade jag ingen aning om var Kirskål var, så jag lät den hållas, den var ju rätt fin tyckte jag. Som en liten skogsväxt, typ.

Hah! Nu har jag tre stora områden i min älskade trädgård där kirskålen tagit över helt. Jag plockar och rycker men den är tillbaka lika snabbt.

Två av områdena ska jag röja, skala bort övre jordlagret och börja om från början - men det tredje området (kanske 10 kvadrat) ligger intill min underbara, jättestora Honungsros Lykkefund. Rosen är som ett blommande gigantiskt hav om sommaren, klättrar upp över altanen och över hustaket, doftar ljuvligt och bina är som galna av lycka. Jag KAN inte schakta bort den jorden för då skadar jag ju rosens rötter. Eller??? Hur djupt ner måste jag gräva för att få bort Kirskålsrötterna (de är ju som ett virrvar därunder!) och hur djupt ner ligger rosens rötter, de som jag absolut inte får skada? Ligger de kanske på olika nivåer...? Jag står helt handfallen!

Jag är inte rätt person att tipsa om universalknep mot kirskål, har idag ätit upp en liten liten del av eländet som fyllning tillsammans med nässlor i en paj. :devil: Men SÅ gott är det ju inte att jag vill rekommendera att behålla kirskålen för den sakens skull.

Det jag har läst som andra rekommenderar är att kväva den med marktäckning 2-3 år, kanske skulle det funka på den bit som är allra närmast honungsrosen (tidningslager, markduk och täckbark till exempel) om man gräver bort resten så långt det går? Och så marktäcker med marginal över det bortgrävda också, så den inte orkar leta sig ut där. Men det gäller ju att sluta till varenda liten bit, jag ser ju hur den tränger sig upp kloss intill husväggen på några ställen här när den får en chans.

Jag är inte rätt person att tipsa om universalknep mot kirskål, har idag ätit upp en liten liten del av eländet som fyllning tillsammans med nässlor i en paj. :devil: Men SÅ gott är det ju inte att jag vill rekommendera att behålla kirskålen för den sakens skull.

Det jag har läst som andra rekommenderar är att kväva den med marktäckning 2-3 år, kanske skulle det funka på den bit som är allra närmast honungsrosen (tidningslager, markduk och täckbark till exempel) om man gräver bort resten så långt det går? Och så marktäcker med marginal över det bortgrävda också, så den inte orkar leta sig ut där. Men det gäller ju att sluta till varenda liten bit, jag ser ju hur den tränger sig upp kloss intill husväggen på några ställen här när den får en chans.
Får rosen vatten då, funderar jag, om jag täcker marken med plast? Kanske rotsystemet på rosen når utanför plasten?

Kirskålen är på väg upp..... När vi flyttade hit till Skåne från Norrland hade jag ingen aning om var Kirskål var, så jag lät den hållas, den var ju rätt fin tyckte jag. Som en liten skogsväxt, typ.

Hah! Nu har jag tre stora områden i min älskade trädgård där kirskålen tagit över helt. Jag plockar och rycker men den är tillbaka lika snabbt.

Två av områdena ska jag röja, skala bort övre jordlagret och börja om från början - men det tredje området (kanske 10 kvadrat) ligger intill min underbara, jättestora Honungsros Lykkefund. Rosen är som ett blommande gigantiskt hav om sommaren, klättrar upp över altanen och över hustaket, doftar ljuvligt och bina är som galna av lycka. Jag KAN inte schakta bort den jorden för då skadar jag ju rosens rötter. Eller??? Hur djupt ner måste jag gräva för att få bort Kirskålsrötterna (de är ju som ett virrvar därunder!) och hur djupt ner ligger rosens rötter, de som jag absolut inte får skada? Ligger de kanske på olika nivåer...? Jag står helt handfallen!

Så gräs och klipp ofta så tröttas kirskålen ut och försvinner (förhoppningsvis) efter ett tag :)

Stackare :crazy:
Jag gjorde misstaget att gräva upp en fin planta hos mormor som jag planterade hemma, det jag inte hade koll på var att det följde med kirskål... :banghead:
Jag som inte hade det innan :mad:

Det jag gör är att ta klippa av bladen så fort de kommer upp och dom får INTE gå i blom, jag märker att det blir mindre av dem för varje år. Det går visserligen långsamt men dom förökar sig inte iallafall :cautious:

Dagens fix:
12974507_10208808601885997_6103938215589843922_n.jpg

Det ser ju rätt tråkigt och ynkligt ut när det är nyplanterat, så nu vill jag bara att det ska växa och blomma fort!

Dagens fix:
12974507_10208808601885997_6103938215589843922_n.jpg

Det ser ju rätt tråkigt och ynkligt ut när det är nyplanterat, så nu vill jag bara att det ska växa och blomma fort!
Kom på att det ju inte direkt syns vad det är :-)
Längst bak är det lila stockrosor, som jag frösått i år. Där kommer jag köpa lite plantor som blommar i år och sätta emellan också. Nästa rad är digitalis, lila och tvåfärgad vit/vinröd och stormhatt. Längst fram rosa lavendel, som jag också frösått i år.

