Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Tack! Ska absolut kolla in den.

Har många tankat om tvång och sånt med hästar, så bra att lyssna på någon som pratar om det.

Jag håller just nu bara på med scent work som träning, det är något hästen jag börjat hjälpa till med verkligen uppskattar. Vilket är roligt, för jag känner att det är ett sånt vettigt sätt att stimulera hästar på.

Jag har inte orkat läsa på alls om det men blev inspirerad av ditt inlägg här så idag gjorde jag morotsspår med hästarna närvarande och gick samma spår tillbaka (hade snöat lite så kunde ju se då så passade på 😁). Vanligtvis lägger jag ju ut dem när de inte ser för dem att råka hitta utan att koppla ihop det med mig utan mer för berikning i ytterdelarna av hagen för mer rörelse. De hängde inte alls med utan gjorde starten där jag bara kastade ut bitar över en yta (som vi brukar göra) bra och sedan gick det med sikte på mig hela tiden så de var ju bara "i mitten" och jag i ytterkanten 🤣 Men ska bli kul om de testar annat sätt på sikt! Var ju inte meningen att de skulle följa mig utan jag ville bara se vad som hände, båda två gillar att klura (Tiger om det finns noll känsla av förväntan).

Dere som driver med positiv forsterkning, hvordan ville dere gått fram for å trene bort at ponnien skraper med framhoven?
Det er delvis et stress beteende, hun gjør det ved foringstider, men hun kan også gjøre det når jeg kommer og skal hente henne fra hagen. Jeg trodde hun stresset da og, for hun fikk alltid høy inne før ridning, men nå har vi ventet med å gi høy til hun har vært inne en stund, og hun kommer alltid løpende og stiller seg ved grinden når jeg kommer... så tror ikke det er stress da, og jeg håper det er rette tidspunktet å trene det vekk. Jeg forsøkte med klikk og godis (vi trener litt klikkertrening) men føler at hun ble verre og skraper mer.
Får tilsnakk at stall eier fordi hun skraper både inne og ute, men vil ikke trene på hennes måte (løpe frem og jage vekk hesten) fordi jeg føler at hun begynner å skrape når jeg er langt unna henne, og slutter når jeg er nærme henne, så hvis jeg går mot henne når hun skraper, så belønner jeg skrapingen?

Jeg tar imot tips.
Ponnien var veldig høy i stress på forrige stall, og sto og skrapte med framhoven i timesvis ute, inne, på gangen, i vaskespiltet. På den nye stallen er hun lugnere og har nesten ikke skrapet, men har vært i kun skritt mosjon siden midten av desember pga skader og skrapingen har blitt verre.

Min lilla hungriga (trots fri tillgång, inte så högt i stress men vill liksom alltid ha mat) ponny har varit hos oss i 10 månader nu och jag upplever att hon börjar bli ganska samstämd med rutinerna nu. Jag lägger allt mitt fokus med hästarna på att de ska få bra känslor kring mig och vår vardag. Jag ger tex min stora mycket mer matbelöningar, henne väldigt sällan. Hon gillar verkligen kli och börjar följa min röst mycket mer som den stora också gör. Jag har från början lagt fokus på att avstyra och berömma med kli och röst främst just för att bryta stress kring mat till något trevligt istället. Varit snabb med att ge henne hennes krubbmat (men hon får vänta bakom den stora tills han fått sin) men inte låtit henne knö på mig för det tex.

Jag är inte så bra på norska men det känns bakvänt att vänta med höet om hon så gärna vill ha det direkt hon ser dig? Jag hade gjort tvärtom och gett hö direkt i hagen och väntat med intaget (och haft hö klart I boxen vid intag).

Allmänt (om jag fattat fel ovan) tycker jag det är så tråkigt att ha restriktiva metoder alls så länge hästarna begränsas i sin mat. Man får ju göra det bästa av situationen om man behöver begränsa maten men då enbart bemöta hästarna med förståelse såklart, de är ju hungriga!

Jag började klicka in min lilla kille idag. Han fick stå i stallgången och ” belönigen” vid klick var morotslantar i en bytta på golvet. Vill inte ge från handen eftersom han har börjat bli nafsig/ försöker bitas på riktigt. Har sedan tidigare lärt sig att han inte får sin ”utsläppsmorot” i hagen innan han backar och vänder bort huvudet. Helt utan klicker, bara vänta ut och berömma och morot. Han är en skärpt liten häst! Och otroligt matmotiverad.

Har någon några idéer för hur man enkelt kan höja upp hinkar/matstationer lite på ett smidigt sätt?
Har som övning nu att gå mellan hinkar för att få framåtbjudning när jag rider själv i paddocken, men hade gärna haft dem kanske 50cm upp för att få bättre ätställning.
Har en hink i däck staplade på varandra och det är bra men jag har inte fler däck 😁

Har någon några idéer för hur man enkelt kan höja upp hinkar/matstationer lite på ett smidigt sätt?
Har som övning nu att gå mellan hinkar för att få framåtbjudning när jag rider själv i paddocken, men hade gärna haft dem kanske 50cm upp för att få bättre ätställning.
Har en hink i däck staplade på varandra och det är bra men jag har inte fler däck 😁

Jag kör att dom får dutta på en kon som sitter på en snabbstolp, och får godiset ur min hand istället :).

Jag kör att dom får dutta på en kon som sitter på en snabbstolp, och får godiset ur min hand istället :).
Vi har inte knäckt koden att äta ur handen från ryggen riktigt ännu. :D Ridpass två på banan så vi är supernewbies. Hinkar är bra "magneter" men som sagt, vill ha dem lite högre upp.

Vi har inte knäckt koden att äta ur handen från ryggen riktigt ännu. :D Ridpass två på banan så vi är supernewbies. Hinkar är bra "magneter" men som sagt, vill ha dem lite högre upp.

Stolar? Och öppna byttor istället för hinkar, så dom inte tippar av stolen så lätt.

Jag har ett gäng superbilliga trästolar från Ikea som jag har till lite allt möjligt.

Funderar på att gå med i ett års långt träningsprogram online.. det är egentligen inte speciellt dyrt men blir ju kännbart när allt betalas på en gång. Tycker också det är svårt att veta hur mycket tid jag har att träna, samtidigt som det verkar jättevanligt med de är års-programmen i belöningsbaserad träning?
Någon som testat?

Funderar på att gå med i ett års långt träningsprogram online.. det är egentligen inte speciellt dyrt men blir ju kännbart när allt betalas på en gång. Tycker också det är svårt att veta hur mycket tid jag har att träna, samtidigt som det verkar jättevanligt med de är års-programmen i belöningsbaserad träning?
Någon som testat?

Jag har snart varit VIP hos Louise i ett år. Det har varit toppenbra, då man kunnat välja vilken träningsnivå man behöver var tredje månad. Nu har hon förbättrat ännu mer så man kan ändra varje månad. Så känner jag att en månad kommer bli tuff att få till nån vettig träning, då är jag på basnivå och kollar bara på andras träning. Vill jag snäppa upp ordentligt går jag in på guld och får coachning varje vecka. Sen kan man förstås ha guld och ändå inte lägga upp film varje vecka, det är ju bara ens pengar som försvinner.

En del av mig är snål och tycker att träningen är dyr. En annan del känner att jag utvecklats så mycket med hästarna att det är mer än värt det. Men nu under vintern har jag tex haft bas för att jag vet att jag kommer dra mig för att träna.

Jag har snart varit VIP hos Louise i ett år. Det har varit toppenbra, då man kunnat välja vilken träningsnivå man behöver var tredje månad. Nu har hon förbättrat ännu mer så man kan ändra varje månad. Så känner jag att en månad kommer bli tuff att få till nån vettig träning, då är jag på basnivå och kollar bara på andras träning. Vill jag snäppa upp ordentligt går jag in på guld och får coachning varje vecka. Sen kan man förstås ha guld och ändå inte lägga upp film varje vecka, det är ju bara ens pengar som försvinner.

En del av mig är snål och tycker att träningen är dyr. En annan del känner att jag utvecklats så mycket med hästarna att det är mer än värt det. Men nu under vintern har jag tex haft bas för att jag vet att jag kommer dra mig för att träna.
Jag tränar ju med min unghäst och han ska på bete några månader... Skulle såklart kunna ta andra ponnyn istället men ja, det väger helt klart in.

Vad kostar det hos Louise? :)

Jag tränar ju med min unghäst och han ska på bete några månader... Skulle såklart kunna ta andra ponnyn istället men ja, det väger helt klart in.

Vad kostar det hos Louise? :)

Bas kostar 299, silver (coachning 1 ggr/månad) 549, guld 749. Sen har man tillgång till en massa gamla föreläsningar och det tillkommer en ny varje månad. Jag har inte hunnit se allt jag vill se. :laugh: Trodde att jag skulle hinna nu i vinter, men bara den vanliga träningen tar tid att kolla på (men är superintressant, massor med olika hästar och saker som tränas).

Såhär kan tex en träningsfilm se ut @Blyger

Här jobbar jag alltså med att träna bägge samtidigt. Fick bra feedback kring hur jag tränar vidare med detta, tex hur jag får Ariel (fjordhästen) mer intresserad av konen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 555
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 159
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 545
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 471
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund