Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Jag körde och red in min häst helt belöningsbaserat.
Ersatte klicker med ordet "bra" för att jag glömde ta med mig klickern hela tiden..

Vi tränade mycket halt och stå still i början av inkörningen. Så det blev mycket halt - bra - belöning
Så det slutade med att det blev TVÄRNIT såfort jag sa "bra" till något annat. Sidförande hjälp = bra = tvärtnit.

Inget större problem men det var lite komiskt 😂

Jag har beställt fem klickers för att försöka sprida ut dem i olika fickor... men fattar poängen med att ha något ljud som man inte riskerar att glömma bort (ska nog undvika "bra" dock)! Jag såg något inslag med Peder F som gjorde en liten vissling, det blir ju lite lättare att hålla isär. :)

Jag har beställt fem klickers för att försöka sprida ut dem i olika fickor... men fattar poängen med att ha något ljud som man inte riskerar att glömma bort (ska nog undvika "bra" dock)! Jag såg något inslag med Peder F som gjorde en liten vissling, det blir ju lite lättare att hålla isär. :)
Bra idé med flera klickers!
Lätt att vara efterklok :angel:

Jag körde och red in min häst helt belöningsbaserat.
Ersatte klicker med ordet "bra" för att jag glömde ta med mig klickern hela tiden..

Vi tränade mycket halt och stå still i början av inkörningen. Så det blev mycket halt - bra - belöning
Så det slutade med att det blev TVÄRNIT såfort jag sa "bra" till något annat. Sidförande hjälp = bra = tvärtnit.

Inget större problem men det var lite komiskt 😂

Klassiker, den har jag råkat betinga också 🤣

Nu är det ett år sen som jag bestämde mig för att gå helt över till R+. Då visste jag inte hur mycket strul och ångest det skulle bli med hästarnas boende och såklart mitt mående i förhållande till det. Men om vi bortser från den skiten, vad har egentligen hänt?

Jag gick grundkursen för Louise ihop med Leia. Det blev verkligen en superbra grund som jag även genomförde med Ariel och Storm (fast utan vägledning). Då det kändes så bra fortsatte jag träna för Louise, mer eller mindre intensivt under sommaren och hösten.

Ariel och jag har kämpat på med hennes stress att ridas ut själv (grav separationsångest) som såklart inte blivit bättre av alla flyttar. Vi har jobbat mycket med självständig rörelse mellan byttor och att lära henne äta från marken. Vet att det låter fånigt, men hon är lärd att få godis från min hand, så när jag istället kastade på marken förstod hon ingenting.

Ett tag återgick jag till R- i ridningen då Ariel blev förvirrad och frustrerad av all valfrihet, hon är trygg i att jag bestämmer och jag släppte väl lite väl mycket på alla hjälper. Nu är jag osäker på om vi ens ska återgå till att rida, det känns tveksamt till om hon ens vill ha mig på sin rygg.

Storm och jag jobbar mest med övningar som stärker hennes kropp, så det har blivit mycket pallträning och putta boll. Nu har hon uttryckt en önskan om att ”dansa” ihop med mig, så åtminstone snurr och lite olika steg ska tränas in.

För stunden är det dock fokus på att få Ariel trygg inför nyårsafton, så där hjälper Storm till massor bara genom att stå i närheten och lugn. :love:

Hur går det för er andra?

Jag behöver ju träna både mig själv och hästarna med klicker men vi tog ett par små pass i paddocken idag och ska ut igen i morgon. Har ingen tränare live men håller på och gå igenom en massa videoklipp från Essence of liberty/Nadine Lindblom, intressant och pedagogiska förklaringar, Och så kul att följa olika hästar i deras träning från start.

Jag känner igen mycket av personligheten i mina hästar jämfört med två av de hästar som hon visar från grunden, särskilt en med allmänt hög energi, så tipsen hur hon jobbar med dem blir ju extra viktiga.

Men min egen träning med hästarna är förstås superbasic med bara stå stilla på lite avstånd, helst avslappnat, följa med och byta varv.

Jag har ny häst i mitt stall sen i somras, som inte är tränad R+ sen tidigare men är välriden med R-. Han behövde banta så vi har fokuserat på att rida ut, men har börjat så smått med R+ på promenader och på ridåkern. Han får även vid uppsittning och vid uppsuttet ptroo-kommando, och uppsutten skvallerträning.

Han blir JÄTTEGLAD hahah, otroligt mat-motiverad.

Jag har noterat att båda fyraåringarna är också mycket matmotiverade men att nordsvensken verkar dessutom bli lite extra upphetsad fysiskt av träningspassen. Nu läste jag att det inte är så ovanligt vid R+ träning? https://horsesport.com/magazine/behaviour/rising-occasion-why-gelding-dropping/

Jag har försökt att hålla nere på godisvärdet, det vanliga hästgodiset är ju som knark så det fattar jag att det går inte. Men vill ju samtidigt ha något som är lite smidigt i storlek och form att hantera och mata med, så jag har nu använt Krafft Groov-pellets som belöning. Men det kanske är för mycket det med? Jag har varit noga med att de inte ska vara hungriga när vi tränar (de har oftast fri tillgång på hö i hagen). I Nadines videoklipp pratar hon om "hay cubes" men några sådana har jag ju inte. Vad ger ni som belöning till "lättbelönade" individer?

Jag har noterat att båda fyraåringarna är också mycket matmotiverade men att nordsvensken verkar dessutom bli lite extra upphetsad fysiskt av träningspassen. Nu läste jag att det inte är så ovanligt vid R+ träning? https://horsesport.com/magazine/behaviour/rising-occasion-why-gelding-dropping/

Jag har försökt att hålla nere på godisvärdet, det vanliga hästgodiset är ju som knark så det fattar jag att det går inte. Men vill ju samtidigt ha något som är lite smidigt i storlek och form att hantera och mata med, så jag har nu använt Krafft Groov-pellets som belöning. Men det kanske är för mycket det med? Jag har varit noga med att de inte ska vara hungriga när vi tränar (de har oftast fri tillgång på hö i hagen). I Nadines videoklipp pratar hon om "hay cubes" men några sådana har jag ju inte. Vad ger ni som belöning till "lättbelönade" individer?

Lusernhack funkar bra tycker jag.

Höpellets funkar också fint.

Utöver de andras förslag vill jag tipsa om att öka mängden belöning. Det gjorde stor skillnad för min ponny när hon var så uppe i varv att hon hann göra 7-8 beteenden innan jag hunnit klicka och ge belöning. Dvs i början kan man få proppa i dem hela munnen full.

Ett annat tips är att ta hjälp av tränare, de kan lotsa dig genom sådana här beteenden. :)

Utöver de andras förslag vill jag tipsa om att öka mängden belöning. Det gjorde stor skillnad för min ponny när hon var så uppe i varv att hon hann göra 7-8 beteenden innan jag hunnit klicka och ge belöning. Dvs i början kan man få proppa i dem hela munnen full.

Ett annat tips är att ta hjälp av tränare, de kan lotsa dig genom sådana här beteenden. :)
Ja, jag försöker tänka på att peta in mat ofta också, det betonades särskilt med de hästar jag sett på videomaterialet som påminner om mina. Men kan vara att jag skulle kunna öka på det ännu mer. Jag har dålig koll på tränarutbudet i mina trakter men ska kolla upp det!

Precis, det är därför jag gillar hacket! Man kan liksom proppa en näve in i munnen på dom, och dom kan tugga länge, men det är väldigt lite faktiskt vikt/kalorier dom får i sig.

Min häst har varit väldigt lättbelönad men tycker att det har minskat när hon blivit mer vad vid R+-träning. Nu belönar jag med lucernhack, höpellets och ibland höpellets blandat med Krafft Groov-pellets. Men när jag började träna henne med R+ så var till och med lucernhack för gott. Efter tips från min tränare så blandade jag lucernhack med klippt hösilage för att minska värdet ännu mer. Det var ju ganska tidkrävande att stå och klippa hösilage, så det är tur att jag inte behöver göra det längre 😅.

Alltså jag vet ju att Dominus är orimligt fantastisk och smart, men jag blir ändå helt rörd hur snabb och intelligent han är i detta TROTS att han bara har en klumpig nybörjarmänniska med hyfsat diffusa signaler att jobba med. Bara ett fåtal träningar av den här typen och det syns så himla tydligt hur glad han är att få använda sin superhjärna till att komma på nya saker. Samtidigt som han uppskattar godsaker så är han en sådan individ där själva uppgiften i princip räcker som belöning, kvick och fokuserad som en bordercollie i arbete. Backar av perfekt, fattar direkt vilket avstånd han ska ha och väntar på nästa uppdrag med spetsade öron. Detta ständiga A-barn till häst, jag får ju själv kämpa för att hinna med i hans utveckling.

Darwin är fortfarande något mer som en labrador med mat som klart fokus nummer ett, men han är ju väldigt fin och duktig han med som ens står ut med mina tafatta övningar. :) Gick lite bättre för honom också med avstånd idag, det är bara när han ska gå bredvid som han har svårt att koppla poängen med att gå så onödigt långt från matfickan. Jag ska jobba med lite täta träningar nu så kanske han allmänt taggar ner lite av det också.

Finaste häst-bordercollien. 😍

IMG_5268.webp

Är det någon som har tips på andra vetenskapliga konton/personer/böcker? Alltså akademiskt utbildade.
Jag känner till Renate Larssen, men det är ungefär kör.
Blev tipsad av en vän om ett annat instagramkonto men har tyvärr någon form av allergi för ovetenskapliga uttalanden (oavsett hur duktiga personerna är!)

Är det någon som har tips på andra vetenskapliga konton/personer/böcker? Alltså akademiskt utbildade.
Jag känner till Renate Larssen, men det är ungefär kör.
Blev tipsad av en vän om ett annat instagramkonto men har tyvärr någon form av allergi för ovetenskapliga uttalanden (oavsett hur duktiga personerna är!)

Inte R+, men en must-read för att kunna jobba med R+

https://calmingsignalsofhorses.com/en/study-abstract/

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
725
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 376
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd