Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pionerna har överlevt flytten :) återstår ju att se om de kommer blomma men men. Det har ju verkligen varit "går det så går det".

Såg på Instagram ett konto som lyfte 15 blommande arter nu i april. Var tvungen att räkna mina, låg inte långt efter i alla fall :)
Vad var det för konto?
 
Har varit i Småland hela helgen men fick iaf planterat om några dahlior samt alla tomater så nu är det ett gäng som ska flyttas ut och in varje dag 🙄🤣
Ska även ta tag i omplantering av alla blommor i veckan *vojne vojne* och försöka fixa lite ute
 
Skulle ni säga att nävor kan ta för sig som ersättare för praktlysing (kommer definitivt finnas rotdelar kvar efter rensning) kring syrener (som skjuter rotskott) i soligt läge? Detta är ytterkanten av lövlunden och jag vill skapa nånting som binder ihop den soliga kanten med lövskogen. Och jag vill bli av med praktlysing som nu växer i stora delar av lunden. :down: Nånting som blommar och breder ut sig men sprider sig inte som en galning vidare ut i skogen... Vintergröna och murgröna kommer t.ex. inte in i denna trädgård.
Längre in vill jag plantera massor med olika perenner som passar i en lund men där finns inte samma ogrässituation.
 
Oj så många sidor jag missat, blir mycket att läsa ikapp

Insåg att jag glömt så persilja. Är det värt att göra det eller är det på tok för sent?
 
Oj så många sidor jag missat, blir mycket att läsa ikapp

Insåg att jag glömt så persilja. Är det värt att göra det eller är det på tok för sent?
Min persilja tog en halv evighet att gro. Jag skulle tro att det är lite sent nu? Eller, förra året fick jag iofs en monsterskörd, så det kanske går alldeles utmärkt att så nu? :laugh:
 
Flera minusgrader i natt. Näääär kommer värmen, så att plantorna kan få börja bo ute?
Undrar samma. Täckte med fiberduk igår i växthuset då det stod -3 på våran prognos.

Såg att rävsvans (amarant) farit illa i växthuset igår men annars verkar växterna ha klarat runt -1 som det varit hittills. Får nog så mer rävsvans.
 
Nu händer det saker också i pallkragen både portlak och rädisor kikar upp...., misstänker jag möjligens har felmärkt mina rader, att det ska vara så svårt för mig å märka mina sådder 😅🤭 men men, jag lär ju märka i takt med att det växer vad som är vad, blir spännande ^^ hur märker ni era sådder? Jag har stuckit ner ätpinnar som jag skrivit på med en permanent penna, eller så kanske nån här som inte märker alls? 😊
 
Oj så många sidor jag missat, blir mycket att läsa ikapp

Insåg att jag glömt så persilja. Är det värt att göra det eller är det på tok för sent?
Här i zon IV tar det lång tid innan persiljan visar sig. Jag sår alltid några småkrukor inne som jag sedan sätter i raderna så jag har persilja tidigare. Den tar lång tid på sig även i försådden.

Har slutligen beslutat att jag inte ska hämta hästgödsel i år. Jag kommer inte orka skotta ut den, min kropp är för skruttig. Det får bli gödning på säck i år. De gör nog att det blir mindre ogräs att rensa också.
Än är de för kletigt att starta jordfräsen. Nu vill jag ha lite vårvärme!
 
Nu händer det saker också i pallkragen både portlak och rädisor kikar upp...., misstänker jag möjligens har felmärkt mina rader, att det ska vara så svårt för mig å märka mina sådder 😅🤭 men men, jag lär ju märka i takt med att det växer vad som är vad, blir spännande ^^ hur märker ni era sådder? Jag har stuckit ner ätpinnar som jag skrivit på med en permanent penna, eller så kanske nån här som inte märker alls? 😊
Jag har sådana där plastpinnar man kan skriva på med blyerts, som jag återanvänder varje år. Jag sår en rad, skriver på den och sätter ned pinnen innan jag går vidare till nästa. Oftast är det viktigaste att märka överhuvudtaget, sen ser man ju oftast vad det är som sticker upp. Om man nu inte ska testa två olika sorter av samma sak, men där fallerar jag jämt.
 
Nu händer det saker också i pallkragen både portlak och rädisor kikar upp...., misstänker jag möjligens har felmärkt mina rader, att det ska vara så svårt för mig å märka mina sådder 😅🤭 men men, jag lär ju märka i takt med att det växer vad som är vad, blir spännande ^^ hur märker ni era sådder? Jag har stuckit ner ätpinnar som jag skrivit på med en permanent penna, eller så kanske nån här som inte märker alls? 😊
Försöker vara duktig på att märka upp! Använder pinnar i plast med fast markeringspenna. Går att ta bort med nagellacksborttagning och återanvända. Kan skriva med blyerts också men gillar att tydligt se vad det står. :)

Vilket får mig att minnas att jag sått lite i ett friland som inte är uppmärkt. Men det är inte bredvid varandra utan i olika "sektioner". Bör dock märkas upp snarast möjligt och definitivt inför ytterligare sådd!
 
Pappa önskar sig visst en rabarberplanta i födelsedagspresent, för att komplettera sorten de har, så nu blev det jobbigt.

Dels måste jag ju nu besöka en blomsterhandel under veckan :angel:
Dels ser jag att närmaste blomsterhandel har ett "2 för" erbjudande som är för bra för att inte nappa på och han hade bara sett ut plats för en sort. Så frågan är om han vill ha två, eller om jag kanske måste hitta plats åt en rabarberplanta till hemma :angel::angel::angel:
 
Oj så många sidor jag missat, blir mycket att läsa ikapp

Insåg att jag glömt så persilja. Är det värt att göra det eller är det på tok för sent?
Ingen fara alls, jag sår persilja enbart på friland i slutet av maj (zon4). Den börjar jag skörda av i juli och sen fram tills frosten kommer. Men det beror ju på hur bråttom du har att skörda förstås :angel:
 
Fick en leverans idag! :love:
IMG_20210426_145530215~2.webp

Får väl kratta ihop lite men vi la högen där den är minst ivägen och syns minst. :p Lovely!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 888
Senast: Exile
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp