Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag velade på att vara med i den gruppen och har lite fomo, men en kompis var med så jag fick lite grann uppdateringar iaf. Hon sade att det halkade in ganska fort på måste-situationer, och det är ju lite synd iom att det är så mycket man kan göra i form av förberedelser och träning så att det inte behöver vara så mycket "måste". Men hon var generellt positiv till snacket!Igår var jag med i Paulina Lundbergs grupp om frivillig hantering och omvårdnad, det var jättebra Jag var lite för trött i huvudet att göra någon gruppgrej utan moderator med luddiga frågor jag för tillfället helst funderar över i lugn o ro på egen hand idag. Men kommer verkligen delta nästa år igen, jättebra föreläsningar som delvis bekräftat mina skav om man ska tänka på temat. Min häst ska aldrig behöva jobba för mat och lägger han öronen bakåt så är det långt utanför hans gränser och det känns skönt att tränaren vi använt tänker lika
Vad kul det låter!Jag var inte med på konferensen, hade varit roligt och intressant men hade inte möjlighet.
Jag har dock hittat en nya häst att hjälpa till med efter att den förra flyttade för långt bort innan jul. Även den är tränad med positiv förstärkning och med mjuka metoder.
Jag ser mycket fram emot att lära känna hästen och fortsätta lära mig mer om belöningsbaserad träning.
Verkligen!Vad kul det låter!
Helt rimligt! Jag tänkte egentligen göra detsamma, men så kände jag att risken var att vi skulle bli sittande tysta i en kvart allihop och tog en för laget.
Jag velade på att vara med i den gruppen och har lite fomo, men en kompis var med så jag fick lite grann uppdateringar iaf. Hon sade att det halkade in ganska fort på måste-situationer, och det är ju lite synd iom att det är så mycket man kan göra i form av förberedelser och träning så att det inte behöver vara så mycket "måste". Men hon var generellt positiv till snacket!
Ja, jag håller jättemycket med! Man blir så inspirerad av allas klokskap, det är så härligt. Även allt eftersnack ger en massa input tycker jag. Ska se om alla föreläsningarna också, och fylla i där jag har missat!Ja det känns som det ofta blir så, vilket inte berör mig direkt pga måste-situationer blir sällan något problem med min häst och jag vill ju mer förstå mer av det förberedande. Och framförallt ändra mina egna "standardreflexer" och tankebanor. Det fick jag iaf jättemycket input till av helgen och det var ett så härligt sammanhang att vara i
Fast det är ju frivillighet vi jobbar med så dåligt samvete är helt onödigt! Man får göra det man har lust till, tycker jag.Ja jag hade lite dåligt samvete där så vid nästa tillfälle godkände jag bara inte att bli skickad till ett rum så tog jag iaf inte upp en plats
Kämpar på med att försöka klicka in lyfta hovarna (antagligen väldigt amatörmässigt). Funkar halvbra, nu när han fått mer godis blir han rätt tiggig och framför allt, han vill alltid ha mig vid huvudet!
Vi tränade i boxen och då hade han hö, och hade nyss fått kraftfoder.Har han pausmat? Annars är enda sättet att få mat från dig… Då blir de lätt tiggiga.
Vi tränade i boxen och då hade han hö, och hade nyss fått kraftfoder.
Pausmat är något nytt för mig
Det här är kompliceratDå skulle jag inte ge nåt som är så högt i värde för honom. Utan kanske ge samma hö som han redan äter.
Paus är det allra viktigaste att lära en häst som tränas belöningsbaserat. Detta då de snabbt blir motiverade att träna och helt enkelt inte vill ta paus. När jag gick en grundkurs i fjol handlade första veckan om att hästen skulle kunna pausa medan jag gjorde annat (tex mockade eller fyllde på mer pausmat) och först andra veckan började vi träna på att ta hästen in och ut ur paus. Det får man ständigt fortsätta träna på, jag gjorde det häromdagen med mina då jag upplevde att pausen började bli svårare att upprätthålla.
Då skulle jag inte ge nåt som är så högt i värde för honom. Utan kanske ge samma hö som han redan äter.
Paus är det allra viktigaste att lära en häst som tränas belöningsbaserat. Detta då de snabbt blir motiverade att träna och helt enkelt inte vill ta paus. När jag gick en grundkurs i fjol handlade första veckan om att hästen skulle kunna pausa medan jag gjorde annat (tex mockade eller fyllde på mer pausmat) och först andra veckan började vi träna på att ta hästen in och ut ur paus. Det får man ständigt fortsätta träna på, jag gjorde det häromdagen med mina då jag upplevde att pausen började bli svårare att upprätthålla.
Det här är komplicerat
Men har beställt en bok nu...
Skicka gärna pm om du har någon bra att rekommenderaJa, det är ju ett helt nytt sätt att träna. Allra bäst är att ta hjälp av tränare, de allra flesta kan träna en digitalt. Det hjälpte mig enormt mycket i början (och även nu). Man måste ju inte ha träning varje vecka, utan ta hjälp när man börjar och sen träna själv i perioder tills man behöver hjälp igen.
Titta på BHIS hemsida, där finns en lista med instruktörer. Det kanske rentav finns någon i närheten där du bor, annars jobbar som sagt flera digitalt också. Och vetenskapligt är det garanterat, vi är så drillade i beteendeanalys/inlärningsteori så flum har vi inte tid med.Skicka gärna pm om du har någon bra att rekommendera
Vill helst ha vetenskap bakom och inte för mycket flum
Jag tränar väldigt sporadiskt belöningsbaserat, majoriteten av tiden blir det traditionellt. Men igår fick vi till ett litet pass med godisväska och klicker och hästen var sååå nöjd. Vi jobbade mest med gamla grunder, lite multarget mm.
Mitt största problem är att han dräller så med maten. Jag belönar med en blandning av lusernhack och hans ena pellets och när vi är klara så ser det ut som jag stått och slängt hack över hela rundkorallen...