Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
:arghh::arghh::arghh::arghh::cry: jag hatar kaniner!!! Berättade jag om mina klematis som överlevt vintern mot alla odds? På den ena försvann skotten innan jag ens hann märka dem i princip. I morse upptäckte jag att de jävla asen hade tagit sig in genom en decimeterstor öppning i hönsnätet som jag glömt när jag planterade blåregn i veckan. De har alltså hoppat in där, tagit sig genom gången med nät på bägge sidor 2 meter in och grävt upp rötterna samt ätit upp skotten på den sista klematisen. Nu kommer den aldrig överleva och jag hatar dem!!!
Du vet att kaningryta är jättegott va?! :angel:
Jägarlicens och en .22a fixar kaninerna... :idea::D

Jag måste skamset erkänna att jag lättar inte precis på gasen längre när jag ser dem springa längs vägen... Får fixa jägarlicens och sätta mig på pass tror jag :devil:
Ett luftgevär fungerar på nära håll :angel:
Sen kom jag på nu att det finns mårdfällor, en sådan kanske fungerar? Men jag vet inte hur det är med de som avlivar djuren direkt nu längre, ett tag var det så att det fanns sådan godkända då de var godkända i Canada och då blev vi av någon anledning tvungna och godkänna dem. Min sambo köpte då några lagliga ifrån USA som har fungerat bra.

Ett luftgevär fungerar på nära håll :angel:
Sen kom jag på nu att det finns mårdfällor, en sådan kanske fungerar? Men jag vet inte hur det är med de som avlivar djuren direkt nu längre, ett tag var det så att det fanns sådan godkända då de var godkända i Canada och då blev vi av någon anledning tvungna och godkänna dem. Min sambo köpte då några lagliga ifrån USA som har fungerat bra.
Ska baske mig kolla upp fällorna. Trodde aldrig jag skulle fundera ut raffinerade sätt att mörda djur på, djurvän som jag är, men nu är det ta mig fan krig...

@Fritidsryttare: Särbon befinner sig på västkusten lite nu och då för tillfället, han kanske ska titta förbi? :angel: Så länge du betalar ammon och han har någonstans att sova är han nog nöjd :D Han skulle nog dö av lycka av att få skjuta så många kaniner han vill :p

Edit: Äsch, såg att det var på östkusten du var, typiskt :meh: :D

@Fritidsryttare: Särbon befinner sig på västkusten lite nu och då för tillfället, han kanske ska titta förbi? :angel: Så länge du betalar ammon och han har någonstans att sova är han nog nöjd :D Han skulle nog dö av lycka av att få skjuta så många kaniner han vill :p

Edit: Äsch, såg att det var på östkusten du var, typiskt :meh: :D
Jag hade gladeligen betalat både milersättning och uppehälle för honom, samt att alla jaktmetoder är tillåtna så länge jag blir av med kräken.:D Hälsa honom att han är varmt välkommen alla dagar i veckan om han är på östra sidan nån gång.

Jag tänkte ge er en bildbomb på min trädgård! Den ser inte så rolig ut alls, inte bara årstiden utan även att den inte varit högsta prioritet innan.

Vi börjar med framsidan! Huset är riktigt gammalt, vet inte hur gammalt eller hur det såg ut från början men antagligen något liknande idag. Innan 70-talet var det hem åt två familjer med vardera lägenhet. Själva gården är stor och räknades förr in som en av de största i bygden. Trädgården är hyfsat lik sig sedan 50-talet, en jag förr brukade gå till i hemtjänsten hade dejtat sambons farfar och kunde berätta om när de hade planterat päronträdet.

Som ni säkert ser behöver huset målas, vilket kanske blir gjort i sommar. Efter det är färdigt tänkte jag anlägga en rabatt till höger om ingången för att få ett mer välkomnande intryck. Oklart dock om sonen kommer ge upp sin traktorparkering.
"Trappen" behöver rivas och byggas ny, också de efter målning. Funderar på om vi ska skita i och ha en sådan stor utan bara ha vid dörren och sedan lägga plattor utanför och även så det blir en större uteplats då det blir väldigt lerigt, även att lägga plattor på stigen som går åt höger ut mot grusvägen av samma skäl (växer ändå inget gräs där under sommaren).
På bilden syns också den otroligt fula cypressen som jag inte kan ta bort och det stora landet. Där ska b.la. quinoa växa i sommar.

Nu står vi vid dörren och tittar åt vänster! Här ser man en hundgård där det växer kaprifol (känns bra i den bohuslänska själen). Även kaninburen syns som ska få sig en makeover i sommar med panel och målas röd. Innan kaninburen är det nya landet, eller gödselstacken som sambon kallar det. Där ska det vara pumpor i sommar och är mer i rätt storlek än det andra. Midsommarstången tänker jag inte kommentera.
Vid den fula väderstationen växer det rabarber. Ingen aning vad jag ska göra åt det höga gräset.

Detta är ungefär hur det ser ut om man tittar åt höger, en drös äppelträd och två risiga krusbärsbuskar. Det går en stenmur längs vägen. Här är inte något planerat mer än att frissera krusbären.

Husets vänstra gavel, som är målad! Vilket betyder att jag kan göra något med denna sidan. Förutom att även de röda vinbären ska klippas till hösten så tänkte jag anlägga en kryddrabatt och ha mina sparris här. Hela alltet intill vägen ska bli rabatt.

Sorgebarnet vänstra gaveln. Här växer någon uråldrig mega perenn med gula blommor som blommar på sensommaren och två små stackars rosbuskar. På höger sida är det syrenbuske i alla fall så man har något fint att titta på innan de gula växt över fönstret. Kommer gå och störa mig på den några år innan jag gör något drastiskt.

Detta är baksidan, både altanen och balkongen kommer behöva helrenoveras. På vänster sida växer en pion, på högersida nässlor. Tänker ha pioner på båda sidor och ta bort det jäkla vildvinet som bara är ett rent otyg även om det är vackert på hösten. Någon tyckte det var fint att ha en grusgång en gång i tiden men som ni ser är den helt igenväxt. På bilden syns en rosbuske och två mindre oklara träd och ett större. Funderar på att kanske ha någon klätterros där vildvinet är och på samma ställe fast på andra sidan

Vänster baksida, fler träd och en syren mot vägen.

http://s118.photobucket.com/user/Bo...oads/DSC_0085_zpsvtkymam1.jpg.html?sort=3&o=3
Höger baksida, en jävla massa buskar där mindre än hälften hade räckt. Förra våren tog vi när nästan alla men de kommer igen. Bra på scherminen som är den enda jag vill ha, tråkigt på resten.

Detta var typ hela trädgården, vi vet inte hur stor den är men jäkligt stor är en bra beskrivning av den i alla fall ;)

@Kethets Så läckert! Jag gillar "jäkligt stor"-klassificeringen både när det gäller hus och trädgårdar, då kan man göra hur mycket som helst ju. Och gå runt och bara planera och tänka ut olika projekt. :love: Den där lilla nackdelen, att det jämt finns massor att göra för att hinna allt man skulle vilja, det får man bara försöka strunta i.

@Kethets Så läckert! Jag gillar "jäkligt stor"-klassificeringen både när det gäller hus och trädgårdar, då kan man göra hur mycket som helst ju. Och gå runt och bara planera och tänka ut olika projekt. :love: Den där lilla nackdelen, att det jämt finns massor att göra för att hinna allt man skulle vilja, det får man bara försöka strunta i.
Ja, möjligheterna är oändliga men sällan är tiden, ekonomin och inspiration det. Men vi hade tänkt bo här resten av livet så är inget bråttom.
Men känns skönt att jag har bestämt mig för att låta baksidan vara trädgård istället för en del av mitt projekt att kunna vara självförsörjande på vissa råvaror (bär framförallt, hoppas vi ska vara där med hallonen om några få år) vinbären är vi självförsörjande på då sambon vägrar äta något där de ingår ;)

Jag ska försöka dela med mig av helgens projekt, eller, kanske snarare de senaste nio månadernas projekt eftersom jag började förra sommaren. :crazy: Men, efter en intensivinsats denna helg är det numera nästan klart!

Före: en komplett igengrodd "uteplats" utanför min veranda. Nässlor och ogräs och allmänt kaos. Här första spadtagen förra sommaren.

12909679_10153608925507684_4035219414375613373_o_zpsowjofm6h.jpg

Från verandadörrarna, inte heller så inbjudande. Jo, kanske om man är en höna, som tycker om när människan gräver fram maskar och kryp.

12901061_10153608929362684_4391312561457985473_o_zpsf3z9xzsj.jpg

Helgens ryck, halvvägs utgrävt och täckt med tidningar och markduk.

12916717_10153608941712684_3150216891296438895_o_zpsbgpzhqbb.jpg

Och så efter att ha öst på några ton grus samt pyntat lite i zinkbaljorna:

12885772_10153608944462684_2425475973953870388_o_zpsiaxwuwjm.jpg

Och från verandan blev det nu så här:

12916119_10153608943687684_2474353073738945536_o_zps4pjx1mdk.jpg

Nu återstår att ösa på ärtsingel som ytskikt samt gräva ut den där rabatten i hörnet vid trappan ordentligt och tänka ut något maffigt att plantera där. Överväger doftschersmin eller fjärilsbuske, har försökt med en ros (Goldstern) förut men den verkar ha tynat bort helt. Den har dock inte heller fått så mycket kärlek utan tvingats klara sig efter bästa förmåga bland nässlor och allmänt skröfs.

Haha, ja det blev helgens träning - jag rullade ur sängen redan i morse och misstänker att det kommer inte att gå lättare i morgon. Och vänta bara, när den lilla hörnrabatten är tillpiffad och nyplanterad och ytgruset är utlagt och krattat, då jävlar ska också trappan vara spotless! :D

Jag ska försöka dela med mig av helgens projekt, eller, kanske snarare de senaste nio månadernas projekt eftersom jag började förra sommaren. :crazy: Men, efter en intensivinsats denna helg är det numera nästan klart!

Före: en komplett igengrodd "uteplats" utanför min veranda. Nässlor och ogräs och allmänt kaos. Här första spadtagen förra sommaren.

12909679_10153608925507684_4035219414375613373_o_zpsowjofm6h.jpg

Från verandadörrarna, inte heller så inbjudande. Jo, kanske om man är en höna, som tycker om när människan gräver fram maskar och kryp.

12901061_10153608929362684_4391312561457985473_o_zpsf3z9xzsj.jpg

Helgens ryck, halvvägs utgrävt och täckt med tidningar och markduk.

12916717_10153608941712684_3150216891296438895_o_zpsbgpzhqbb.jpg

Och så efter att ha öst på några ton grus samt pyntat lite i zinkbaljorna:

12885772_10153608944462684_2425475973953870388_o_zpsiaxwuwjm.jpg

Och från verandan blev det nu så här:

12916119_10153608943687684_2474353073738945536_o_zps4pjx1mdk.jpg

Nu återstår att ösa på ärtsingel som ytskikt samt gräva ut den där rabatten i hörnet vid trappan ordentligt och tänka ut något maffigt att plantera där. Överväger doftschersmin eller fjärilsbuske, har försökt med en ros (Goldstern) förut men den verkar ha tynat bort helt. Den har dock inte heller fått så mycket kärlek utan tvingats klara sig efter bästa förmåga bland nässlor och allmänt skröfs.
Huset ser helt fantastiskt ut bara efter vad jag kan se på bilderna, vart ligger det? Uteplatsen är så klart också jättefin! :D
MVH Husnörden

Huset ser helt fantastiskt ut bara efter vad jag kan se på bilderna, vart ligger det? Uteplatsen är så klart också jättefin! :D
MVH Husnörden

Ååååh, tack! Nu har du totalt gjort min dag. INGEN blir gladare än jag när någon säger något snällt om mitt älskade hus och min gård! :love: Det är mitt föräldrahem, som ligger en mil från Ängelholm. Jag har kämpat sedan jag tog över gården 1998 med att få ordning på den, när jag började hade hela verandan rasat in. Det var mycket sorgligt. :cry: Liksom en loggavel, liksom att takplåtarna på stallet rostade och lossnade, det fanns varken toalett eller varmvatten indraget, elledningarna såg livsfarliga ut, köket... ja, inget vidare det heller såklart - bland många andra katastrofprojekt som nu är åtgärdade. Det finns fortfarande en hel del att göra som inte syns på dessa bilder, men jag har själv alltid tyckt att det finns potential. Så därför går det rakt in i hjärtat när någons första intryck faktiskt är att det är fint. :)

Ååååh, tack! Nu har du totalt gjort min dag. INGEN blir gladare än jag när någon säger något snällt om mitt älskade hus och min gård! :love: Det är mitt föräldrahem, som ligger en mil från Ängelholm. Jag har kämpat sedan jag tog över gården 1998 med att få ordning på den, när jag började hade hela verandan rasat in. Det var mycket sorgligt. :cry: Liksom en loggavel, liksom att takplåtarna på stallet rostade och lossnade, det fanns varken toalett eller varmvatten indraget, elledningarna såg livsfarliga ut, köket... ja, inget vidare det heller såklart - bland många andra katastrofprojekt som nu är åtgärdade. Det finns fortfarande en hel del att göra som inte syns på dessa bilder, men jag har själv alltid tyckt att det finns potential. Så därför går det rakt in i hjärtat när någons första intryck faktiskt är att det är fint. :)

Jag känner verkligen ingen ditt hus men kan inte riktigt placera det. Var exakt bor du någonstans?? // Kvidingebon

Nu är jag ju inte sådär superhemlig av mig, men pm:ar mer exakt plats! Jag tror dock att husstilen var inne i början på 1900-talet när detta smälldes upp, åtminstone i trakterna kring nordvästra Skåne har jag sett lite liknande stuk på fler ställen med tegelsättningen i rött/gult tegel och gråstensgrunden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 204
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025