Tråden om Rhodesian Ridgeback!

Sv: Tråden om Rhodesian Ridgeback!

Nu har helgen gått och Ava har roat sig med att leka med kompisar i rasgården inärheten, och stuckit iväg och jagat fåglar.

Jaktlusten är stark! Men hon verkar inte vara intresserad av att döda. Bara fånga än så länge. Naturligtvis får hon inte men hon har lyckats rymma några gånger

Jag har funderat lite på det med RR och jakt. De ska ju inte gå fram till lejonen, då blev de dödade. Det borde ju påverka hur de jagar jämfört med andra raser. Hur ser ni andra på RR och jakt? Jagar era hundar?

Camaro springer mer än gärna efter djur. Men jag kan (oftast) bryta.
Hon älskar fåglar och springer gärna runt runt runt på backen under fåglarna när de flyger omkring ;)

Men hon får inte jaga. Jag bryter alltid om hon får syn på något. För det mesta är hon lite seg så jag brukar hinna koppla innan hon sett djuren :D
Annars säger jag "stanna" innan jag kallar in.

Sambo ska ta jägarexamen. Men jag tror inte att camaro kommer delta i någon jakt. enbart eftersök.

Ang att komma nära djuret eller inte så ska väl inga jakthundar gå för nära? Tror inte att det är unikt för RR.
Däremot så ska de väl egentligen vara så pass tuffa att de vågar jaga lejon och annat otäckt (i sverige blir det väl vildsvin, björn osv). Men jag är tveksam till om de RR som finns i sverige generellt har det modet. Vet ju att det finns några, men om man ser till den stora massan.

Min mosters kille är jägare och väldigt förtjust i RR, han brukar prata om att han skulle önska att någon började avla jaktinriktat.

Senast ändrad:

corno79: Välkommen! Gillar din sista bild, det syns verkligen hur skönt han sover där i solen!

Trotts att vi tillbringar åtminstone 95% av våra promenader i skogen så träffar vi väldigt sällan på djur faktiskt. Ett och annat rådjur bara. De få gånger de har hänt har jag brytit henne och hon har kommit på något annat att göra, komma till mej eller fortsätta framåt.
Nu är nog Ebun iofs extremt ointresserad då hon väldigt sällan bryr sig om att följa något spår, hur färskt det än må vara. Väldigt skönt tycker jag!

I helgen har vi mest varit ute och ridit, två långa skogsturer blev det. Gillas av både häst och hund!
Råkade däremot på ett "uppstoppat" vildsvin på en av turerna. Jägarna hade tagit skinnet, med huvud och allt, och trätt på en låda med hjul och ställt vid en väg. Antar att det var för att träna hund.
Det enda det tränade min hund på var att springa lite extra mycket i skogen istället för på grusvägen, den var väääldigt läskig!:eek: Skulle nog kunna bero på att hästen blåste upp sig och börja frusta över den också;)

Så några vildsvin lär hon nog aldrig jaga mitt lilla skräp med den upplevelsen:)

Haha vilken konstig sak att göra, stoppa upp ett vildsvin mitt i skogen..
Förstår att både häst och hund fann det rätt så märkligt :D

Mulen var något av en jakt-toka som ung, det tog flera års träning för att kunna ha henne lös och man var hela tiden tvungen att ha järnkoll på henne. Hon kunde sticka på bara vittringen, hon sprang inte långt utan man hörde henne springa fram och tillbaka sniffandes. (Vill bara påpeka att jag självklart inte tillät henne det, det hände någon enstaka gång.)

Åh, nu blir jag ju lite RR-sugen igen trots att rasen egentligen inte passar mina krav. Men hjärtat klappar nog alltid för de raser man haft, även om de inte passar in längre.

KL
Ja, som en del vet har ju även jag två underbara RR pojkar, Fighter nu 7 år tog mig med storm och det har hela tiden varit han och jag mot världen. Devil snart 5 år är Fighters halvbror och grabbarna är världens bästa polare.
Vi har provat det mesta men Fighter specialitet är att spåra och Devil har väl sprungit en hel del i ringen.
Men främst är de båda mammas pojkar, givna med på ridturen och mina kompanjoner helt enkelt.

Jag sökte länge och väl efter vilken ras som skulle passa mig och har aldrig nånsin ångrat mitt val.
Som dom brukar säga "Once a ridgeback, always a ridgeback".

Nedan några bilder:
Devil
14414820.jpg
[/url][/IMG]

30131590.jpg
[/url][/IMG]

Fighter
14414821.jpg
[/url][/IMG]

14629575.jpg
[/url][/IMG]

Tänkte på retriverjakt och parforsjakt. Där går hundarna fram till bytet. Men du har rätt, i de flesta jakt-varianterna håller sig hundarna på avstånd.

Ang mod så hoppas jag just nu mest på att Ava ska inse att hon är dödlig. Hon är alldeles för tuff för sitt eget bästa. Utom när det gäller bilfönsterna. De är hon misstänksam mot sen hon fastnade med svansen en gång!

Det är tråkigt att RR generellt verkar vara en rädd hund nuförtiden. Det hade varit roligt med lite jaktlinjer inom rasen.

Vi har endel jägare inom släkten så det hade varit kul om Ava kunde joina älgjakten. Jag tror dock att hon hade varit alldeles för vild och haft för högt tempo.

Xaheena: Älskar bilden med din knä hund! Matte lille pojk:)

Vilka fina pojkar du har! Otroligt fina bilder på dom också!

Min Ebun är som din Fighter, ska helst sitta i knät men funkar inte det ska hon definitivt hänga på en, för sitta för sig själv det går ju inte;)

Han kommer från en kennel i Örebro. Brolyckans.
Det är roligt att se allas bilder:)
Jag skulle gärna skaffa en ridgeback till men jag drar mig för jag vill inte ha en vek individ till. Någon som vet hur det funkar? Om man hittar en stabil och lugn individ kan rädslor och nerver "smitta" av sig till den nya?
Eller kan rent av en stabil hund "hjälpa" den veka?
Jag har märkt att Billy bryr sig mindre om ljud i sällskap av andra hundar.
Hoppas ni förstår frågan och att det inte låter som jag är helt ute och snurrar.

Det kan säkert gå åt båda håll. Dels att rädslor till viss del smittar men även att en osäker kan stöttas av en modig kompis.
Men det är väl mest gissningar från min sida, jag är verkligen ingen expert.

Förstår att du inte vill ha en till rädd hund :)
Är själv väldigt glad över Camaros fina temperament, det gör saker så mycket enklare.

Det är tråkigt att RR generellt verkar vara en rädd hund nuförtiden. Det hade varit roligt med lite jaktlinjer inom rasen.

Fast jag vet inte om jag håller med om att RR generellt är rädda. Däremot finns det helt klart en del individer och linjer som inte alls är bra mentalt men om man ser till den stora massan finns det även många som fungerar utmärkt!

Däremot om man pratar jakt så krävs det kanske lite annan mentalitet än den "sällskapsmentaliteten" som är vanlig här i sverige.

Nu har Billy massa bra egenskaper också som väger upp det tråkiga men visst är det lite hämmande i vissa situationer och miljöer.

Hur är era på nyår när det viner, tjuter och smälls i tid och otid? Bryr dom sig inte alls?
Gud vad skönt för er isåfall :)

Har egentligen inte så mycket att tillägga i debatten om huruvida rasen generellt sätt är mer rädda än andra raser men jag tror ändå jag förstår vad Materialvalp menar.

På min första utställning (inoff) var där en 5-6 RR:s och ingen fick HP pga att domaren tyckte de var för reserverade. Ägarna (och även uppfödaren som var där) resonerade så att det är så rasen är, reserverade mot främlingar och jag tror det är så "orden går" så att säga.
Missförstå mej inte, finns inget bättre än RR -jag har juh en själv;) - men den reserverade RR:n finns där.
Har inte träffat och umgåtts med så väldigt många RR men de jag har träffat har nog iaf 75% varit reserverade. Visst, det har hälsat men sen har de varit nöjda -RR i ett nötskal eller har jag fel :grin:
I jämförelse med många andra raser är det att vara reserverad och jag tror det är så andra resonerar.

Massa svammel -hoppas ni missförstår mej rätt och att något av det jag skrivit låter vettigt:)

Ebun har bara varit med på ett nyår och det tillbringade vi hemma -i skogen utan en raket inom syn- och hörhåll. Så jag vet faktiskt inte hur hon skulle reagera. Antagligen inte särskilt bra för det är ett ofog det där smällandet! Nu lät jag som den Tant jag är:p

Funderar på att anordna nyårsfest för alla hundägare med skotträdda hundar så även hundarna kan få njuta av det nya året!

Fast rasen ska ju vara reserverad - detta ska dock inte likställas med rädsla eller osäkerhet. Reservationen är precis som du säger TantAgda just sådan att de hälsar men är inte överdrivet glada i främlingar och bryr sig inte, nästan nonchalanta.

Rasen har problem ja, men det går åt rätt håll. För 5 år sedan träffade jag långt fler osäkra, nervösa RR än vad jag gör idag. Jag kan mellan tummen och pekfingret peka ut linjer jag inte skulle ta i med tång ens för att risken att få en hund med icke önskvärda egenskaper.

Tyvärr har ju aveln den senaste tiden i stor utsträckning gått ut på att få fram "samhällsvänliga" hundar á la labbementalitet och det är väldigt synd. Alltså är många individer icke rastypiska för att de är rädda och nervösa och andra är icke rastypiska för att de är översociala. Inget av det är ju rätt även om nog alla föredrar den sistnämnda typen.

Mina bryr sig inte. För säkerhets skull får de vara inne med teven på med ganska hög volym. Ett år puttade de upp altandörren och kom ut precis vid tolvslaget men tyckte väl inte att det var något särskilt att bråka om :p

Men att de hälsar och sen inte bryr sig har inget med rädslor att göra.
Om en hund däremot inte ens vågar hälsa - då är den rädd.

Ang utställning så ser man ju ibland några hundar som inte alls vill låta domaren titta på tänder eller pilla överlag. Så ska det ju inte vara.
Camaro var tveksam på sin allra första utställning men då höll jag i henne och så gick allt jättebra. Nu för tiden bryr hon sig inte, domaren får peta hur som helst.

Men vissa domare är ju också lite väl "hårdhänta". Som tex i Råå, när hund efter hund skyggar för domaren (hundar som normalt står still) kan man ju undra vad det beror på..

Och det här ständiga med hur man hälsar på hundar.. Väldigt ofta när Camaro träffar folk så kommer hon nyfiket fram och ska nosa, då börjar en del väldigt hastigt att klappa uppe på huvudet vilket hon såklart ryggar undan från. Det ser många som att hunden är rädd.. Men jag tycker inte att det stämmer riktigt.

*knapplån*

Vi har en RR-hane som om någon månad fyller 12 år. Han är en omplaceringshund som kom till mig när han var 11 månader gammal. Han har alltid varit väldigt livlig med mycket motor och har under största delen av sitt liv varit med på alla ridturer.
Han är och har hela tiden varit otroligt stabil mentalt utan rädslor och osäkerhet men med ett ganska stort mått av reservation ändå. Med åren har han mer och mer blivit en sån som älskar allt och alla men så var det verkligen inte när han var yngre.

Nu får han med ålderns rätt avstå längre turer men är fortfarande glad, pigg och lekfull. Vi har även en ung beauceronhane som håller vår gamling pigg.

Under senaste veckorna har jag av olika anledningar börjat fundera-planera-bestämma (i den ordningen) att det kanske är dags för nästa RR att komma in i vår familj. En valp av en kombination som slår an en känsla hos mig då så gott som samtliga hundar i leden bakom föräldrarna är sådana som stått mig väldigt nära och som jag känt mycket mycket väl. Saken blir inte sämre av att släktskapet med vår nuvarande gamling är stort och jag kan inte tänka mig en underbarare hund mentalt - han har verkligen varit allt jag önskat mig av en RR - och då har jag träffat måååånga.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 523
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 515
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 700
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 875
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka