Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr får varken traktor eller åkgräsklippare plats. Det är rabatter, häck, träd, buskage m.m. överallt. Det är trångt och trixigt överallt.

Skulle behöva hitta en riktigt liten sådan då det är trångt på många ställen.
Hur trångt? Vår är 80 cm bred.
Alternativet är väl att ta de trånga ytorna med lie eller liknande och större ytor med maskin.
 
Måste du hålla alltihop klippt då?

Nästa år kan du ju fortsätta låta det växa? Kan bli effektfullt om du klipper gångar med gräsklipparen och låter vissa delar/rutor växa sig höga.

Så länge det inte blir mattor av tistlar och annat gräsligt så är högt gräs inte alls oattraktivt.

(när jag flyttade hit hade jag ingen aning om vad som fanns på tomten så gräset fick växa sig skapligt högt förta sommaren så jag kunde identifiera vad det var som fanns. hittade et tpar rabatter på det viset. Det som växte upp var inte oävet. Blev mängder av blåklockor t.ex.).
Gräs bildar tjocka kakor av material om det inte slås. Jag har en yta ner mot åkern som aldrig är klippt och det är ett styvt jobb att lyckas gräva där. Jag bävar för att jag ska plantera ett träd där i år. Att ha tjocka mattor av gräs är inget jag önskar mig. Och hela tomten är en enda mosaik av olika element. Det blir inte snyggt med långt gräs runt dessa.
 
Gräs bildar tjocka kakor av material om det inte slås. Jag har en yta ner mot åkern som aldrig är klippt och det är ett styvt jobb att lyckas gräva där. Jag bävar för att jag ska plantera ett träd där i år. Att ha tjocka mattor av gräs är inget jag önskar mig. Och hela tomten är en enda mosaik av olika element. Det blir inte snyggt med långt gräs runt dessa.
Det är enkelt att gräva bort gräs tidigt på året, jag skulle ta bort svålen där du ska ha träd nu, då blir det enkelt sen!
 
Hur trångt? Vår är 80 cm bred.
Alternativet är väl att ta de trånga ytorna med lie eller liknande och större ytor med maskin.
På några ställen (bl.a. in/utfart till/från mina gräsytor vid entren) är det precis jag får plats med nuvarande gräsklippare med klippbredd på runt 40 cm. Men det borde funka på övriga tomten.
 
På några ställen (bl.a. in/utfart till/från mina gräsytor vid entren) är det precis jag får plats med nuvarande gräsklippare med klippbredd på runt 40 cm. Men det borde funka på övriga tomten.
Den enda maskin jag hittar för uthyrning är 90 cm bred. Jag lär inte ens få plats med den i bilen.
 
Om jag låter bli att klippa gräsmattan i sommar, hur hanterar jag då gräset när det blivit högt? Jag varken kan eller orkar använda lie över hela tomten och min grästrimmer går på el via kabel så den når inte överallt. Vågar jag svedjebränna det nästa år? Vattenslangen räcker inte till alla delar av tomten. Eller hur gör jag?
Jag hade använt olika verktyg/maskiner för olika delar och gjort det så enkelt som möjligt. Grästrimmer dit den räcker, gräsklippare där det funkar, lie på trånga ytor etc. Låta vissa delar förbli en äng. Det är snyggt mot en sten med högt gräs och en klippt gräsgång intill.
Kanske dags att skaffa en trimmer som går på bensin eller batteri om du vill sköta ytan smidigt. Finns ju både billiga och dyra varianter men en dyrare håller nog bättre i längden och är mer ergonomisk.

Nu var det trångt säger du men våran fyrhjulsdrivna åkgräsklippare klipper lätt högt gräs. Pappa har använt den för att betesputsa i hagarna, klippdäcket på högsta läget bara för att inte slå i stenar. Kan rekommenderas att hyra om det funkar.
 
Jag hade använt olika verktyg/maskiner för olika delar och gjort det så enkelt som möjligt. Grästrimmer dit den räcker, gräsklippare där det funkar, lie på trånga ytor etc. Låta vissa delar förbli en äng. Det är snyggt mot en sten med högt gräs och en klippt gräsgång intill.
Kanske dags att skaffa en trimmer som går på bensin eller batteri om du vill sköta ytan smidigt. Finns ju både billiga och dyra varianter men en dyrare håller nog bättre i längden och är mer ergonomisk.

Nu var det trångt säger du men våran fyrhjulsdrivna åkgräsklippare klipper lätt högt gräs. Pappa har använt den för att betesputsa i hagarna, klippdäcket på högsta läget bara för att inte slå i stenar. Kan rekommenderas att hyra om det funkar.
Bortsett från att jag inte alls tycker det passar med äng på någon del av tomten då nästan all gräsyta är gångar, så får jag bara en känsla av att gräsmattan blir enormt arbetskrävande hur jag än väljer att göra. Hatar gräsmatta. Jag satt nyss och kollade på om jag kunde hitta ett annat boende för att slippa gräsmatta men hittar ju inget.
 
Hur kinkiga är solrosor med växtplats i form av jordmån och näring? Har en påse med blandade solrosor som jag inte har en aning om var de ska växa men inser också att jag har en garagevägg mot söder som är supertråkig. Problemet är bara att det växer tät gräsmatta där och är mer eller mindre ren lera samt relativt näringsfattigt. Går det att få till något där utan massor av jobb tror ni. Skulle vara kul att få till lite blomsterprakt åt det hållet även om det mer eller mindre bara blir grannen som kommer se det
 
Hur kinkiga är solrosor med växtplats i form av jordmån och näring? Har en påse med blandade solrosor som jag inte har en aning om var de ska växa men inser också att jag har en garagevägg mot söder som är supertråkig. Problemet är bara att det växer tät gräsmatta där och är mer eller mindre ren lera samt relativt näringsfattigt. Går det att få till något där utan massor av jobb tror ni. Skulle vara kul att få till lite blomsterprakt åt det hållet även om det mer eller mindre bara blir grannen som kommer se det
Det funkar säkert!
och utöver grannen så kommer även pollinerande insekter gilla dem...
 
Hur kinkiga är solrosor med växtplats i form av jordmån och näring? Har en påse med blandade solrosor som jag inte har en aning om var de ska växa men inser också att jag har en garagevägg mot söder som är supertråkig. Problemet är bara att det växer tät gräsmatta där och är mer eller mindre ren lera samt relativt näringsfattigt. Går det att få till något där utan massor av jobb tror ni. Skulle vara kul att få till lite blomsterprakt åt det hållet även om det mer eller mindre bara blir grannen som kommer se det
Fåglarna planterar solrosor lite överallt i min gräsmatta. De som de planterat i mina välgödslade pallkragar blev riktiga monster dock, men du kanske kan näringsvattna lite när de kommer upp?
 
Fåglarna planterar solrosor lite överallt i min gräsmatta. De som de planterat i mina välgödslade pallkragar blev riktiga monster dock, men du kanske kan näringsvattna lite när de kommer upp?
Tänkte nog förså och gräva mindre planteringsgropar. Gödsla lite får jag nog också göra, räknar med det, men vill inte gräva någon riktig rabatt. Har redan mer än nog med grävning med de projekt jag har på gång
 
Tänkte nog förså och gräva mindre planteringsgropar. Gödsla lite får jag nog också göra, räknar med det, men vill inte gräva någon riktig rabatt. Har redan mer än nog med grävning med de projekt jag har på gång
Om du gör ett litet "hål för varje solros och planterar direkt i kogödsel kanske det kan bli rätt bra? :)

Nu blev jag himla inspirerad att prova hemma i vår jordhög! :D (används mest idag för dumpning av grästuvor :o) har tänkt göra iordning något tjusigt stenparti där, men det ligger definitivt inte med på att göra-listan i år, men att bara putta ned lite solrosor och annat fint i gödselgropar på vinst och förlust lät ju lagom komplicerat! :laugh:
 
Jag köpte en droppslang på biltema igår till min roshäck och har nu 2 funderingar.
Finns det något tillbehör till sådana som gör att man kan fästa ner den på några ställen? På några ställen går den liksom en bit över marken även om jag försökte räta ut den så mycket som möjligt.

Den droppar inte så mycket utan sprutar ut varttnet 10-20cm. Är det jag som gör fel eller ska det vara så?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 897
Senast: Exile
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp