Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag orkar inte ha en välskött trädgård hur mycket jag än vill. Det är några förändringar som ska göras men annars börjar jag komma till en hygglig balans mellan pysselkrävande och det som bara får vara.

Det betyder bla att hela gräsmattan klipps inte utan det får komma upp blommor där. Vill någon störa sig på hur slarvig och slö jag är bjuder jag på det. Så här:

Lite förgätmigej som sticker upp. Rosenhallona längst upp till vänster kapas regelbundet :meh: och vi har grävt bort en del.

Vågar inte visa bilder på vår trädgård. 2400 kvm oreda. Den hade fått växa fritt i många år när vi köpte huset hösten -11. Var bara en smal smal gång mellan buskar för att komma till dörren. Nån slags rosenbuskar. Har förstått att för att bli av med dem bör de grävas upp, det räcker inte att bara klippa ner. Vi måste bara hitta orken.
Åh, du skulle ha sett vår trädgård när vi tog över i somras då - och framförallt hur den såg ut efter några månader! Jag skapade t o m en tråd om det gigantiska projektet här på bukefalos och fick massor av tips, bl.a om honungsrosen som nu är planterad vid vår entré. :) Har tagit massor av bilder för att komma ihåg hur illa det har varit och att det iaf förhoppningsvis är på rätt väg.

Efter alla fina,underbara bilder,vill jag inte ens visa min trädgård. Jag har 0 gröna fingrar,dålig fantasi och får ont i diskbråcken av grävande.
Men det första jag gjorde vara att leka med notorsågen och sen ringa stubbfräsaren.
Efter det blev det grävning o schaktning,sånu har jag en grusinfart,parkering och en ofärdig grusgång.
Så i år ska jag flytta lite rabatter,det görs med bobcat. :o
När det är klart ska jag helt klart kopiera några av era jobb :love:

Jag ska ärligt talat säga att jag hellre hade tagit en tom åker och börja med än som vi fick, en 50-tals tomt som inte blivit rörd på 18år.

Vår tomt var omgärdad av halvdöd häck på alla håll. Den är nu utbytt mot plank på 2 sidor (med bärbuskar samt fruktträd innanför), i övrigt fanns det en pil (borttagen), 2 sjuka äppelträd (ska bort), 3 taniga magnoliaträd som står i ständig skugga (hur tänkte man här? :confused: - de kommer också ryka då tillbyggnaden kommer ske där de står), en gigantisk syren som hade behövts hållas efter långt tidigare (borttagen) samt ett gäng stora buskar i olika döda varianter.

Vi har liksom grävt i 2 år för att få till den där åkern ni andra inte ville ha :p
Nu vågar vi ju inte göra för mycket eftersom stora delar kommer grävas upp men längs med 1½ sida har vi iaf fått till en vägg (om några år när allt växt till sig). Med lite tur är huset helt klart efter nästa sommar och några år senare kanske det bara är småfix kvar i trädgården. :up:

Håller med! Jag grämer mig för att jag inte fotat sånt som är fult. Nu kan jag stå och vara jättenöjd över att ha röjt undan men andra ser bara en tom yta och förstår inte storheten i det jag gjort :cool:

Exakt så! Ibland letar jag bland gamla fotografier där någon egentligen skulle fota en häst eller en katt, men där det varit oundvikligt att få med katastrofmiljön bakom, till exempel nässlor och högt ogräs, flagnande fönsterfärg och en skavd logvägg med portar som saknas eller hänger på trekvart.

Nu känner jag mig jättenöjd när jag hittar sådana foton och kan jämföra och visa andra där det har blivit tillpiffat och fint - men just när bilden togs tänkte jag ju bara "neeeej vad fult det ser ut bakom, jag skulle inte ha fotat där". Tur att man inte hade photoshop och sånt. Fram för fler totalt ostylade bilder, alltså!

Grusläggningsprojektet senast hann jag ju åtminstone fånga någotsånär från början, även om det var grävt några tag redan. :D Men nu har jag redan insett att jag måste fortsätta projektet med en (minst) snutt till runt hörnet samt en (ny) rabatt i vinkel. Så, det kommer mera....

Precis som @TeamLundVer så fick jag ärva min oskötta,hemska trädgård,den har nog varit jättefin en gång i tiden.
Det värsta här var nog den 5m höga vildväxta hasselnöts bersån ,den skyddade bra mot den nyfikna grannen,men gjorde att vardagsrummet blev som ett svart hål, det var det första som rök.

Precis som @TeamLundVer så fick jag ärva min oskötta,hemska trädgård,den har nog varit jättefin en gång i tiden.
Det värsta här var nog den 5m höga vildväxta hasselnöts bersån ,den skyddade bra mot den nyfikna grannen,men gjorde att vardagsrummet blev som ett svart hål, det var det första som rök.
Haha, i vår trädgård (som nog också har varit jättefin en gång i tiden) har vi en nässelberså - troligtvis en gammal jordkällargrund...

Haha, i vår trädgård (som nog också har varit jättefin en gång i tiden) har vi en nässelberså - troligtvis en gammal jordkällargrund...
Då hade jag nog hellre behållt min hasselnöts variant och bara såga ner den till lämplig höjd,men den var så illa skött tyvärr,och så gillar jag att säga ner saker :D

Första månaden sågade jag ner 2 björkar,ett äppelträd,massor med buskformationer och enstaka buskar, något barrträd x2 och ett stoooooooooort träd med någon form av hängande saker som "fröade"över allt :devil: (vita luddiga dm långa saker)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 754
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 204
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025