Det här är mina personliga åsikter och filosofi:
1. Är ridning etiskt?
Jag anser att det är vårt ansvar att håll de djur vi ansvarar för i god fysisk och mental hälsa. Ytterst få av oss har tillgång till så stora hagar att hästarna på egen hand rör sig så mycket som dom behöver. Så länge som hästen inte får ont, blir sämre fysiskt, eller emotionellt motsätter sig att bli riden så anser jag att det kan vara en essentiell del i god hästhållning. Och vill eller kan inte hästen bli riden eller körd, så är det ens ansvar att promenera med den. Och det blir många långa promenader varje vecka det, för att kompensera för vad ganska korta rid- eller körpass kan göra för den fysiska hälsan. Klickerträna små tricks, balansera på grejer etc kan INTE ersätta rörelse. Det är mental träning. Hundvärlden har bättre koll på detta, du kan inte ersätta cykelturen med huskyn med klickerträning inomhus.
2. Till trickträning tycker jag det är bäst att ha hästen lös, använda så lågt värde (men ändå attraktivt) som möjligt, och låta hästen säga nej om den inte är intresserad. Går den mot grinden släpper du ut. Vill den inte gå upp på mattan skiter du i den övningen. Dom är rätt bra på att vara tydliga med om dom vill eller inte, om man själv är tydlig med att dom är fria att gå därifrån och man accepterar deras nej. Jag använder för övrigt inte pausmat, jag avslutar istället passet. Jag kör aldrig långa pass med klickern, 5-10 minuter vanligtvis. Pausmat med hö är dock en bra idé om man har tränare ute, men då ska hästen få en rejäl paus då den får stå en bit ifrån människorna medans dom snackar, och man kör inte igång igen förrän den självmant lämnar höhögen.
3. På vilket sätt förbättrar inte pussträning livskvalitén? Har man en bra relation tycker dom det är kul och mysigt att göra saker tillsammans. Trickträning är bra mental motion.
Jag tycker att vi i hästvärlden har mycket att lära av hundvärlden. Motion och mental träning är två olika saker, och båda behövs. I ridningen/körningen kombinerar man båda, men har man inte möjlighet att rida eller köra måste man faktiskt lösa motionsbiten också. Även om det inte är hästens favorit, man får leta efter den ridna aktivitet som dom kan tända till litegranna på iaf. Och kan man inte rida ut/promenera ut så får man lösa det på ridbanan. 25 minuter 3-4 gånger i veckan gör stor skillnad, även om det bara är en mild pulsökning. Det är oändligt mycket bättre än ett soffpotatisliv.
Det är inte ok att vi förnekar ett djur som häst något som dom evolverat för: rörelse. Rejält med rörelse.