Vad duktigt att ha frösått så mycket redan, det kommer att bli ursnyggt! Jag älskar digitalis. Och de andra sorterna också för den delen. :D

@warg Ditt fix ser bättre ut än mitt :mad: i min rabatt blev det inte mycket kvar när jag var klar:o
DSCN1366.jpg

Vad liten den ser ut! Det satt även ett helt batteri med trädgårdsbelysning här,den kommer nog sättas tillbaka.
Jag hade något stadium då det såg ut ungefär så där hos mig också :-) kommer bli jättefint när det är klart.

Vad sambon köpa sparrisfrön, han kom hem med linfrön :meh:

Fanns visst kanadensiskt gullris där jag lade rabatt, kanske inte helt populärt att ta bort det

Insett att jag behöver ett bättre objektiv så småningom, men fick åtminstone en fin blombild :p
DSC_0802_zpseddgafu4.jpg

Sen så har bina klarat vintern, så bara att hoppas på att det inte blir nån april-snöstorm så de stryker med. De har klarat vintern så bra att de hittat en gammal kupa de bosatt sig i, så nu har vi två samhällen igen :)
DSC_0796_zpsgbt9aqve.jpg

DSC_0788_zpsq0z3v1pz.jpg

Insett att jag behöver ett bättre objektiv så småningom, men fick åtminstone en fin blombild :p
DSC_0802_zpseddgafu4.jpg

Sen så har bina klarat vintern, så bara att hoppas på att det inte blir nån april-snöstorm så de stryker med. De har klarat vintern så bra att de hittat en gammal kupa de bosatt sig i, så nu har vi två samhällen igen :)
DSC_0796_zpsgbt9aqve.jpg

DSC_0788_zpsq0z3v1pz.jpg
Wow. Ni behövde inte ens fixa ny drottning. De klarade biffen själva. Kul!

Vet en bekant som hade en övergiven kupa stående vid ett ödetorp. De upptäckte att det var bin i den. Ena biodlare fick komma och ta hand om samhället.

Själv är jag lycklig över att en nyinflyttad granne ska ha bin i tillräcklig mängd för att kunna sälja. Det är bara några hundra meter bort. Ser fram emot bättre frukt- och bärskördar!

Kollade till mina försådder som ff står under lock imorse. Det är så satans fuktigt i kupan så mina skrivna skyltar om vad som finns i vilken skåra har runnit bort :mad: Så nu får jag hoppas att jag känner igen bladen som kommer upp :nailbiting:

Kollade till mina försådder som ff står under lock imorse. Det är så satans fuktigt i kupan så mina skrivna skyltar om vad som finns i vilken skåra har runnit bort :mad: Så nu får jag hoppas att jag känner igen bladen som kommer upp :nailbiting:
Jag gjorde samma misstag med mina chilisorter... fick frön från vår lokala chili-expert till fem olika sorter. Sen råkade jag skriva på stickorna med vattenlöslig färg, och innan de grodde vattnade jag med sprayflaska. Alla namnen är bortsprayade!

Jag gjorde samma misstag med mina chilisorter... fick frön från vår lokala chili-expert till fem olika sorter. Sen råkade jag skriva på stickorna med vattenlöslig färg, och innan de grodde vattnade jag med sprayflaska. Alla namnen är bortsprayade!
Jag köpte ju dem där plast stickorna, tänkte att det är ju skitsmart dem kan man ju återanvända varje år. Men att man måste skriva med permanent marker för att det ska stanna kvar är ju bara skit tråkigt. Får se hur det blir. Har ju kvar alla fröpåsar så där borde jag ju kunna se vilka blad som hör till vad :D

Idag ska det planteras! Det är dags att sätta lök och så täntke jag fröså lite purjo, blommor osv. Ett par blommor slank ner i kundvagnen idag också...

På tal om blommor: Vi har ju tre barn och har tänkt att det vore ltie kul om varje barn hade en egen växt i trädgården. Vår äldsta son får en oLEANDER, dottern en stjärnsöta (Solanum JASMINoides)- men vi har ingen aning om vad lillebror ska få??? Han heter Raphael Matteo. Det är inte jättepetigt med stavning och så. Var t o m inne på Angelica (som ärkeängeln Rafael gav oss enligt legenden), men jag tycker inte att Angelica är så dekorativ... Men långsökta lösningar är helt ok alltså. Tips??

Nu har nämnda gullunge hällt ut en hink sand i vardagsrummet. Sommarsäsongen har startat, terrassdörren står öppen mest hela dagana. Ska sopa lite.

Idag ska det planteras! Det är dags att sätta lök och så täntke jag fröså lite purjo, blommor osv. Ett par blommor slank ner i kundvagnen idag också...

På tal om blommor: Vi har ju tre barn och har tänkt att det vore ltie kul om varje barn hade en egen växt i trädgården. Vår äldsta son får en oLEANDER, dottern en stjärnsöta (Solanum JASMINoides)- men vi har ingen aning om vad lillebror ska få??? Han heter Raphael Matteo. Det är inte jättepetigt med stavning och så. Var t o m inne på Angelica (som ärkeängeln Rafael gav oss enligt legenden), men jag tycker inte att Angelica är så dekorativ... Men långsökta lösningar är helt ok alltså. Tips??

Nu har nämnda gullunge hällt ut en hink sand i vardagsrummet. Sommarsäsongen har startat, terrassdörren står öppen mest hela dagana. Ska sopa lite.

Lite knepigt, johannesört kanske? Det är ju en biblisk koppling iaf. Mattram, skulle det kunna fungera?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 205
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka