Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi tog bort vår pil. Jag är uppväxt och bor i Skåne så för mig är en pil ett alléträd så jag tycker det är jättemärkligt att ha dem i en trädgård.

Vårt stod dessutom ganska nära huset vilket är big nono

Att man bara skulle använda vissa träd i alleér är för mig en märklig tanke. Även andra träd än pil används ju i alleér men de kan ju lika gärna planteras fristående, vilket också görs.

Jag har ju ytterligare en pil i trädgården, men den är mer en buske. Ganska nära huset står den också, men där funderar jag på att bara klippa ner och sedan använda ta de årsskott som växer ut, till olika flätade saker. Den är nog dessutom svårare att få död på då det är massor av småstammar som måste ringbarkas. Alternativet är väl att få bort den gigantiska rotklumpen långt ner i jorden och det låter sig nog inte göras så enkelt för hand.

Ock visst skulle jag väl kunna göra ungefär likadant med de pilträd som skuggar grönsakslandet, men då kapa bort kronan och behålla stammen för alla nya skott att växa på. Eller blir det en massa rotskott då i stället?

Ingen skillnad. Vissa importerade potatissorter (ätpotatis) brukar det stå på påsen att man inte ska använda som utsäde, förmodligen pga ev smitta. Är det inhemsk potatis hade jag inte tvekat en sekund.

Den är från Frankrike, men jag tänker att det inte spelar så stor väldigt roll om det är tysk eller fransk potatis? Det står inget på förpackningen om att man inte ska plantera den i alla fall.

Hur groddar man dem?

Den är från Frankrike, men jag tänker att det inte spelar så stor väldigt roll om det är tysk eller fransk potatis? Det står inget på förpackningen om att man inte ska plantera den i alla fall.

Hur groddar man dem?

Det borde fungera.

Låt dem ligga framme i ljus och värme så kommer de att börja grodda snabbt.

Att man bara skulle använda vissa träd i alleér är för mig en märklig tanke. Även andra träd än pil används ju i alleér men de kan ju lika gärna planteras fristående, vilket också görs.

Jag har ju ytterligare en pil i trädgården, men den är mer en buske. Ganska nära huset står den också, men där funderar jag på att bara klippa ner och sedan använda ta de årsskott som växer ut, till olika flätade saker. Den är nog dessutom svårare att få död på då det är massor av småstammar som måste ringbarkas. Alternativet är väl att få bort den gigantiska rotklumpen långt ner i jorden och det låter sig nog inte göras så enkelt för hand.

Ock visst skulle jag väl kunna göra ungefär likadant med de pilträd som skuggar grönsakslandet, men då kapa bort kronan och behålla stammen för alla nya skott att växa på. Eller blir det en massa rotskott då i stället?
Det är sant att många träd används i alléer. Det här med pileträd är ju lite speciellt med Skåne och är så säreget i hur det ser ut i en allé så jag tycker nog ändå inte att det kan jämföras riktigt. Det är samtidigt svårt att förklara för en som inte själv bor i Skåne men jag ska försöka :)

Här nere används pileträd som allé runt åkrar, sjöar, gårdar och såklart även vid vägar. Ställer du dig på landet i Skåne så kommer du minst se en allé med pileträd oavsett i vilken riktning du tittar.

Sen kan jag väl inte direkt påstå att jag tycker de är särskilt vackra heller när de är nyfriserade. Jag tycker de ser ut som stympade kroppsdelar :angel::wtf:

9QXXI1

All%C3%A9n_DSC0056.jpg

220px-Pilevall.jpg

Just att kapa kronan som du funderar över är precis så man gör med dessa träd här nere. Hoppas ovanstående bilder ger dig ett hum om hur det ser ut vid lite olika årstider då :)

Det är sant att många träd används i alléer. Det här med pileträd är ju lite speciellt med Skåne och är så säreget i hur det ser ut i en allé så jag tycker nog ändå inte att det kan jämföras riktigt. Det är samtidigt svårt att förklara för en som inte själv bor i Skåne men jag ska försöka :)

Här nere används pileträd som allé runt åkrar, sjöar, gårdar och såklart även vid vägar. Ställer du dig på landet i Skåne så kommer du minst se en allé med pileträd oavsett i vilken riktning du tittar.

Sen kan jag väl inte direkt påstå att jag tycker de är särskilt vackra heller när de är nyfriserade. Jag tycker de ser ut som stympade kroppsdelar :angel::wtf:

9QXXI1

All%C3%A9n_DSC0056.jpg

220px-Pilevall.jpg

Just att kapa kronan som du funderar över är precis så man gör med dessa träd här nere. Hoppas ovanstående bilder ger dig ett hum om hur det ser ut vid lite olika årstider då :)

Jag håller med om att det inte är särskilt vackert. Det är möjligt att jag tittat bort och "inte sett" dessa när jag varit i Skåne på besök. I många fall är det ju inte ens hamling som man gör på dessa träd, utan regelrätt stympning. Vid närmare eftertanke vill jag nog inte ha sådana träd på tomten.

Jag håller med om att det inte är särskilt vackert. Det är möjligt att jag tittat bort och "inte sett" dessa när jag varit i Skåne på besök. I många fall är det ju inte ens hamling som man gör på dessa träd, utan regelrätt stympning. Vid närmare eftertanke vill jag nog inte ha sådana träd på tomten.
Jag kan ju tycka att de är ganska fina på den sista bilden :) Men för att få till den looken krävs det att träden även ser ut som på de andra bilderna. :meh:

För min del var beslutet enkelt. Vill jag vakna upp på morgonen och se en "stympad kroppsdel" i morgondimman 3 meter utanför köksfönstret? Ähum nä, min fantasi fixar inte sådant. :o:nailbiting:

9QXXI1

All%C3%A9n_DSC0056.jpg

220px-Pilevall.jpg

Undrar vilket håll det brukar blåsa från (syftar på sista bilden) :angel:

Blev en produktiv eftermiddag, vi grävde en del av nya rabatten på gaveln, lagom till örterna.
Tänkte skaffa sand innan jag fortsätter med resten och beställa några sparris plantor så lär bli i maj. Måste köpa hem frön med så jag kan ha fler, men tänkte köpa färdiga först så vi har något undertiden

Jag har roat mig med att ta bilder på trädgården, så som den ser ut dagsläget, för att kunna jämföra i ett senare läge.

Vänstra sidan av infarten till huvudentrén med mossmatta och igenvuxen rabatt. Jordkällare längst bort vid björken.
20160402_105920_zpshjzpkhji.jpg

Samma sida, annan vy.
20160402_105929_zpsumij1kdk.jpg

Höger sida om infarten till huvudentrén.
20160402_105902_zpsb14frt5h.jpg

Nordöstra delen av trädgården.
20160405_182359_zpshonaeagg.jpg

Växthuset. I röda pallkragen (som har sett sina bättre dagar) finns det jordärtskockor. Vad gör jag med pilträden förresten? De växer ju galet mycket och skuggar grönsakslandet på andra sidan häcken. Jag tror de ryker faktiskt för jag har nog inte lust att hålla på och tokbeskära stup i kvarten.
20160405_182314_zpsnd8kidr5.jpg

20160405_182048_zpszdvekikg.jpg

Grönsakslandet som jag har börjat rensa från ogräs.
20160405_182334_zpsf4pmqk9x.jpg

Ladan.
20160405_182338_zpsuz5pxvw7.jpg

Östra sidan av huset.
20160405_181931_000_zpsn3ake08x.jpg

Det där var väl en bildspamming som hette duga? :o
Jag älskar alltihop :love:

När får vi komma?
:D

Jag älskar alltihop :love:

När får vi komma?
:D

Tack! :D

Tja, egentligen kan vi ta en fika när som helst, men närmaste veckan/veckorna kommer jag nog vara rätt upptagen. Buketräffen får nog vänta lite. Jag har idag blivit varse om hur stort suget efter medryttare är här och jag rider ju lite för lite i dagsläget, så närmaste tiden kommer jag i stället att ägna mig åt att lära känna hästfolk här på orten :).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 758
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 205
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025