Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
NEEEEEEJ såna fantastiska bilder ska du INTE visa när jag precis bestämt mig för att vara färdig med mina trädgårdsinköp för en överskådlig framtid.:rage::rage::mad: :p
:D :D :D Om det är någon tröst så tror jag att dessa är rätt svåra att hitta? ;) Åtminstone de vita!

Dina trädgårdsplaner låter dock underbara, du får också lägga upp lite sukt-bilder sen. :p Framförallt detta att du planterat KLART, jag tror det är typ en månad innan det ens är någon idé här. *suck* Flera minusgrader här inatt, det mesta ser fortfarande dött ut. :mad:

:D :D :D Om det är någon tröst så tror jag att dessa är rätt svåra att hitta? ;) Åtminstone de vita!

Dina trädgårdsplaner låter dock underbara, du får också lägga upp lite sukt-bilder sen. :p Framförallt detta att du planterat KLART, jag tror det är typ en månad innan det ens är någon idé här. *suck* Flera minusgrader här inatt, det mesta ser fortfarande dött ut. :mad:
Problemet är att jag tror att jag såg just en vit rosenkvitten när jag var borta i handelsträdgården i fredags.:cry: Får bli ett styrketest mentalt att hålla mig därifrån nu.:o Ja, det är fördelen med att bo på östkusten, klimatet är underbart! 13 grader och sol igår hade det visst varit när jag var nere hos mamma, hoppas på samma väder idag.:)

Behöver tips!

Syster fyller 30 och har pratat om ett litet växthus.
Tips på sådana i lite lagom storlek till typ lite tomater och kryddor? Var kan jag börja kolla efter?

Nu ska mina hemodlade tagetes flytta från pluggbox till kruka. Wish me luck!

Behöver tips!

Syster fyller 30 och har pratat om ett litet växthus.
Tips på sådana i lite lagom storlek till typ lite tomater och kryddor? Var kan jag börja kolla efter?

Nu ska mina hemodlade tagetes flytta från pluggbox till kruka. Wish me luck!
Hur litet? Räcker de som biltema och rusta har?

Vilket tråkigt väder det är ute idag. Inte så kallt men rått och grått. Tror jag hoppar trädgårdsjobb och istället målar en stol eller nått :(:p

Nej.
De har små inplastade hyllor man kan använda till förodling, Inga växthus.

Willab har, Byggmax också.

Om du helt enkelt söker växthus på google hittar du massor. :)

Exakt, hittar massor ;) Hur vet jag vad som är vettigt? Hur viktig är tex sockel?
Typ 5 m2 borde väl vara lagom storlek till lite hemmaodling? Det är väl ganska standard. Eller är det värt att lägga på nån tusenlapp och ta större?

Min hjärna kokar av beslutsångest!

Exakt, hittar massor ;) Hur vet jag vad som är vettigt? Hur viktig är tex sockel?
Typ 5 m2 borde väl vara lagom storlek till lite hemmaodling? Det är väl ganska standard. Eller är det värt att lägga på nån tusenlapp och ta större?

Alltså - det är ju en byggnad. Med andra ord behöver den stå på nån form av grund. aka sockel. :)
Det behöver göras en bra grund för huset att stå på. Och man behöver bestämma om det ska vara plattor att gå på eller om det funkar med grus.
5 kvm är ganska litet. Jag jämför med en hästbox :p Man behöver yta att stå och gå på också.
Tomater tar en hel del plats. På 5 kvm finns det knappt plats för något annat än ett halvdussin tomatplantor?

Mät ut ytan på golvet i köket och provgå! :idea:

Alltså - det är ju en byggnad. Med andra ord behöver den stå på nån form av grund. aka sockel. :)
Det behöver göras en bra grund för huset att stå på. Och man behöver bestämma om det ska vara plattor att gå på eller om det funkar med grus.
5 kvm är ganska litet. Jag jämför med en hästbox :p Man behöver yta att stå och gå på också.
Tomater tar en hel del plats. På 5 kvm finns det knappt plats för något annat än ett halvdussin tomatplantor?

Mät ut ytan på golvet i köket och provgå! :idea:
Mitt växthus är 9,5 kvm, där kommer jag ha fyra tomatplantor, fyra chili, en melon, två gurkor och en vinstock och en kiwi. Sen är det knökafullt! Jag har en smal plattgång i mitten bara.

Kruxet med små växthus är att de är svåra att hålla en jämn temperatur i. De värms upp fort och kyls av fort.

:arghh::arghh::arghh::arghh::cry: jag hatar kaniner!!! Berättade jag om mina klematis som överlevt vintern mot alla odds? På den ena försvann skotten innan jag ens hann märka dem i princip. I morse upptäckte jag att de jävla asen hade tagit sig in genom en decimeterstor öppning i hönsnätet som jag glömt när jag planterade blåregn i veckan. De har alltså hoppat in där, tagit sig genom gången med nät på bägge sidor 2 meter in och grävt upp rötterna samt ätit upp skotten på den sista klematisen. Nu kommer den aldrig överleva och jag hatar dem!!!

Jaa, kanske bättre att ta ett större.. Får diskutera med de andra vad de tycker. Prov-mätte i vardagsrummet och ni har rätt, 5 kvm är lite litet. Byggde en modell med soffkuddar och testade hur många krukväxter jag fick in :D

Förra sommaren/hösten började jag tänka "åh, jag måste skaffa mig ett litet växthus, titta här finns ett väggväxthus på två-tre kvadratmeter, det blir ju jättebra! Där kan jag stuva in ett par tomatplantor, det räcker ju gott till mig". Sedan började jag läsa om det där med att det är svårt att få rätt temperatur i de mindre växthusen, och funderade en stund och sedan kom jag fram till att jag skulle nog gradera upp till en fem-sex kvadratmeter. Fortfarande väggväxthus, fortfarande hygglig prisnivå.

Sedan började jag tänka att "nej, men det hade ju varit väldigt mysigt att kunna sitta inne i växthuset lite också. Jag kanske skulle snegla på ett litet fristående ändå." Så gjorde jag det och så kom jag plötsligt upp i nio kvm. Det kändes jättebra! En liten stund.

Men - så satt jag där och glodde i katalogerna, och så läste jag lite till. Och överallt stod det att det enda folk ångrar när de byggt växthus är att de gjort dem för små. Hmmm. Och så uppgraderade jag till ett fristående på 12 kvm. "Nu" tänkte jag, "NU måste det väl ändå räcka!".

Och så läste jag lite till, och så tänkte jag lite till. Och ja, nu står jag här med en byggsats till 16, 4 kvm yta. :confused::o Det var det största som fanns i den modellen. Den budgeten ryms dock inte inom en normal presentnivå. Men det var lätt att bli helt växthus-manisk.... (och det ska bli helt helt underbart när skapelsen är på plats). :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 750
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 204
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V