Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har idag hämtat ut mina barrotade perenner från Klostra! Det var rosa liljekonvalj, silkesnäva Ballerina, praktnäva Derrick Cook samt funkia Fire and ice och Frozen Margarita. :love:
Tänkte sätta allt utom liljekonvalj i en rabatt jag ska restaurera. Liljekonvaljen ska få växa vilt i skogslunden. Efter att ha insett att det finns olika varianter av liljekonvalj vill jag ha så många som möjligt, så fina!
Googlade på praktnävan Derrick Cook och jag tror bestämt att jag måste ha sådana tillsammans med mina Himalayense Gravetye, det borde bli fina små sommarmoln :love:
 
Googlade på praktnävan Derrick Cook och jag tror bestämt att jag måste ha sådana tillsammans med mina Himalayense Gravetye, det borde bli fina små sommarmoln :love:
Ja vad fint! :love:
Mina ska få bo i delvis lövträdsskugga och tror de kommer lysa fint där i skugga och om kvällarna. Tänkte ha en rabatt där grönt, svart och vitt står i fokus med lite utropstecken. Har sått nejlikan Sooty som jag tror kommer bli fin i den soligare änden av rabatten!
 
I helgen ska jag så lite frön i rabatten som ska bli en blomsterrabatt. Sen ska jag komplettera med plantor under säsongen så får jag se vad det blir. Jag har valt sånt det står att man kan så på friland. Sen blir det nog lite annat under säsongen som går. Blir nog många turer till plantskolor och liknande ställen för att komplettera.

Sen fick jag en ny idé idag: Till hösten ska jag gräva ner en hel drös tulpaner där. Så kan rabatten vara fin även på tidig vår!

Jag är otålig!!
 
Grävlusten har ju varit sisådär med kalla nordliga vindar vinande om öronen. Idag tog jag mig dock ut efter sjuttielva timmar skjutande på det hela. Efter en timme har jag lyckats gräva 2m2 och från denna yta, som rensades förra sommaren, fått ihop en halv torvbalssäck med kvickrotsrötter. Resten av landet som inte grävdes förra året vill jag inte ens tänka på hur det ser ut. Jag HATAR kvickrot :arghh:
 
Alltså - lökväxterna har fått nån form av anabola under vintern? Tulpanerna är frodigare än någonsin (hoppas rådjuren håller sig borta) och alla andra lökväxter flödar över.
Pärlhyacinter har jag i sådana mängder att jag måste gräva ur och ta bort. (hojta om nån vill ha)

Scillor och vårstjärnor bor i gräsmattan och de är numera precis överallt!! Jag var ju så deppad över att det inte fanns något här när jag flyttade hit, men år för år har de förökat sig kopiöst. I gräsmattan är de ljuvliga och dessutom helt harmlösa eftersom de ju vissnar ner lagom till att gräset kommer.

Är lite bekymrad över att vinbärsbuskarna, krusbäret och plommonen håller på att slå ut. börjar de blomma nu så kommer de att frysa bort.
 
Pärlhyacinter har jag i sådana mängder att jag måste gräva ur och ta bort. (hojta om nån vill ha)
Hojt hojt 👋 om du vill bli av med dom genast.
I min sandjord så har lökar lite jobbigt att föröka sig, så mina typ 3 st pärlhyacinter vill gärna ha kompisar :o
 
Alltså - lökväxterna har fått nån form av anabola under vintern? Tulpanerna är frodigare än någonsin (hoppas rådjuren håller sig borta) och alla andra lökväxter flödar över.
Pärlhyacinter har jag i sådana mängder att jag måste gräva ur och ta bort. (hojta om nån vill ha)

Scillor och vårstjärnor bor i gräsmattan och de är numera precis överallt!! Jag var ju så deppad över att det inte fanns något här när jag flyttade hit, men år för år har de förökat sig kopiöst. I gräsmattan är de ljuvliga och dessutom helt harmlösa eftersom de ju vissnar ner lagom till att gräset kommer.

Är lite bekymrad över att vinbärsbuskarna, krusbäret och plommonen håller på att slå ut. börjar de blomma nu så kommer de att frysa bort.
Hojt! (Om du får över) :D
 
Om jag låter bli att klippa gräsmattan i sommar, hur hanterar jag då gräset när det blivit högt? Jag varken kan eller orkar använda lie över hela tomten och min grästrimmer går på el via kabel så den når inte överallt. Vågar jag svedjebränna det nästa år? Vattenslangen räcker inte till alla delar av tomten. Eller hur gör jag?
 
Om jag låter bli att klippa gräsmattan i sommar, hur hanterar jag då gräset när det blivit högt? Jag varken kan eller orkar använda lie över hela tomten och min grästrimmer går på el via kabel så den når inte överallt. Vågar jag svedjebränna det nästa år? Vattenslangen räcker inte till alla delar av tomten. Eller hur gör jag?

Jag skulle aldrig i livet våga elda gräs. Det är så lätt att det drar iväg och bränner ner omgivningen.

Ska man absolut göra det behöver man ett gäng folk och extremt gott om vatten och vattenslangar.

Edit: Jag har en del som jag egentligen skulle behöva bränna. Det går bara inte med tanke på vad som är i närheten så jag håller efter så gott det går med trimmern.
 
Om jag låter bli att klippa gräsmattan i sommar, hur hanterar jag då gräset när det blivit högt? Jag varken kan eller orkar använda lie över hela tomten och min grästrimmer går på el via kabel så den når inte överallt. Vågar jag svedjebränna det nästa år? Vattenslangen räcker inte till alla delar av tomten. Eller hur gör jag?
Är det plant kan du be någon med slåtterbalk slå av den. Det finns också handdrivna slåtterbalkar, kanske finns för uthyrning någonstans. Annars är en bonde som kan slå av den mitt bästa tips. Vi kör faktiskt över vår gräsmatta med åkgräsklippare i slutet på säsongen och krattar sedan ihop gräset och lägger det runt växter och på komposten (lite beroende på).
 
Om jag låter bli att klippa gräsmattan i sommar, hur hanterar jag då gräset när det blivit högt? Jag varken kan eller orkar använda lie över hela tomten och min grästrimmer går på el via kabel så den når inte överallt. Vågar jag svedjebränna det nästa år? Vattenslangen räcker inte till alla delar av tomten. Eller hur gör jag?
kolla om det finns någon i din närhet som du kan låna en slåtterbalk av, ibland finns det firmor som hyr ut om du inte har någon granne. Det är som en "grovgräsklippare" som funkar utmärkt att klippa långt gräs med.
(vi använde våran för höskörd under torrsommaren 2018)
1619549209845.webp
 
Om jag låter bli att klippa gräsmattan i sommar, hur hanterar jag då gräset när det blivit högt? Jag varken kan eller orkar använda lie över hela tomten och min grästrimmer går på el via kabel så den når inte överallt. Vågar jag svedjebränna det nästa år? Vattenslangen räcker inte till alla delar av tomten. Eller hur gör jag?
Måste du hålla alltihop klippt då?

Nästa år kan du ju fortsätta låta det växa? Kan bli effektfullt om du klipper gångar med gräsklipparen och låter vissa delar/rutor växa sig höga.

Så länge det inte blir mattor av tistlar och annat gräsligt så är högt gräs inte alls oattraktivt.

(när jag flyttade hit hade jag ingen aning om vad som fanns på tomten så gräset fick växa sig skapligt högt förta sommaren så jag kunde identifiera vad det var som fanns. hittade et tpar rabatter på det viset. Det som växte upp var inte oävet. Blev mängder av blåklockor t.ex.).
 
Är det plant kan du be någon med slåtterbalk slå av den. Det finns också handdrivna slåtterbalkar, kanske finns för uthyrning någonstans. Annars är en bonde som kan slå av den mitt bästa tips. Vi kör faktiskt över vår gräsmatta med åkgräsklippare i slutet på säsongen och krattar sedan ihop gräset och lägger det runt växter och på komposten (lite beroende på).
Tyvärr får varken traktor eller åkgräsklippare plats. Det är rabatter, häck, träd, buskage m.m. överallt. Det är trångt och trixigt överallt.
kolla om det finns någon i din närhet som du kan låna en slåtterbalk av, ibland finns det firmor som hyr ut om du inte har någon granne. Det är som en "grovgräsklippare" som funkar utmärkt att klippa långt gräs med.
(vi använde våran för höskörd under torrsommaren 2018)
Visa bifogad fil 68606
Skulle behöva hitta en riktigt liten sådan då det är trångt på många ställen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 895
Senast: Exile
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp