Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Jag har försökt koppla ihop det med ett ord, men kan villigt erkänna att jag i stundens hetta ibland glömmer bort det där speciella ordet. Gäller ju som @Habina skrev att hitta ett ord som inte används till vardags.

Fattar det! Jag använder enbart mitt klickljud (bara med tungan, skulle aldrig klara hålla i en klicker och allt annat så aldrig ens sett en klicker irl 😅) när jag använder startknapp (ingen paus närvarande) för att torka min hästs ögon i nuläget och det får jag ju tänka igenom innan jag börjar annars blir det "bra!". I hans fall är det ju som tur är inga problem.

Jag spånar bara på hur lättlärd du beskriver din häst och tänker att ett sätt att visa hästar att "nu kan ni bli belönade för specifika beteenden" eller helt enkelt "nu är det träning" är ju att ha väskan med matbelöningar på sig och aldrig annars ha det. Jag gör så för att torka ögonen. Om du faktiskt aldrig annars ger godis i en träningssituation kanske det kan funka om du blir väldigt strikt med att enbart ge godis efter ditt ljud? Och sedan helt enkelt får ignorera efteråt tills hästen släppt fokuset på godiset. Det är ju inte att rekommendera just pga problemen du upplever men kanske din häst plockar upp det snabbt om du lyckas bli konsekvent med ny rutin och inte själv triggas för mycket efteråt?

Är det just att mata ur handen så kan du ju också öva det separat från träning i en situation där du inte vill vara restriktiv med maten. Jag hade nog på egen hand testat att öva in ljudet där (du får också öva just på att använda just det ljudet när du vill markera det du vill se) och försökt hitta kopplingen till att ordet ger maten och försökt utöka tiden mellan ny mat. Dvs börja med att kontanstantmata tills hästen är lugn, försöka fånga minsta lilla avvaktan från hästen, markera med ordet och supersnabbt stoppa in mat, fortsätta konstantmata och sedan hitta längre tid. Detta alltså som en helt separat grej om bara någon minut för att koppla just ljudet till att godisen kommer tydligare än att "en godis betyder det finns godis och jag har ingen aning om när nästa kommer". Dvs att det blir mer "ljudet ger godis, leta efter ljudet". Men du kan ju också hamna tillbaka på ruta ett att då kommer frustrationen av att hästen letar möjlighet till ljud och godis och du har inget pausbeteende.

Blir gärna rättad i mina resonemang ovan dock 😅

Nyfiken fråga, då du ju har ras som kan vara lättfödd, är dina det?

Jag skulle behöva lära in paus att använda när särbon klickertränar henne med multarget. Det är lite en blind leder en blind men jag försöker titta bort och låta dem hållas så länge det inte blir jättetok. Men naturligtvis blir hon efter ett tag väldigt på och väldigt tiggig, delvis pga motiverad och delvis är det särbons fel. Hursom så skulle de behöva en pausknapp. MEN, det finns inte utrymme att varken öka hösilage eller flytta från en giva till en annan... (Hon kan inte äta lucern).

Så jag vet inte hur man ska lösa det. Nu har jag bara sagt åt honom att avbryta och lämna när hon blir för på, och återvända när hon släppt fokus på att det ska bli godis/han ska komma tillbaka etc.
Om det funkar att strössla i lite t ex höpellets eller lusernhack (om hon får äta det - ja, något överhuvud taget!) i höet som hon får leta fram, så förlänger det kanske tiden hon kan engagera sig i eget letande efter förstärkare. Så kan man träna att gå i och ur paus, och får inga utsläckningskaskader (= tiggighet). :)

Om det funkar att strössla i lite t ex höpellets eller lusernhack (om hon får äta det - ja, något överhuvud taget!) i höet som hon får leta fram, så förlänger det kanske tiden hon kan engagera sig i eget letande efter förstärkare. Så kan man träna att gå i och ur paus, och får inga utsläckningskaskader (= tiggighet). :)
Kan inte äta lucern (eller morötter men just de är ju lätta att ersätta). Men ja om jag låter de träna vid lunchhöet så borde det funka, jag har undvikit att "störa" henne då men det kanske är feltänkt.. 🤔

Kan inte äta lucern (eller morötter men just de är ju lätta att ersätta). Men ja om jag låter de träna vid lunchhöet så borde det funka, jag har undvikit att "störa" henne då men det kanske är feltänkt.. 🤔

Jag brukar vänta tills de ätit ungefär halva givan. Är de tokhungriga brukar jag vara väldigt ointressant oavsett vilket foder jag kommer med. ;)

Förutsägbarhet och snabbhet med belöningar är nog vägen att gå där. Dvs inte låta honom undra om/när belöning är på väg. (Det blir ju från hans perspektiv som att du undanhåller belöningen och det brukar vara en effektiv väg till frustration!) Men om han vet precis när, och inte behöver vänta, plus lågt belöningsvärde, så funkar det antagligen. Mixad träning är ursvårt! Mycket svårare imo än att träna belöningsbaserat, men det går absolut att göra.

Betydligt mer kort och koncist än mitt svammel 😅

@Mirtai Ville bara flika in att det är häftigt att se hur tålmodiga vad jag uppfattar som trevligt tränade R+-hästar är på att invänta sin matbit efter deras ljudmarkering. Liksom lugnet att de vet de gjort vad människan ville och kommer få sin matbit. I början måste man ju vara snabb men kanske kan också det lugnet bidra till större lugn om ni får in det i hela situationen :)

Och jättekul för mig att läsa sådana här frågor o resonemang! Jag har ju inte heller ork/intresse att göra allt R+ men vill ha trevligt umgänge i vad vi gör och minska på negativ förväntan.

Jag har försökt koppla ihop det med ett ord, men kan villigt erkänna att jag i stundens hetta ibland glömmer bort det där speciella ordet. Gäller ju som @Habina skrev att hitta ett ord som inte används till vardags.
Hoppar in från hundsidan och tänker att vissa saker kanske kan användas även på häst. (Jag håller på lite med häst också, men inga egna längre så tränar inte detta med häst.)

Kanske självklart för er alla i tråden, men jag har inte sett det beskrivet så hoppar som sagt in från sidan 😊

Det jag alltid börjar med att lära in är belöningsordet och/eller klickern. Jag klickar, slänger en godis/torrfoderkula framför hunden. Upprepa, upprepa, upprepa. Efter ganska få repetitioner reagerar hunden på klickljudet och lyfter huvudet för att se var belöningen kommer från och landar. Gör samma med belöningsord, säger Yes! kastar belöning, upprepa. Med hästarna kanske det behöver tränas när hästen kan välja annan mat samtidigt så den inte ställer sig och tittar på dig för att invänta nästa signal?

Först när jag är säker på att hunden är trygg med att det alltid kommer en belöning efter belöningssignal börjar jag använda det vid beteenden jag vill förstärka. Då får jag ofta att hunden stannar och vänder upp mot mig i förväntan så det får man ju vara beredd på.

Betydligt mer kort och koncist än mitt svammel 😅

@Mirtai Ville bara flika in att det är häftigt att se hur tålmodiga vad jag uppfattar som trevligt tränade R+-hästar är på att invänta sin matbit efter deras ljudmarkering. Liksom lugnet att de vet de gjort vad människan ville och kommer få sin matbit. I början måste man ju vara snabb men kanske kan också det lugnet bidra till större lugn om ni får in det i hela situationen :)

Och jättekul för mig att läsa sådana här frågor o resonemang! Jag har ju inte heller ork/intresse att göra allt R+ men vill ha trevligt umgänge i vad vi gör och minska på negativ förväntan.
Jag håller med, det är superintressant! Jag hade gärna lagt in mer R+ men jag landar mer och mer i att jag inte klarar det i kombination med den hästen jag har nu. Det hade nog funkat bättre med en häst som inte är så snabb och lättstressad för jag känner ju hur vi triggar varandra. Det finns ett väldigt litet utrymme för mig att göra fel eller att testa mig fram.

Han är lika i allt. För jag en piruett är första fin. Andra gången börjar han gissa och bli överambitiös och bara kastar sig runt när jag förbereder. Ute gör jag aldrig samma två gånger. Saktar jag av på samma ställe lär han sig det, vänder jag hemåt på samma ställe lär han sig det och kastar sig hemåt. Så jag har jobbat mycket just med att han inte ska veta vad jag tänker göra så att han inte gissar eller tror sig veta utan måste lyssna in vad jag vill.

Jag håller med, det är superintressant! Jag hade gärna lagt in mer R+ men jag landar mer och mer i att jag inte klarar det i kombination med den hästen jag har nu. Det hade nog funkat bättre med en häst som inte är så snabb och lättstressad för jag känner ju hur vi triggar varandra. Det finns ett väldigt litet utrymme för mig att göra fel eller att testa mig fram.

Han är lika i allt. För jag en piruett är första fin. Andra gången börjar han gissa och bli överambitiös och bara kastar sig runt när jag förbereder. Ute gör jag aldrig samma två gånger. Saktar jag av på samma ställe lär han sig det, vänder jag hemåt på samma ställe lär han sig det och kastar sig hemåt. Så jag har jobbat mycket just med att han inte ska veta vad jag tänker göra så att han inte gissar eller tror sig veta utan måste lyssna in vad jag vill.

Ja det finns ju en anledning till varför jag verkligen inte vågar börja testa på egen hand med min lilla sällskapsponny som lär sig hyss bara man råkar se vad hon gör 🙈 Förstår precis känslan.

Vill också tillägga att jag inte ens gjort en enda "träning" med R+ själv med min häst eftersom det var länge sedan jag skrev det här! Började helt utan att ha testat något med tränare för jag hade ändå insett (efter lite onlinekurs o liknande) att det liksom var helt annorlunda tänk än från den traditionella träningen. Typ som att jag inte skulle försöka testa tölt eller pass på en islandshäst kanske? 😅 Som ett förtydligande bara :)

Ja det finns ju en anledning till varför jag verkligen inte vågar börja testa på egen hand med min lilla sällskapsponny som lär sig hyss bara man råkar se vad hon gör 🙈 Förstår precis känslan.

Vill också tillägga att jag inte ens gjort en enda "träning" med R+ själv med min häst eftersom det var länge sedan jag skrev det här! Började helt utan att ha testat något med tränare för jag hade ändå insett (efter lite onlinekurs o liknande) att det liksom var helt annorlunda tänk än från den traditionella träningen. Typ som att jag inte skulle försöka testa tölt eller pass på en islandshäst kanske? 😅 Som ett förtydligande bara :)

Jag skulle heller inte våga testa utan tränare… Min ponny hade blivit en helt galen tiggare som klättrade på folk. :nailbiting:

Hästen hade gett upp mattes otydliga system efter några försök och ignorerat mig istället.

Har tränat lite på att bara belöna när han vänder bort huvudet, dvs inte vara på mig och be om godis.

Men jag upplever att det inte är godiset i sig som bygger stress utan mer förväntan på det. Dvs ”handen i fickan” skapar förväntning och stress. Men då kanske vi är tillbaka till det du skrev innan, att det är paus vi måste träna på? Och då är det över min intressenivå och jag kanske får inse att godis inte är bra belöning för min häst?

Det verkar som att det är en superbra belöning för din häst och han är dessutom intelligent och snabblärd, det är det som blir problemet 😅.

Han erbjuder beteenden för att få godis, tillexempel att stanna.

Han vet att handen i fickan betyder godis kommer snart.

Jag tänker att om du vill fortsätta använda R+ så har du den typen av häst där du behöver stöd av en tränare.

Jag rekommenderar också att bara använda godis när du har en godisväska på, så att han inte förväntar sig godis jämnt. När du inte har väskan, ingen godisträning.

Och om det känns för mycket, så har jag full förståelse för det. Jag har haft hästar där jag inte kunnat kombinera klickerträningen med något annat, helt enkelt för att jag själv inte hade hjärnkapacitet för det. Dom var för smarta och snabba! Jag behövde full fokus på det vi gjorde, och då funkade det inte att jag satt ovanpå.

På samma tema som ovan att "träna" utan paus. Hur gör man något hästen tycker är obehagligt mer positivt, är det motbetingning jag ska läsa på om? Vill bara testa ge en annan ingång till hur man kan läsa av och möta hästen i något som måste göras (kratsa hovar i detta fallet) på ett annat vis än man lär sig på ridskola. Utan matbelöning. Tänker bara ett lite större sammanhang kanske kan ge idéer!

Jag plockar fram Lick-It byttan, den blå, om jag behöver motbetinga obehag runt hovar. Stoppar den i en hink och hänger på väggen så dom har huvudet i ett bra läge. Det är motbetingning, och iom ständig tillgång till byttan blir det på hela situationen (istället för att träna på lyfta hoven). Sen avslutar jag när det går bra - inte när det är färdigt. Hellre många små sessioner än en jobbig lång.

Andra R+ sätt är att göra det är antingen som ett träningsmoment där du lär in ett beteende (belöning för lyft hoven med ökande duration), eller med startknapp.

Om du vill göra det utan matbelöning, och utan R+ överhuvudtaget, så skulle jag jobba enligt desensiteringsprinciper i R-. Uppbunden men ett ständigt öga på stressnivån. Korta pass, avbryt på den lilla vinsten, låt det inte bli för långt/jobbigt.

På samma tema som ovan att "träna" utan paus. Hur gör man något hästen tycker är obehagligt mer positivt, är det motbetingning jag ska läsa på om? Vill bara testa ge en annan ingång till hur man kan läsa av och möta hästen i något som måste göras (kratsa hovar i detta fallet) på ett annat vis än man lär sig på ridskola. Utan matbelöning. Tänker bara ett lite större sammanhang kanske kan ge idéer!
Jag har ju haft problem med det där med min häst - kratsa hovar, sko osv (efter en mindre trevlig hovslagare). Eftersom jag har egen gård gör jag mycket ensam och då funkar timing i R+ dåligt när man håller på med bakhovarna - jag kan rent fysiskt inte dela ut godis samtidigt som jag lyfter bakhovarna på ett försiktigt och hästvänligt vis. För mig har det funkat bäst att ha hästen lös (eller binda upp med långt grimskaft) och ge honom en hög med hö att tugga på. Och så på ett försiktigt och vänligt vis "bara göra". Att liksom ha attityden "jag vet att du tycker det är läskigt men vi behöver göra det här, jag väntar på dig tills du är redo att lyfta". Och faktiskt så visar han när jag får lov att lyfta benet genom att själv ta bort vikten från det och "vila" med bara tån i golvet. Jag upplever mig inte aktivt ha lärt honom den "startsignalen" men det har ju kommit att bli så. Så när jag får den signalen lyfter jag och gör det jag ska. I början bara lyfte jag och satte ner igen, men nu kan jag ju kratsa hovar, brodda eller vad det nu är. (Eftersom min dotter är hovslagarlärling har vi även kört ungefär samma när det gäller skoningen men då med mig framme vid huvudet matandes med hö. Han behöver ju stå med lyft ben lite längre tid då och lite högre, så lite jobbigare för honom, men numera funkar även det.)

Kanske ska tillägga också att jag ju vet att min hästs problem beror på rädsla - en hovslagare har varit dum mot honom och det har satt sina spår. Han är i övrigt en väldigt vänlig och snäll häst och det har ingenting att göra med att han "inte vill" utan det är / har varit att han "inte vågar". Med en ridskolehäst som kanske lärt sig att den slipper om den envisas kanske man behöver andra strategier / starkare förstärkning?

Jag plockar fram Lick-It byttan, den blå, om jag behöver motbetinga obehag runt hovar. Stoppar den i en hink och hänger på väggen så dom har huvudet i ett bra läge. Det är motbetingning, och iom ständig tillgång till byttan blir det på hela situationen (istället för att träna på lyfta hoven). Sen avslutar jag när det går bra - inte när det är färdigt. Hellre många små sessioner än en jobbig lång.

Andra R+ sätt är att göra det är antingen som ett träningsmoment där du lär in ett beteende (belöning för lyft hoven med ökande duration), eller med startknapp.

Om du vill göra det utan matbelöning, och utan R+ överhuvudtaget, så skulle jag jobba enligt desensiteringsprinciper i R-. Uppbunden men ett ständigt öga på stressnivån. Korta pass, avbryt på den lilla vinsten, låt det inte bli för långt/jobbigt.

Ska faktiskt höra mig för om slicksten! Jag är alltså inte inblandad i denna situationen men funderar på tips. Tack för flera! :)

Jag har ju haft problem med det där med min häst - kratsa hovar, sko osv (efter en mindre trevlig hovslagare). Eftersom jag har egen gård gör jag mycket ensam och då funkar timing i R+ dåligt när man håller på med bakhovarna - jag kan rent fysiskt inte dela ut godis samtidigt som jag lyfter bakhovarna på ett försiktigt och hästvänligt vis. För mig har det funkat bäst att ha hästen lös (eller binda upp med långt grimskaft) och ge honom en hög med hö att tugga på. Och så på ett försiktigt och vänligt vis "bara göra". Att liksom ha attityden "jag vet att du tycker det är läskigt men vi behöver göra det här, jag väntar på dig tills du är redo att lyfta". Och faktiskt så visar han när jag får lov att lyfta benet genom att själv ta bort vikten från det och "vila" med bara tån i golvet. Jag upplever mig inte aktivt ha lärt honom den "startsignalen" men det har ju kommit att bli så. Så när jag får den signalen lyfter jag och gör det jag ska. I början bara lyfte jag och satte ner igen, men nu kan jag ju kratsa hovar, brodda eller vad det nu är. (Eftersom min dotter är hovslagarlärling har vi även kört ungefär samma när det gäller skoningen men då med mig framme vid huvudet matandes med hö. Han behöver ju stå med lyft ben lite längre tid då och lite högre, så lite jobbigare för honom, men numera funkar även det.)

Kanske ska tillägga också att jag ju vet att min hästs problem beror på rädsla - en hovslagare har varit dum mot honom och det har satt sina spår. Han är i övrigt en väldigt vänlig och snäll häst och det har ingenting att göra med att han "inte vill" utan det är / har varit att han "inte vågar". Med en ridskolehäst som kanske lärt sig att den slipper om den envisas kanske man behöver andra strategier / starkare förstärkning?

Tack för utförlig beskrivning!! Ja, jag får fundera o diskutera vad som kan passa i deras läge. Är så himla van vid egna hästar för egen del och i bekantskapskretsen där ju människan helt själv kan styra över hela situationen och över tid. Och ska erkänna att jag såg detta som ett tillfälle att lära mig mer också 😁

W var ju ytterst rädd att lyfta hovarna (pga behövde böja benen vilket gjorde superont). Såpass att hon varvade upp och blev nästan aggressiv och farlig i sina försök att slippa. Och det är ju normalt världens snällaste häst.

Jag bröt ner det. Berömde minsta sak i rätt riktning. Typ jag får lägga handen på baksidan av kotan som för att lyfta - superberöm och gå ur hela situationen (dvs ta bort handen, flytta mig därifrån osv). Nu gav jag godis också men beröm och kli mm går ju att ersätta godis med för många hästar. Med superberöm menar jag verkligen verbalt beröm a la hoppat OS.

Sen när lugn med tog på kotan göra om samma sak och be om lyft. Minsta tendens att lyfta tokberöm och ur situationen. Oavsett om lyftet var att kliva framåt och eg för att slippa men hoven lyfte ju.

Osv osv. Ett tag hade jag en häst som såfort jag ville göra något potentiellt obehagligt, typ tvätta sår, erbjöd mig hoven istället. "Här matte,den här brukar du gilla och bli glad av, kolla!" 😅

Idag lyfter vi helt som vanligt. Eller oftast behöver jag bara böja mig för att be om hoven så kommer den. Men för sakens skull berömmer jag fortfarande även när hon i "fel" situation erbjuder mig hoven, och tar även gånger när jag bara ber om hoven och sen direkt släpper

Man kan ju på en häst med mindre trauma som anledning göra steg för steg greken i ett ganska snabbt svep vid samma tillfälle. Men just berömmet och att hela situationen släpper en stund innan nästa försök.
Det som kanske är svårt beroende på situationen är ju att inte bry sig om när det blir fel eller inte går? Det var i början fler dagar jag inte kunde kratsa hovarna än jag kunde det (men det fick vara så helt enkelt hellre än skapa mer trauma)

Jag har kämpat med Storm en hel del, då hon också blivit illa behandlad av hovslagare. Då hon är så liten är det dessutom lättare att bara hålla hårt i benet och dra så det gör ont. :(

När hovslagaren är här får hon alltid slickburk. Hon blir som hypnotiserad och glömmer helt vad som sker med hennes ben.

När jag kratsar hovarna gjorde jag förut så att hon fick belöning efter varje hov. Dum idé kan jag meddela eftersom jag därmed tränade beteendet ställa ner hoven. :rofl:

Nu får hon därför belöning så fort hon lyfter hoven. Fördel liten ponny med lång hals; jag når att belöna även vid bakhoven. Nöjd matte, nöjd ponny.

Jag har har lite samma problem som du har och min tränare säger att jag måste öka kraven. Alltså, även väga in vilken känsla hon är i när hon genomför saker jag bett om. Tex om jag ber om galopp när jag longerar så kan hon gärna lägga öronen bakåt, spänna halsen och pipa till samtidigt som hon fattar galopp. Men, nej det godtar jag inte utan ber henne återgå till trav och fatta galopp igen. Det jag vill ha är en avslappnad fattning med framåtbjudning och då får hon galoppera vidare och beröm.

Tidigare hade jag för låga krav och det gjorde att hon blev sur och gick upp i varv. Nu är hon mycket mer ödmjuk och intresserad, vet att avslappning är det som krävs-även när hon tar godis från min hand. Jag vet inte om det kan vara något för er men för oss har det gjort skillnad. Min häst är snabb, reaktiv och älskar att träna så hon gillar när det är lite svårt och hon utmanas.

W var ju ytterst rädd att lyfta hovarna (pga behövde böja benen vilket gjorde superont). Såpass att hon varvade upp och blev nästan aggressiv och farlig i sina försök att slippa. Och det är ju normalt världens snällaste häst.

Jag bröt ner det. Berömde minsta sak i rätt riktning. Typ jag får lägga handen på baksidan av kotan som för att lyfta - superberöm och gå ur hela situationen (dvs ta bort handen, flytta mig därifrån osv). Nu gav jag godis också men beröm och kli mm går ju att ersätta godis med för många hästar. Med superberöm menar jag verkligen verbalt beröm a la hoppat OS.

Sen när lugn med tog på kotan göra om samma sak och be om lyft. Minsta tendens att lyfta tokberöm och ur situationen. Oavsett om lyftet var att kliva framåt och eg för att slippa men hoven lyfte ju.

Osv osv. Ett tag hade jag en häst som såfort jag ville göra något potentiellt obehagligt, typ tvätta sår, erbjöd mig hoven istället. "Här matte,den här brukar du gilla och bli glad av, kolla!" 😅

Idag lyfter vi helt som vanligt. Eller oftast behöver jag bara böja mig för att be om hoven så kommer den. Men för sakens skull berömmer jag fortfarande även när hon i "fel" situation erbjuder mig hoven, och tar även gånger när jag bara ber om hoven och sen direkt släpper

Man kan ju på en häst med mindre trauma som anledning göra steg för steg greken i ett ganska snabbt svep vid samma tillfälle. Men just berömmet och att hela situationen släpper en stund innan nästa försök.
Det som kanske är svårt beroende på situationen är ju att inte bry sig om när det blir fel eller inte går? Det var i början fler dagar jag inte kunde kratsa hovarna än jag kunde det (men det fick vara så helt enkelt hellre än skapa mer trauma)

Det är lite så jag tänkt! Tänkte börja med att försöka checka av om hästen ens "går" att berömma och att den tycker det är positivt.

Jag gör liknande med min lilla i liknande situationer (hon älskar beröm och kli så använder det för att bryta men går man för långt säger hon ju skit i det du även med beröm o kli). Hur gjorde du om hon lyfte med hot om att sparka? Bara ignorerade och backade eller berömde även "arga" lyft? Med min lilla vet jag ärligt talat inte riktigt vad jag gör (hon är snäll att lyfta hovar men har lätt att sparka om hon tycker man gått över hennes gräns med andra saker), därav frågan.

Min stora funkar ju "perfekt" med P+, bara lyder. En enda gång i hans liv har han faktiskt på riktigt hotat med att sparka och då var han verkligen instängd i ett hörn vid veterinärbehandling så jag har verkligen ingen erfarenhet av när hästar inte har det "stoppet" i sig. Honom kan jag ju berömma för allt, jag vet att han aldrig kommer ta det som att sparkas mot människor tex.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 214
Senast: Edla
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 513
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 791
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 691
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025