Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Postis hade ett stort brev till mig idag - tack @tanten :love:
Nu vet jag vad jag ska göra efter kaffet är urdrucket, det var inte lite i brevet... :angel::heart:heart:heart
Orättvist, till Norrland har det inte kommit något lökbrev idag.
Jädra postmord till att vara sega :rage:

Tröstshoppade alltså sisådär 120 andra lökar till min planerade blomstermatta bara för att 🙈

Så med lite tur kan jag skeppa överflödslökar kors och tvärs jag med på sikt :banana::D
 
Hur blir man med Snödroppar? Jag har försökt köpa lökar men de är ju för det första svindyra och för det andra verkar det vara många av dem (typ alla) som är döda för jag får inte en enda planta trots att jag satt dem där lökar trivs (i alla fall tulpaner, krokus och påskliljor). I trädgårdarna runt omkring ser jag inga alls heller så möjligen passar inte klimatet (zon III-IV) men det känns inte helt troligt. Tidigare hade jag kunnat sno från mormor som hade drivor men hon är borta sedan många år och mamma har egentligen inga där hon bor nu. Jag tycker inte jag har så höga krav som vill ha några snödroppar, de är ju så fina
 
Rättelse; 160 lökar blev det visst 😳

Screenshot_20210429-190440_Gmail.webp

Förhoppningsvis ynglar de av sig också :sneaky:
 
Orättvist, till Norrland har det inte kommit något lökbrev idag.
Jädra postmord till att vara sega :rage:

Tröstshoppade alltså sisådär 120 andra lökar till min planerade blomstermatta bara för att 🙈

Så med lite tur kan jag skeppa överflödslökar kors och tvärs jag med på sikt :banana::D
Meh, då räckte nog bara soppan till södra norrland för postmord :meh:

Eller... så är dom i maskopi med ditt shoppingställe och VISSTE att du inte kunde hålla dig :angel::p
 
Men gud vad tomater dricker. Jag har dem i fönstret (sydväst) i väntan på att det ska bli lite varmare och de behöver vattnas nästan varje dag utan att börja sloka. Iofs står de fortfarande i en liten kruka - ska omplanteras snarast. En av dem som borde vara buskigare växer på längden. Vad göra? Jag ska tydligen inte tjuva den eftersom det är en kort och buskig körsbärstomat.
Liten kruka=lite jord som kan magasinera fukt.

Jag använder avklippta tetror till mina tomater. Jag dricker mjölk men du kanske har juice-/yoghurtförpackningar eller annat du kan använda?
Jag klipper i stort ett bara bort toppen och fyller på med jord. Sätter dem djupt eftersom mina har en tendens att ränna i väg på höjden innan jag får ut dem.
 
Hur blir man med Snödroppar? Jag har försökt köpa lökar men de är ju för det första svindyra och för det andra verkar det vara många av dem (typ alla) som är döda för jag får inte en enda planta trots att jag satt dem där lökar trivs (i alla fall tulpaner, krokus och påskliljor). I trädgårdarna runt omkring ser jag inga alls heller så möjligen passar inte klimatet (zon III-IV) men det känns inte helt troligt. Tidigare hade jag kunnat sno från mormor som hade drivor men hon är borta sedan många år och mamma har egentligen inga där hon bor nu. Jag tycker inte jag har så höga krav som vill ha några snödroppar, de är ju så fina
Alla snödroppar jag har är snodda. Dvs jag har bett om att få gräva upp från ställen där de funnits i överflöd.

Har inte hunnit odla upp något större bestånd än, annars hade du fått av mig.

Men kolla om det finns ruggar du kan få glesa ur? Fråga på facebook? Det är nu medan de ännu är i full växt som de är bäst att flytta. "In green"
 
Alla snödroppar jag har är snodda. Dvs jag har bett om att få gräva upp från ställen där de funnits i överflöd.

Har inte hunnit odla upp något större bestånd än, annars hade du fått av mig.

Men kolla om det finns ruggar du kan få glesa ur? Fråga på facebook? Det är nu medan de ännu är i full växt som de är bäst att flytta. "In green"
Det är det jag misstänkt iom att det verkar bli överflöd om man redan har men varit hopplöst att driva från köpelök.
 
Hur blir man med Snödroppar? Jag har försökt köpa lökar men de är ju för det första svindyra och för det andra verkar det vara många av dem (typ alla) som är döda för jag får inte en enda planta trots att jag satt dem där lökar trivs (i alla fall tulpaner, krokus och påskliljor). I trädgårdarna runt omkring ser jag inga alls heller så möjligen passar inte klimatet (zon III-IV) men det känns inte helt troligt. Tidigare hade jag kunnat sno från mormor som hade drivor men hon är borta sedan många år och mamma har egentligen inga där hon bor nu. Jag tycker inte jag har så höga krav som vill ha några snödroppar, de är ju så fina

Jag har fått för mig att du kanske bor i närheten (skickar PM!), jag har i alla fall verkligen drivor av snödroppar :love: Har tänkt att gräva upp några av de största tuvorna och plantera ut på fler ställen i trädgården, men de får gärna flytta vidare i världen också!

Annars kanske de går att skicka, men då får någon komma med lite goda råd om hur man gör det bäst utan att ta kål på dem :o:laugh:
 
Visa bifogad fil 68660

Det här tar lite knäcken på mig just nu. Över hundra paprika- och chiliplantor. De är överallt. Flera aubergin- och kronärtskocksplantor har dukat under.

Två flaskor giftspray har gått åt, men de kommer tillbaka i större mängd. Nu ger jag upp och slänger ut det mesta.
Vad synd plantorna ser ju jättefina ut även om de är angripna, Jag tycker den bästa metoden är att klämma lössen för hand. Plantorna brukar växa ifrån dom efter ett tag.
 
Jag har fått för mig att du kanske bor i närheten (skickar PM!), jag har i alla fall verkligen drivor av snödroppar :love: Har tänkt att gräva upp några av de största tuvorna och plantera ut på fler ställen i trädgården, men de får gärna flytta vidare i världen också!

Annars kanske de går att skicka, men då får någon komma med lite goda råd om hur man gör det bäst utan att ta kål på dem :o:laugh:
Jag brukar skicka/få lökar i vadderade kuvert eller kartongemballage. In i en plastpåse för att hålla fukten bara. De klarar sig bra även om de får ligga ett tag på posten.
 
Visa bifogad fil 68660

Det här tar lite knäcken på mig just nu. Över hundra paprika- och chiliplantor. De är överallt. Flera aubergin- och kronärtskocksplantor har dukat under.

Två flaskor giftspray har gått åt, men de kommer tillbaka i större mängd. Nu ger jag upp och slänger ut det mesta.

I feel you! Vi har samma problem på våra stora chiliplantor (som är flera år gamla och mer är som träd) 😭
Vi håller dem isolerade och hoppas lite naivt att det ska försvinna när vi flyttar ut dem i växthuset. De får ha det lilla tunnelväxthuset för sig själva i början och försvinner det inte får vi helt enkelt hiva dem. Känns jättetråkigt med tanke på hur stora de är. Hade på ett sätt känts bättre om miniplantorna hade fått skiten istället.
 
I feel you! Vi har samma problem på våra stora chiliplantor (som är flera år gamla och mer är som träd) 😭
Vi håller dem isolerade och hoppas lite naivt att det ska försvinna när vi flyttar ut dem i växthuset. De får ha det lilla tunnelväxthuset för sig själva i början och försvinner det inte får vi helt enkelt hiva dem. Känns jättetråkigt med tanke på hur stora de är. Hade på ett sätt känts bättre om miniplantorna hade fått skiten istället.

Är chili och paprika fleråriga? :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 919
Senast: Exile
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp