Dere som driver med positiv forsterkning, hvordan ville dere gått fram for å trene bort at ponnien skraper med framhoven?
Det er delvis et stress beteende, hun gjør det ved foringstider, men hun kan også gjøre det når jeg kommer og skal hente henne fra hagen. Jeg trodde hun stresset da og, for hun fikk alltid høy inne før ridning, men nå har vi ventet med å gi høy til hun har vært inne en stund, og hun kommer alltid løpende og stiller seg ved grinden når jeg kommer... så tror ikke det er stress da, og jeg håper det er rette tidspunktet å trene det vekk. Jeg forsøkte med klikk og godis (vi trener litt klikkertrening) men føler at hun ble verre og skraper mer.
Får tilsnakk at stall eier fordi hun skraper både inne og ute, men vil ikke trene på hennes måte (løpe frem og jage vekk hesten) fordi jeg føler at hun begynner å skrape når jeg er langt unna henne, og slutter når jeg er nærme henne, så hvis jeg går mot henne når hun skraper, så belønner jeg skrapingen?
Jeg tar imot tips.
Ponnien var veldig høy i stress på forrige stall, og sto og skrapte med framhoven i timesvis ute, inne, på gangen, i vaskespiltet. På den nye stallen er hun lugnere og har nesten ikke skrapet, men har vært i kun skritt mosjon siden midten av desember pga skader og skrapingen har blitt verre.