Tråden om Rhodesian Ridgeback!

Sv: Tråden om Rhodesian Ridgeback!

Men att de hälsar och sen inte bryr sig har inget med rädslor att göra.
Om en hund däremot inte ens vågar hälsa - då är den rädd.

Håller fullständigt med dej!

Ang utställning så ser man ju ibland några hundar som inte alls vill låta domaren titta på tänder eller pilla överlag. Så ska det ju inte vara.

Håller ännu en gång med dej. Tyvärr har jag inte lyckats lika bra med Ebun som du gjort med Camaro, hon skyggar fortfarande för domaren och vill verkligen inte låta de känna på henne, trotts mycket träning. Var det har gått fel? Vet inte. Mitt arbete eller avelsarbetet, går bara att spekulera kring.

Men vissa domare är ju också lite väl "hårdhänta". Som tex i Råå, när hund efter hund skyggar för domaren (hundar som normalt står still) kan man ju undra vad det beror på..

Och det här ständiga med hur man hälsar på hundar.. Väldigt ofta när Camaro träffar folk så kommer hon nyfiket fram och ska nosa, då börjar en del väldigt hastigt att klappa uppe på huvudet vilket hon såklart ryggar undan från. Det ser många som att hunden är rädd.. Men jag tycker inte att det stämmer riktigt.

Håller ännu en gång med dej. Vilka vettiga saker du säger;)

Tror vi menar samma sak men att du kan uttrycka dej något bättre än vad jag kan.

Först av allt: Grattis på födelsedagen:banana:

Jag tycker också det här klappandet på huvudet är vanligt. Nästan som att alla tror att man hälsar på stora hundar så, det gjorde man inte när jag hade mellanstor hund, då satte sig dom flesta fint ner på knä och hälsade på honom försiktigt. Konstigt det där, precis som att de flesta tror attt man inte behöver vara så försiktig med stora hundar utan dunk dunk på huvudet liksom:cool:

Min lilla tös har varit med om något hemskt idag, iaf enligt mej men jag vet inte om hon håller med till fullo :grin:

Hon har varit med i stallet som vanligt ikväll. Stallägarna får besök och besöket har med en Goldenhanne -kastrerad - som Ebun har lekt med tidigare.
Tänkte, trotts att jag vet att hon löper, att det är klart att de ska leka, då slipper hon stå och glo utanför banan när jag rider iaf. Gick hur bra som helst tills dess att jag går in till stallägarna och hundarna är kvar ute. Hör efter en stund ett illvrål. Går ut och ser att hundarna sitter ihop!:eek:
De kravlar omkring på backen samtidigt som de försöker komma ifrån varandra.
Lossnar till sist och ingen av dom är skadade vad vi kan se!

Till saken, fattar inte hur 17 jag kunde va så korkad och inte inse att detta kunde hända.
Borde definitivt veta bättre! Men till mitt försvar kan jag säga att jag faktiskt aldrig har hört talas om kastrerade hanhundar som fullföljer en parning på det sättet men enligt stallägaren är det tydligen ganska vanligt. Har ni varit med om det?
De kan ju för 17 skada varandra! Kunde gått riktigt illa det där!

Nu vet jag iaf att jag ska definitivt inte låta Ebun leka med kastrerade (givetvis heller inte okastrerade) hundar när hon löper! :o

Oj!
Jag har ingen koll på hur det brukar vara med kastrerade hundar men om man ser till hästar så rider ju en del valacker ordentligt trots att allt sånt borde vara borta..

De hade säkert jättemysigt ;)

Är det hennes första eller andra löp?
Camaro löpte i juni och jag undrar när andra kommer..

De hade säkert mysigt tills dess att båda kom på att de satt fast och inte tog sig loss:grin: då blev dom mest rädda vad jag kunde se. Två oerfarna unghundar ska inte hålla på med sånna dumheter:mad:

Detta var hennes andra löp. Hon löpte första gången i mitten på maj så jag hade inte riktigt väntat mej att det skulle komma riktigt än. Men man vet ju aldrig med dessa ungtikar.

Har en RR tik som fyllde 7 år förra veckan. Henne tog jag och sambon som omplacering för 3 år sedan då vår gråhund tragiskt förolyckades under jakt och vi inte ville vara hundlösa.

Att det blev en RR berodde på att vi, jag och sambon, helt enkelt inte kunde enas om vilken ras vi ville ha. Ingen jakthund var vi dock överens om. Efter många turer, mycket läsande på internet och ständig span på olika hundraser bland vänner och bekanta, enades vi om att RR skulle vara något för oss.

Det var dock väldans svårt att, som förstagångsägare av RR, få tag på en vuxen hund. Alla uppfödare med omplaceringshundar verkade vara rörande överens om att RR var så hemskt speciella att man borde ha vana av sådana innan man skaffade nån.

Till slut hittade vi denna dam och fick åka och träffa henne innan vi tog över ägarskapet. Vi har aldrig ångrat oss! Hon är lugn och klok, en ängel tillsammans med barnen och det är inte mycket som kan hetsa upp henne. De enda gånger hon blir verkligt exalterad är när hon får följa med på ridturer. Men efter mycket jobb har hon börjat lugna ner sig på den fronten också. Viltspår är också en grej hon verkligen älskar.

Tyvärr är vår fröken rädd för smällare och åska och vi har inte lyckats träna bort nåt av rädslan heller. Hon är också rätt osäker gentemot andra hundar när hon går i koppel vilket också är en av anledningarna till att hon omplacerades. Vi har jobbat mycket med det och hon är betydligt lugnare nu än hon var i början även om vi kan råka ut för bakslag ibland. (Beroende på attityd på hundarna vi möter...)

Vår dam är från Norge och ser ut i form och storlek som en handhund, väger 45 kg utan att vara fet. Är inte reserverad ett endaste dugg utan äääälskar alla som kliver innanför dörren hemma. Jag skulle ha föredragit en viss reservation faktiskt.

Så, det var historien om min vackra Emma!

Det där med att RR är himla speciella och svåra stötte vi också på när vi letade information. Nu i efterhand säger jag att visst är de speciella, men inte svårare än hundar generellt.

Har du bilder på din Emma?
:)

Nä, såååå speciella är de väl inte tycker jag heller. Funderade i början på hur fasen man skulle lyckas få prova på att äga sin första RR om ingen uppfödare ville sälja/lämna på foder om man inte hade haft någon förut... Men det ordnade ju sig ändå!

Ska försöka få till nån bild på Emma-flickan. Återkommer när jag hittar nån!

Senast ändrad:

Har förresten en fråga också:

Är era RR:s väldigt "mammiga" eller "pappiga"?
Vår tyr sig till mig. Är vi ute hela familjen är det mig hon följer osv. Ibland kan det till och med hända att sambon är ute med henne lös i skogen och hon rymmer hem till mig...

Visst har jag hört att de kan vara enmanshundar men undrar hur vanligt det egentligen är.

Bild på Emma

pic_show_id31803283.html

Eller.... nähä....

Nån som ser bilden? Hmmm, undrar vad jag gjort för fel....?

Camaro kanske favoriserar husse en aning (de busar väldigt mycket ihop) men inte så det märks speciellt mycket. Vi är båda ungefär lika engagerade men jag tror det är annorlunda om det skiljer mycket på hur mycket man gör med hunden.

Är det du som oftast gör saker med hunden eftersom hon favoriserar dig?

Jag ser bilden, hon är jättefin :)

Himla fin dam du har!

Här är det jag, matte, som gäller. Kan iofs bero på att husse inte bodde med oss på heltid när Ebun var valp. Det är också jag som tränar henne, går på bruks, kurser m.m.
Är vi ute i skogen skulle hon nog aldrig lämna mej frivilligt för att följa med husse.

Och line_n.

Tack!!

Ja, det är väl jag som sköter det mesta av aktiveringen här hemma så då blir det kanske naturligt att hon helst hänger med mig.

Här är det matte som gäller<3 Men så har husse inte varit med dom första
2 åren av Billys liv heller.
Vad fin hon är Emma!

Idag har vi varit ute på en riktig långpromenad i det underbara höstvädret med en av våra lekkompisar, blandisen Iriz.

31807956.jpg

Massa bus blev det!

31807961.jpg

Sorry för dålig kvalité men jag eller kameran hade en dålig dag men vill ändå visa härjet!

Vad har ni hittat på med era RR's idag?

Mysigt!

Idag har vi varit på RRträff!
Tror det var nio RR + två hundar av annan ras med. Jättekul!
Vi gick på en lång promenad där hundarna fick springa löst och busa ganska mycket.
Min tokstolle var nog värst av alla, hon ger aldrig upp utan det är konstant bus och spring som gäller. :D
Nu sover hon djupt, jättetrött!

Sambo tog lite bilder, kanske lägger upp några senare. :)

Å vad härligt med RRbus! Vill också hitta ett gäng som vi kan gå ut och gå med men det finns inte så många härikring, tyvärr.

Vill se bilder!;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
360
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 562
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka