Tråden om Rhodesian Ridgeback!

Sv: Tråden om Rhodesian Ridgeback!

Nu har jag haft kameran framme igen;)

31897878.jpg

31897880.jpg

Ebun har en mycket speciell sovstil
31897881.jpg

Det är ungefär så mycket som vi gör just nu, så lite som möjligt. Med tanke på att jag förstörde vår sista pannlampa igår är det lite svårt med några längre promenader i kolsvartet i skogen.
Passar på att busa och träna lite inne istället, vilket resulterar i en trött hund som synes.

kl

Måste säga att GUUUD vilka fina hundar!!!! Har blivit totalt förälskad i denna ras.
Jag har läst på en hel del och börjar nästan bli lite sugen på att skaffa en egen sen nån gång i framtiden.

Den enda jag träffat är rätt frusen (enligt ägaren) och måste ha täcke så fort det är regn/blåst/snö. Hur är dom rent allmänt, brukar dom vara frusna?

Grattis till ett bra val av hund!;)

Kan bara svara för min egna och hon klarade sig bra förra vintern då hon var 4-7mån men denna vintern är hon riktigt frusen.
Har alltid hatat regn, går knappt ut då alls, får dra runt henne på promenaderna :crazy:

Vid minusgrader och snö, som nu, är det täcke på som gäller. Räcker iofs med ett tunt vind/regntätt för att hon ska va nöjd. Klarar sig bra i stallet med detta också och då kan det ändå bli några timmar i kylan.
Vet jag om att promenaden bli vild, med mycket bus med annan hund tex, då struntar jag i att ta på täcket för då springer hon sig varm men tar alltid med det. Rätt vad det är börjar hon frysa och då åker det på.

Ser inte hennes frusenhet som något problem, det är juh ganska så lätt avhjälpt trots allt!

Myys :love:
Camaro brukar somna ihoprullad som en kanelbulle men sen brer hon ut sig mer och mer :D

Vi tar det också mycket lugnare. Det är så jobbigt att pulsa i snön så att gå inne i skogen är mindre kul. Blir mest att man går på de plogade vägarna.. Men det är rätt trist egentligen.

Camaro får inte vara lös lika mycket som hon brukar heller, har varit så himla olydig :p
Hon är verkligen alfons åberg "jag ska bara" när man kallar in henne :D

Vad gör ni för något inomhus?
Jag är så dålig på att hitta på grejer..

Camaro är ganska frusen men det beror mycket på vad man gör när man är ute. Är man stilla mycket fryser hon, likaså om det är väldigt kallt och man bara går i kopplet. Men om hon däremot är lös så håller hon värmen bra när hon springer!
Hon brukar få ha täcke/tröja på sig nu när det är kallt :)

Dock är hon aldrig sån att hon inte vill gå ut. Oavsett väder vill hon alltid vara ute.
Förra vintern var det annorlunda, då ville hon inte alls så man fick släpa runt på henne. Och om jag hade med henne i stallet smet hon hem igen och satte sig utanför dörren. Men då hade vi precis fått hem henne (hon var då 6 månader) och hon var dessutom ganska smal.

Men jag vet många RR som helst stannar inne när det är oväder ;)

Förresten, någon mer än jag som ska till Stockholm Hundmässa?
Har sett att det blir ganska många RR!

Visst blir man bortskämd när man bor mitt i skogen och har hur mycket som helst att gå på egentligen och nu "bara" kan gå på de plogade vägarna och inte mitt i skogen som man är van vid.
Kom underfund med detta "I-lands" problem förra vintern när jag gick där på den plogade skogsvägen i skummet och tyckte synd om mej och hunden. Tänkte då till och tyckte ännu mer synd om stadshundarna som "aldrig" får gå i skogen;)

Åhh, känner igen det där. Jag ska bara...
Kom ganska så snabbt på att jag var tvungen att ha två kommandon för inkallning. Ett som betyder hit nu på momangen! och ett som betyder kom häråt, närmare mej, när du är färdig med det du håller på med just nu.

Var också riktigt dålig på att aktiver oss inomhus tills för ett par veckor sedan men nu har det lossnat.
Gick klickerintro för ett tag sen så vi har jobbat en del med att befästa den och börja om lite med lydnadsmomenten för att få in klickern i det också. Har även jobbat en del med tasstarget och "targetstickan" och bla så håller jag på att lära in att hon ska tända och släcka lampan. Snart klara!:)
Letar godis under muggar eller gömda i rummen.

Haha ja du har nog rätt. Man kanske är lite bortskämd? ;)

Camaro har annars varit väldigt duktig på inkallning och jag tror ärligt talat inte att det hade gjort skillnad med två kommandon just nu. Hon är bara så himla trotsig!
Igår försvann hon iväg någonstans på gården och roade sig på egen hand. Vi ropade och ropade men hon kom minsann inte. Så vi gick in. 45 minuter senare gick jag ut och ropade igen, då kom hon med en jäkla fart. Så kul var det att vara ute på egna äventyr i kylan :devil:

Ah klicker! Jag ska nog försöka introducera det på nytt. Verkar användbart. Har ju provat förut men det har liksom inte funkat.. Jag borde också gå en kurs!

Ja men då var det ju lite som jag trodde. Dom har ju inte nån extrem päls, vad jag har kunnat se ;)

Som någon annan skrev är ju det ev "köldproblemet" lätt fixat med ett täcke.

Jag har bara träffat en väldigt ung tik av denna ras, hon har energi till tusen och är ganska...hur ska jag uttrycka det...nervös av sig.
Hur skulle ni beskriva era? Lite kortfattat räcker ;)

Min RR är inte nervös av sig, hon är rätt så stabil.
Kortfattat: Världens snällaste. Älskar att busa. Älskar att gosa. Älskar att springa. Älskar det mesta som går att äta. Självständig men ändå flockbunden. Samarbetar och är duktig så länge hon känner för det. Ganska typisk RR tror jag.
;)

Innan jag skaffade Ebun hörde jag att många RR's får en av- och påknapp med åldern, av inne och ute, visserligen ganska sent men ändå. Denna har Ebun alltid haft. Inne sover man och ute är det fullt ös som gäller. Ganska skönt faktiskt.

Jag tycker själv att Ebun är ganska stabil. Trots att vi bor mitt ute i skogen och det är där vi tillbringar mest tid, förutom på jobbet, så är det inte mycket hon blir rädd för. Har än så länge inte haft någon spökålder, kan iofs fortfarande komma;)

Nu är detta min första hund så det jag skriver härnäst har jag tyvärr inget att jämföra med.

Upplever Ebun som ganska svårmotiverad vad det gäller träning, vilket jag har förstått att RR's i regel är. Får verkligen kämpa på lydnadsplanen, det är mycket annat som är sååå mycket roligare. Tur att hon ääälskar korv!:)
Leksaker däremot är inte lika kul, en liten stund kanske men efter ett tag kan hon stå och titta på en boll tex och ser ut att säga att den där kan du springa och hämta själv. Vet inte om det är typiskt RR eller om det bara är min lilla skrutt som är sån.
Uppe i det blå, ofokuserad och svårmotiverad är nog en ganska så bra sammanfattning på hur hon allt som oftast är när vi tränar. Men så kommer tillfällen då hon briljerar och då är det så otroligt mycket roligare!!

Största anledningen till att jag bestämde mej för en RR är utseendet och utmaningen. Och ja.. en utmaning är hon! En helt underbar sådan!:love:

Trevligt med lite svar :) Man kan ju alltid söka info på nätet men det är rätt kul att höra direkt från ägarna.
Jag är väldigt sugen på att skaffa en redan nu...men med två småbarn i huset + en hanhund på 8 år så känns det lite som vi bör vänta. Jag är lite inne på att skaffa tik så det känns rätt dumt då hanhunden är okastrerad. Men drömma kan man alltid göra, plus att titta på fina bilder ;)

Vart bor du?

Är du sugen på rasen så tycker jag att du ska försöka träffa lite hundar!
Jag kommer befinna mig i rasmontern på Stockholm hundmässa nästa helg, är du i närheten kan du komma dit och träffa min Camaro :)
(Är dessutom typ 106 RR anmälda till utställningen så en jättebra chans att se många hundar!)

Vi har varit på kurs idag!
Camaro var superduktig :love:

Inte alltid man får vara bäst på lydnad när man har RR ;):D

Det är alltså 18-19 december bara för att förtydliga.

Men innan vi skaffade hund åkte vi och träffade flera uppfödare. Det var väldigt nyttigt! Prata hund och få lära sig massor om rasen :)
Ring runt och hör om du får komma och hälsa på hos nån!

Det är alltså 18-19 december bara för att förtydliga.

Men innan vi skaffade hund åkte vi och träffade flera uppfödare. Det var väldigt nyttigt! Prata hund och få lära sig massor om rasen :)
Ring runt och hör om du får komma och hälsa på hos nån!

Aha :) Då får vi fjäska för sambon....men misstänker att det blir ont om tid den helgen.
Ska försöka leta upp olika uppfödare. För jag känner att det hade varit bra att träffa fler hundar och prata med fler som äger såna.

+ taccotad

Innan jag skaffade Ebun hörde jag att många RR's får en av- och påknapp med åldern, av inne och ute, visserligen ganska sent men ändå. Denna har Ebun alltid haft. Inne sover man och ute är det fullt ös som gäller. Ganska skönt faktiskt.

Var just på grund av det där med av inne och på ute som jag tyckte att RR skulle passa mig (ja förutom att de är så oootroligt vackra :love:) och jag älskar verkligen den där kombinationen. Ute härjar vi hur mycket som helst och hon hänger med på allt, överallt. Och inne slappar hon.

Jag tycker själv att Ebun är ganska stabil. Trots att vi bor mitt ute i skogen och det är där vi tillbringar mest tid, förutom på jobbet, så är det inte mycket hon blir rädd för. Har än så länge inte haft någon spökålder, kan iofs fortfarande komma;)

Vår dam är också rätt stabil. Kan ha hela huset full med ungar eller andra (mer stimmiga) hundar och hon tar det hela med ett upphöjt lugn. Dessvärre är hon åsk- och raketrädd vilket är jobbigt, inte minst för henne själv. Då stressar hon upp sig rätt rejält. Annars följer hon med på allt och är inte rädd för att prova nya saker. Åka båt, skoter, fyrhjuling, gå på hängbroar... you name it. Bara jag är med är det lugnt! (Om det inte åskar...:angel:)

Upplever Ebun som ganska svårmotiverad vad det gäller träning, vilket jag har förstått att RR's i regel är. Får verkligen kämpa på lydnadsplanen, det är mycket annat som är sååå mycket roligare. Tur att hon ääälskar korv!:)
Leksaker däremot är inte lika kul, en liten stund kanske men efter ett tag kan hon stå och titta på en boll tex och ser ut att säga att den där kan du springa och hämta själv. Vet inte om det är typiskt RR eller om det bara är min lilla skrutt som är sån.

Jupp, så där är våran också. Hos oss är det köttbullar som är motiveringen men att leka med pinnar eller bollar tröttnar hon på efter bara några sekunder. "Spring och hämta den själv om du nu tycker det verkar så roligt!" Ser hon ut att tänka...

Dessutom en fryslort av stora mått. Är det kallare än -10 blir det täcke på, annars stannar hon farstubron och ser lidande ut. Regnar det ute är det lättare att tvinga ut henne men hela promenaden ser det ut som om hon bara längtar hem till sin varma goa bädd.

Verkar som att våra damer är ganska lika.. Eller bara rastypiska;)

Visst är det skönt att de kan ligga och sova som stockar och nästa sekund flyga ut genom dörren bara man säger det är dags för promenad.

Taccotad: Bor du i skåne så har du inte svårt att hitta uppfödare i närheten iaf. Finns massor! Ebun kommer från skåne faktiskt.

line_n: Skulle va så kul att åka till Stockholm men det finns verkligen inte tid för mej:(
Hoppas det går riktigt bra för er iaf, Lycka Till!!:D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
357
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 649
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 558
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka