Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som vet om sommarrudbeckior brukar övervintra. Jag frösådde sommarrudbeckia sahara förra året och nu har jag bladtussar i den rabatten som verkar vara just övervintrad rudbeckia. Vad, varför, ska det vara så här?
 
Grohus har fortfarande inte hört av sig. :( Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till? Har mailat nu eftersom jag inte längre vill ringa. Den kommunikationsvägen funkar ju uppenbarligen inte.

Känns jättejobbigt att ha köpt ett växthus för 45 000 kr där företaget inte hör av sig eller kan sköta sina uppgifter. Riktigt pissigt. Glädjen över växthuset har verkligen försvunnit och istället nojjar jag mig över om vi t ex kan få hjälp om det visar sig vara svårt att montera, en skiva gått sönder etc etc. Skit.
Vad är det för märke på växthuset är det ett av deras egna?
 
Usch så tråkigt när man bara längtar efter att få i ordning något så roligt, och så blir det strul och kludd i stället. Ska ni ta "erbjudandet"? Är ju också trist att ändra den planering man har ställt in sig på bara för att det blivit fel, då hade jag ändå hellre betalat extra om det är enda lösningen dvs.

Ja, det lutar ju åt att ta "erbjudandet" och betala, vi ska trots allt leva med växthuset lång tid framöver.
 
Någon som vet om sommarrudbeckior brukar övervintra. Jag frösådde sommarrudbeckia sahara förra året och nu har jag bladtussar i den rabatten som verkar vara just övervintrad rudbeckia. Vad, varför, ska det vara så här?
Det kan inte vara att fröna av förra årets rudbeckior har grott?
 
Ah, ja jag kan inte hitta det någon annanstans så det kanske är deras egna. Jag köpte mitt tunnelväxthus direkt från producenten, där var det billigare och gick lika snabbt att få hem. Men det var från averto (som grohus också säljer).

Ja, alltså, själva växthuset är ju redan här hos oss. Men inte extradelarna som vi beställt.
 
Nej jag förstod det, men om det funnits en annan leverantör hade du ju kunnat beställa extra delarna ifrån dom istället.

Ah, du menade så! Ja, nu är de iaf beställda, bara att hålla tummarna för att ihopskruvandet går smärtfritt och att delarna dyker upp.
 
Det kan vara att den har blivit lite bränd, antingen av solen eller om du har växtlampa. Om det inte sprider sig är det ingen ohyra :)

En av mina chilisar växte upp i lampan och det var inte bra för de bladen :o

Aha, ja kan mycket väl vara för mycket sol, den kan ju ta mer än man tror :)

Har inte hittat någon ohyra på någon annan planta heller och är glad för småspindlarna som håller vakt :up:

Tycker de borde veta bättre de där plantorna ;)
Jag hade orkidestänglar som gick rakt upp i lysrören...
 
Har fixat med sprinklerslang i nya rabatten.
Den är dock något känslig för hur mycket man vrider på kranen så mannen stod i köksfönstret och spanade medan jag vred på kranen i källaren.
"Det kommer inget"
Vred några mm
"Det kommer inget"
Vred några mm
"Det kommer inget"
Vred några mm
"Det kommer inget"
Vred några mm
"O jäklar nu sprutade du ner grannen!!!
🙈🙈🙈
 
Min nya spaljé:

30930


Allt som behövdes för att göra den var trästickor från Biltema, penna, tumstock och en häftapparat

Det vore kul att sätta artificiella spindelnät i de stora kvadraterna, men jag vet inte hur det skulle kunna göras.
 
Min nya spaljé:

Visa bifogad fil 30930

Allt som behövdes för att göra den var trästickor från Biltema, penna, tumstock och en häftapparat

Det vore kul att sätta artificiella spindelnät i de stora kvadraterna, men jag vet inte hur det skulle kunna göras.

Men åh vad fint! :love: Du glömde att det krävdes en konstnärlig ådra och tummen ur för att få det gjort. Bra jobbat! Du måste visa en till bild sen när det klättrar något på den också!:heart
 
Men åh vad fint! :love: Du glömde att det krävdes en konstnärlig ådra och tummen ur för att få det gjort. Bra jobbat! Du måste visa en till bild sen när det klättrar något på den också!:heart
Det tog sin stund att kläcka idén men när jag stod där och vände och vred på materialet så kom jag på hur jag skulle göra. I morgon får jag nog upp de två spaljéerna. Jag har sått luktärt där som jag hoppas ska gro och växa. (Hittills har bara ett fåtal frön grott.)
 
Eftersom markarbetena inte är klara i trädgården måste jag ha mina grönsaker flyttbara.

Har kanske varit lite för optimistiskt med hur mycket jag får plats med.
Har följande över
5 oerhört stora, runda murarbaljor
2 rektangulära 90liters murarbaljor

5 plantor zucchini
2 butternut squash
2 galiamelon
2 honungsmelon
2 vattenmelon
1 helt gäng purjolökar

Hur hade ni gjort?
 
Eftersom markarbetena inte är klara i trädgården måste jag ha mina grönsaker flyttbara.

Har kanske varit lite för optimistiskt med hur mycket jag får plats med.
Har följande över
5 oerhört stora, runda murarbaljor
2 rektangulära 90liters murarbaljor

5 plantor zucchini
2 butternut squash
2 galiamelon
2 honungsmelon
2 vattenmelon
1 helt gäng purjolökar

Hur hade ni gjort?
Jag upplever att melonerna inte behöver enormt mycket jord, men att dom tar massor med plats sen. Mina bodde i typ 12-15 liter förra året. :laugh: purjo behöver inte heller så mycket plats, så jag skulle försöka klämma ner det mesta i dina baljor!
 
Jag upplever att melonerna inte behöver enormt mycket jord, men att dom tar massor med plats sen. Mina bodde i typ 12-15 liter förra året. :laugh: purjo behöver inte heller så mycket plats, så jag skulle försöka klämma ner det mesta i dina baljor!
Vad tror du om 2 zucchini i 1 stor balja?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 919
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 780
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp