Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag flyttade ihop med sambon i huset han köpte bara ett halvår innan, så fick jag ta över trädgården. Hela bakre trädgården, ca 500 m2, hade förre ägaren använt som trädgårdsland, sen när han dog så växte allt igen med ogräs. Det hade sambon bara klippt ner med gräsklippare så för att få nått sånär rätt på det fick vi ju gräva upp det för hand. Man kan ju göra roligare saker med sitt liv :meh::wtf:

Sommarens projekt på kolonilotten:

Den övervuxna häcken grävdes bort förra sommaren. Ena häcken grävde jag bort för hand, inget jag rekommenderar... Den andra grävdes bort med hjälp av en minigrävare. Då passade vi även på att ta bort krusbärsbusken som stod så dumt till.

Nu är frågan vad vi ska ha där istället? De två rabatterna delas av ingången. Där skulle jag eventuellt vilja nån sorts "port" . Sen vill jag även byta ut betongblocken och ha nån annan sorts kant.

Projekt nummer 2:

Soluret. Det är lite för högt tycker jag och det känns så tomt där så jag funderar på en sån här lösning.
bild_1_552e6a9b2a6b22689a92cd9e_kopiera.jpg

Någon som har tips på en fin perenn som kan tänka sig stå mot en solig mur och bara vara några år?
Ser lite tråkigt ut från vägen nämligen, men känns inte värt att anlägga en riktigt rabatt då jag inte kan sköta om den samtidigt som jag har sonen.

Någon som har tips på en fin perenn som kan tänka sig stå mot en solig mur och bara vara några år?
Ser lite tråkigt ut från vägen nämligen, men känns inte värt att anlägga en riktigt rabatt då jag inte kan sköta om den samtidigt som jag har sonen.

Aklejor och borstnejlikor? De är växter som gör lite som de vill, men utan att bli för jobbiga.

Kärleksört eller någon krydda kanske?

Jag har roat mig med att ta bilder på trädgården, så som den ser ut dagsläget, för att kunna jämföra i ett senare läge.

Vänstra sidan av infarten till huvudentrén med mossmatta och igenvuxen rabatt. Jordkällare längst bort vid björken.
20160402_105920_zpshjzpkhji.jpg

Samma sida, annan vy.
20160402_105929_zpsumij1kdk.jpg

Höger sida om infarten till huvudentrén.
20160402_105902_zpsb14frt5h.jpg

Nordöstra delen av trädgården.
20160405_182359_zpshonaeagg.jpg

Växthuset. I röda pallkragen (som har sett sina bättre dagar) finns det jordärtskockor. Vad gör jag med pilträden förresten? De växer ju galet mycket och skuggar grönsakslandet på andra sidan häcken. Jag tror de ryker faktiskt för jag har nog inte lust att hålla på och tokbeskära stup i kvarten.
20160405_182314_zpsnd8kidr5.jpg

20160405_182048_zpszdvekikg.jpg

Grönsakslandet som jag har börjat rensa från ogräs.
20160405_182334_zpsf4pmqk9x.jpg

Ladan.
20160405_182338_zpsuz5pxvw7.jpg

Östra sidan av huset.
20160405_181931_000_zpsn3ake08x.jpg

Det där var väl en bildspamming som hette duga? :o

Det är kul att se vad det är för projekt på gång hos alla. Fina hus och trädgårdar i vardande. Ser fram emot uppdateringar under sommaren.

Jag skulle gräva ner en gammaldags buskros. De klarar sig själva utan nått knussel, har vacker blomning och går att flytta om du vid ett senare tillfälle vill det.

Hur står det till med potatis egentligen. Måste man ha sättpotatis eller kan man ta vanlig ätpotatis från affären. Vi köper en jättegod potatis ("Cherie") och den kostar ungefär 1,50€ i mataffären och 7€ plus frakt om man köper den som sättpotatis. Vad är skillnaden?

Per kilo alltså.

Hur står det till med potatis egentligen. Måste man ha sättpotatis eller kan man ta vanlig ätpotatis från affären. Vi köper en jättegod potatis ("Cherie") och den kostar ungefär 1,50€ i mataffären och 7€ plus frakt om man köper den som sättpotatis. Vad är skillnaden?

Per kilo alltså.

Ingen skillnad. Vissa importerade potatissorter (ätpotatis) brukar det stå på påsen att man inte ska använda som utsäde, förmodligen pga ev smitta. Är det inhemsk potatis hade jag inte tvekat en sekund.

Jag har roat mig med att ta bilder på trädgården, så som den ser ut dagsläget, för att kunna jämföra i ett senare läge.

Vänstra sidan av infarten till huvudentrén med mossmatta och igenvuxen rabatt. Jordkällare längst bort vid björken.
20160402_105920_zpshjzpkhji.jpg

Samma sida, annan vy.
20160402_105929_zpsumij1kdk.jpg

Höger sida om infarten till huvudentrén.
20160402_105902_zpsb14frt5h.jpg

Nordöstra delen av trädgården.
20160405_182359_zpshonaeagg.jpg

Växthuset. I röda pallkragen (som har sett sina bättre dagar) finns det jordärtskockor. Vad gör jag med pilträden förresten? De växer ju galet mycket och skuggar grönsakslandet på andra sidan häcken. Jag tror de ryker faktiskt för jag har nog inte lust att hålla på och tokbeskära stup i kvarten.
20160405_182314_zpsnd8kidr5.jpg

20160405_182048_zpszdvekikg.jpg

Grönsakslandet som jag har börjat rensa från ogräs.
20160405_182334_zpsf4pmqk9x.jpg

Ladan.
20160405_182338_zpsuz5pxvw7.jpg

Östra sidan av huset.
20160405_181931_000_zpsn3ake08x.jpg

Det där var väl en bildspamming som hette duga? :o
Vi tog bort vår pil. Jag är uppväxt och bor i Skåne så för mig är en pil ett alléträd så jag tycker det är jättemärkligt att ha dem i en trädgård.

Vårt stod dessutom ganska nära huset vilket är big nono

Jag råkade ta en vända förbi två av våra handelsträdgårdar. Jag hade ju ändå vägen förbi. Eller kanske inte, men jag gjorde mig ärende åt typ det hållet. Hrrhhm. Jag köpte digitalis och stormhatt till innergårdsrabatten. Stockrosor som blommar i år hade de inte än, men kommer om ett par veckor - jag köper nog några sådana och blandar med de frösådda som jag har satt i år. Jag sådde ju lägligt nog även lavendel - en rosa variant! Den ska också få bo i den rabatten - sen kommer det vara jättefullt där! Troligen flyttar jag frilandshibiscusen till den andra rabatten på innergården, den som vätter mot söder. Där har jag även satt en magnolia som jag flyttat från annat läge där den förde en tynande tillvaro. Dessutom finns två stora rosor där, och lite stockrosor från förra året.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 758
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 205
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025