Trädgården 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är jag ju inte sådär superhemlig av mig, men pm:ar mer exakt plats! Jag tror dock att husstilen var inne i början på 1900-talet när detta smälldes upp, åtminstone i trakterna kring nordvästra Skåne har jag sett lite liknande stuk på fler ställen med tegelsättningen i rött/gult tegel och gråstensgrunden.
Ja, det var nämligen "Skåne-looken" som jag tyckte mig uppfatta av dina bilder. Det är helt underbara hus, min absoluta favorit-arkitektur. Nu bor jag i Kalmar och här är vackert också, men sen jag var barn har det varit en dröm att ha ett hus liknande ert, alternativt en riktig skåne-länga. Är mäkta avundsjuk på dig/er som har ett. Min sambo vägrade nämligen flytta längre söderut än Kalmar (han har sin släkt i Norrland).:)

edit:såg nu att jag svarade fel inlägg ☺

Ååååh, tack! Nu har du totalt gjort min dag. INGEN blir gladare än jag när någon säger något snällt om mitt älskade hus och min gård! :love: Det är mitt föräldrahem, som ligger en mil från Ängelholm. Jag har kämpat sedan jag tog över gården 1998 med att få ordning på den, när jag började hade hela verandan rasat in. Det var mycket sorgligt. :cry: Liksom en loggavel, liksom att takplåtarna på stallet rostade och lossnade, det fanns varken toalett eller varmvatten indraget, elledningarna såg livsfarliga ut, köket... ja, inget vidare det heller såklart - bland många andra katastrofprojekt som nu är åtgärdade. Det finns fortfarande en hel del att göra som inte syns på dessa bilder, men jag har själv alltid tyckt att det finns potential. Så därför går det rakt in i hjärtat när någons första intryck faktiskt är att det är fint. :)
Jag tittade själv på liknande hus när vi skulle köpa, bland annat en gammal skolbyggnad från tidigt 1900-tal utanför Ystad. Ungefär samma skick som du beskriver, men potentialen var enorm.:)

Gruppen är offentlig, jag har ju lite svårt att kolla sökresultaten själv... finns det något annat som jag kan kolla?
Jag försökte söka gruppen idag, men fb hittar inte sökningen... :(

Jag tänker också prova att odla i en hö eller halmbal i år! Men bara i en... lite feg är jag :o
Jag tänker sätta pumpa i den ;)

Jag försökte söka gruppen idag, men fb hittar inte sökningen... :(

Jag tänker också prova att odla i en hö eller halmbal i år! Men bara i en... lite feg är jag :o
Jag tänker sätta pumpa i den ;)
Det är fler som inte hittat... jag vet inte vad problemet är. Om du vill kan jag skicka en länk i pm till dig.

Idag har jag gjort det mest oglamorösa trädgårdsarbetet som finns. Jag har fixat så pumpen kunde suga gödselvatten från vår gödselplatta. Jag har haft problem med att munstycket satts igen hela tiden. Nu modifierade jag en kräftbur med finmaskigt nät runt munstycket, det var lite pill att få till det, men sen funkade det jättebra! Så jag har väl vattnat med några hundra liter bajsvatten... Hoppas det gör nytta iaf!

Nu har en Norderås Busktomat och en Röd Blomme (tomat) tittat upp :)
Annars får det lite segt här. Sonen är sjuk igen (det är varje vecka nu med hög feber) så orken finns inte riktigt.

Vågar inte visa bilder på vår trädgård. 2400 kvm oreda. Den hade fått växa fritt i många år när vi köpte huset hösten -11. Var bara en smal smal gång mellan buskar för att komma till dörren. Nån slags rosenbuskar. Har förstått att för att bli av med dem bör de grävas upp, det räcker inte att bara klippa ner. Vi måste bara hitta orken.

Vågar inte visa bilder på vår trädgård. 2400 kvm oreda. Den hade fått växa fritt i många år när vi köpte huset hösten -11. Var bara en smal smal gång mellan buskar för att komma till dörren. Nån slags rosenbuskar. Har förstått att för att bli av med dem bör de grävas upp, det räcker inte att bara klippa ner. Vi måste bara hitta orken.
Ta bilder ändå, om inte annat för dig själv så du kan se vad som händer :)

För mig så är trädgården en plats för avkoppling och lustprincipen råder. Det innebär att vissa delar förfaller och andra blir mer fixade. Ibland sveps jag med när jag ser alla perfekta visningsträdgårdar där allt är "rätt" på millimetern men då försöker jag komma tillbaka till mig själv och varför jag har trädgård. Den ska vara till för mig, inte visas upp. Jag ska gilla att vara där, skiter i om andra tycker annorlunda och kanske mest av allt; det får ta tid! Det kommer ta tid! Och det kommer aldrig bli färdigt! Vet inte om det är till hjälp för dig @hemlig men det jag försöker säga är att försök att njuta av din trädgård, hur den än är, istället för att känna press. Den är ju där för dig.

För mig så är trädgården en plats för avkoppling och lustprincipen råder. Det innebär att vissa delar förfaller och andra blir mer fixade. Ibland sveps jag med när jag ser alla perfekta visningsträdgårdar där allt är "rätt" på millimetern men då försöker jag komma tillbaka till mig själv och varför jag har trädgård. Den ska vara till för mig, inte visas upp. Jag ska gilla att vara där, skiter i om andra tycker annorlunda och kanske mest av allt; det får ta tid! Det kommer ta tid! Och det kommer aldrig bli färdigt! Vet inte om det är till hjälp för dig @hemlig men det jag försöker säga är att försök att njuta av din trädgård, hur den än är, istället för att känna press. Den är ju där för dig.
Så himla sant!
Min största njutning är att ta en "trädgårdsvandring" och gå runt och titta på allt. Jag försöker fokusera på en plats i taget, och släppa det som inte är klart. Jag har en del av trädgården som är väldigt eftersatt. Bakom vårt gästhus finns en liten trädgård omgärdad av helt förvuxna häckar. Där finns en förvildad rosrabatt, ett äppelträd och ett plommonträd och en himla massa gräs eftersom gräsklipparen inte kommer in där. Jag har bestämt mig att den har låg prioritet, så den får vara några år till. Men jag ser den lite som min "hemliga trädgård" :-)

Så himla sant!
Min största njutning är att ta en "trädgårdsvandring" och gå runt och titta på allt. Jag försöker fokusera på en plats i taget, och släppa det som inte är klart. Jag har en del av trädgården som är väldigt eftersatt. Bakom vårt gästhus finns en liten trädgård omgärdad av helt förvuxna häckar. Där finns en förvildad rosrabatt, ett äppelträd och ett plommonträd och en himla massa gräs eftersom gräsklipparen inte kommer in där. Jag har bestämt mig att den har låg prioritet, så den får vara några år till. Men jag ser den lite som min "hemliga trädgård" :-)
Köp en påse med ängsblommor och släng ut där så ser den iaf vacker ut större delen av året tills du har tid och lust att ge dig på den biten :up::)

Jag tycker det låter fantastiskt att kunna ha en hemlig trädgård där naturen får sköta sig lite själv. Kan bero på att jag har det motsatta problemet ganska ofta, min trädgård är ny med allt vad det innebär. Jag började med en leråker vilket inte är bästa förutsättningarna när man vill ha en lummig oas med avskildhet. @warg

Jag tycker det låter fantastiskt att kunna ha en hemlig trädgård där naturen får sköta sig lite själv. Kan bero på att jag har det motsatta problemet ganska ofta, min trädgård är ny med allt vad det innebär. Jag började med en leråker vilket inte är bästa förutsättningarna när man vill ha en lummig oas med avskildhet. @warg
Jag lider lite av samma problem. Jag vill också ha en lummig trädgård gärna med en bit skogstomt. Det jag fick när vi köpte huset var en bit "åker" med ett äppelträd på... det gick alltså inte att se var själva trädgården slutade och åkern började :crazy:

12832512_10208749526489149_1061037353725573287_n.jpg

Min hemliga trädgård just nu :-)

Precis så @Scata, minus äppleträdet. Numer finns det två äppleträd, ett bigarrå, två krikon, en ornäsbjörk och en rödbladig finsk björk. Jag skulle behöva plantera 10 träd till om jag någonsin skall få ett "tak" på min trädgård.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
438
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 754
  • Låst
Trädgård & Växter Nu har Impectas nya katalog kommit. Och nästa vecka går vi äntligen mot ljusare tider igen. :love: Då måste man få lov att komma med en...
100 101 102
Svar
2 020
· Visningar
116 204
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII