Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
De hade för övrigt fri leverans samt rabatt hos Farmer Gracy, så jag råkade beställ hem några sådana här lökar i blandade färger:
tigridia-pavonia-2_grande.jpg


Samt några jag spanat på lääänge! :love: Caladiums. Vi får se om jag lyckas hålla dem vid liv.
caladium-red-flash-1_grande.jpg
 
Efter att en musjävel knipsat av min fuchsia så satte jag den bara i ett glas vatten med avsikten att ta hand om den sen och göra sticklingar. Men nu upptäckte jag att plantan fått rötter. Så nu kan jag bara plantera om hela plantan.

Och mina stympade chiliplantor tycks också ha överlevt musmassakern. De har börjat skjuta nya skott i bladvecken.
 
De hade för övrigt fri leverans samt rabatt hos Farmer Gracy, så jag råkade beställ hem några sådana här lökar i blandade färger:
tigridia-pavonia-2_grande.jpg


Samt några jag spanat på lääänge! :love: Caladiums. Vi får se om jag lyckas hålla dem vid liv.
caladium-red-flash-1_grande.jpg

Så läckra!

Som av en händelse så exakt när lönen ramlat in så fick jag något jävla mail med "nu har vi fått in fler dahlior till salu, titta här så förföriska de ser ut". Och den där inre trädgårdszombien som tvingats hålla käften LÄNGE för att pengarna flödat ut till annat bara tar över med "köpa köpa måste köpa dahlior måste ha fler dahlior genast meddetsamma". Suck. Så började det närma sig fri frakt och då är det ju rysligt dumt att inte utnyttja det och beställa lite allåkerbär också. Dubbelsuck. Men ska ändå bli lite spännande att testa de där allåkerbären, har hört att de ska vara goda men tror aldrig jag smakat. (och ja, dahliorna ÄR ju snygga)

Skulle även rastat gräsklipparen för första gången i år men den var inte alls på humör så den fick åka iväg på snabbservice i stället. Och så kollade jag anteckningarna från fjolårets odlingar, har fått för mig att jag är sen med alla sådder i år och att jag har sått mindre/färre sorter jämför med då, men det verkar som att jag mindes fel. Ligger ganska lika i fas med direktsådder och annat som i fjol och då blev det ju en hel del både blommor och grönsaker - så det ska nog ordna sig i år också.
 
Så läckra!

Som av en händelse så exakt när lönen ramlat in så fick jag något jävla mail med "nu har vi fått in fler dahlior till salu, titta här så förföriska de ser ut". Och den där inre trädgårdszombien som tvingats hålla käften LÄNGE för att pengarna flödat ut till annat bara tar över med "köpa köpa måste köpa dahlior måste ha fler dahlior genast meddetsamma". Suck. Så började det närma sig fri frakt och då är det ju rysligt dumt att inte utnyttja det och beställa lite allåkerbär också. Dubbelsuck. Men ska ändå bli lite spännande att testa de där allåkerbären, har hört att de ska vara goda men tror aldrig jag smakat. (och ja, dahliorna ÄR ju snygga)

Skulle även rastat gräsklipparen för första gången i år men den var inte alls på humör så den fick åka iväg på snabbservice i stället. Och så kollade jag anteckningarna från fjolårets odlingar, har fått för mig att jag är sen med alla sådder i år och att jag har sått mindre/färre sorter jämför med då, men det verkar som att jag mindes fel. Ligger ganska lika i fas med direktsådder och annat som i fjol och då blev det ju en hel del både blommor och grönsaker - så det ska nog ordna sig i år också.
Allåkerbären är helt okej. De är inte som de vilda, inte lika intensiva och söta, men absolut inte dumma. :)
 
De hade för övrigt fri leverans samt rabatt hos Farmer Gracy, så jag råkade beställ hem några sådana här lökar i blandade färger:
tigridia-pavonia-2_grande.jpg


Samt några jag spanat på lääänge! :love: Caladiums. Vi får se om jag lyckas hålla dem vid liv.
caladium-red-flash-1_grande.jpg
Råkade gå in på Farmer Gracy en gång via reklam och sen dess ser jag dessa färgglada blommor hela tiden som reklam. :laugh: Fanns ju så mycket roligt där men nja, inte riktigt för vårt klimat kanske. Kommer bli superfint hos dig!
 
Trädgård, detta eviga dåliga samvete 🙄 Har tagit två dagar ledigt för att få lite vårfint, Och då är det -3 på morgonen ❄️ Men jag tänkte börja med att klippa björnbären och ta ner det vissna humleriset, så hoppas jag att det värmer upp så jag kan ge mig på resten ☀️🌱🌾
 
Råkade gå in på Farmer Gracy en gång via reklam och sen dess ser jag dessa färgglada blommor hela tiden som reklam. :laugh: Fanns ju så mycket roligt där men nja, inte riktigt för vårt klimat kanske. Kommer bli superfint hos dig!
De har verkligen fantastiska lökar! Köpte mina persikofärgade narcissus därifrån. De här nya kommer jag vara tvungen att driva upp inomhus men det borde vara tillräckligt varmt ute lagom tills de kommer upp hoppas jag. <3
 
Allåkerbären är helt okej. De är inte som de vilda, inte lika intensiva och söta, men absolut inte dumma. :)
Det är engentligen ett ganska konstigt fenomen att många vilda bär har en intensivare och godare smak än de förädlade. Vilda bär är ju främst anpassade för vilda djur och de borde väl inte vara så kräsna tycker man men tydligen är de det :)
 
Sååå besviken... Hade beställt två clematis och två klätterrosor som jag väntat länge på, idag kom dom fram och jag hämtade ut dom. Låg bara två clematis i kartongen... :down:

Kontaktat företaget iallafall och hoppas dom tror på mig att det bara var clematisen som kom så jag får två nya rosor skickade. Jag har ju betalt det redan också såklart...🙄
 
Har idag hämtat ut mina barrotade perenner från Klostra! Det var rosa liljekonvalj, silkesnäva Ballerina, praktnäva Derrick Cook samt funkia Fire and ice och Frozen Margarita. :love:
Tänkte sätta allt utom liljekonvalj i en rabatt jag ska restaurera. Liljekonvaljen ska få växa vilt i skogslunden. Efter att ha insett att det finns olika varianter av liljekonvalj vill jag ha så många som möjligt, så fina!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 895
Senast: Exile
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp