Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Är det någon som har tips på andra vetenskapliga konton/personer/böcker? Alltså akademiskt utbildade.
Jag känner till Renate Larssen, men det är ungefär kör.
Blev tipsad av en vän om ett annat instagramkonto men har tyvärr någon form av allergi för ovetenskapliga uttalanden (oavsett hur duktiga personerna är!)

Gaia Resmini finns på insta, skriver på engelska dock.

Så här i slutet av året har jag suttit och reflekterat lite över vår utveckling under 2024. Jag hade någon dipp tidigare i veckan efter ett dåligt träningspass då det kändes som vi inte kommit någon vart alls i år. Skrev till min tränare som inte alls höll med oss😅

Och även om vi fortfarande har träningspass som blir pannkaka lite då och då så har vi faktiskt kommit långt i år! Men jag saknar ridningen. Jag hade först tänkt rida med tryck och eftergift och träna belöningsbaserat från marken men min häst tyckte inte om den uppdelningen. Så jag tänkte att jag skulle rida belöningsmixat istället men inte heller det tyckte min häst om😆 så nu har vi börjat om helt från början med att träna uppsittning belöningsbaserat och även fast det är kul så är det långt ifrån det jag vill göra med min häst. Så jag blir lite otålig ibland😅 försöker komma ihåg att jag inte lärde mig rida på ett år, så det får ta tid att lära mig ett nytt system😊

När jag började träna för min nuvarande tränare så pratade hon om hur viktigt det var att hästen frustrerade under passet. Som ett slags kvitto på att den var nöjd och avslappnad. Jag har sedan märkt att hästen frustar tidigare och tidigare i passet för att nu det senaste frusta direkt när vi går in på banan. Jag tolkar det som ett bevis på att min häst trivs med konceptet som vi använder.

Jag använder ordet ”klick” och sedan godis som belöning men ställer också krav och använder tryck. Jag är så glad att jag kom i kontakt med min tränare och fick andra perspektiv på hästar och träning.

Nån fler som är med på BHIS-dagarna och laddar för workshopen?

Jag var 99 % säker på att börja hoppträna igen, men efter Angelicas och Susannas föreläsningar börjar jag vackla. Kanske dags att börja om från början igen. Vem vet, Ariel kanske blir 34 år och då har vi 16 år på oss. ;)

Jag har inte bestämt mig om jag ska vara med på workshopen. Kom preciiiiiiis hem från stallet och trivs bäst med att bara lyssna så beror på vad som förväntas. Behöver pyssla med lite annat också.

Är också med för första gången och hade egentligen bara tänkt lyssna på Angelica Hesselius och Johan Lundgren från början men har följt med i allt hittills, mer eller mindre fokuserat 😅

Jag har inte bestämt mig om jag ska vara med på workshopen. Kom preciiiiiiis hem från stallet och trivs bäst med att bara lyssna så beror på vad som förväntas. Behöver pyssla med lite annat också.

Är också med för första gången och hade egentligen bara tänkt lyssna på Angelica Hesselius och Johan Lundgren från början men har följt med i allt hittills, mer eller mindre fokuserat 😅

Jag tror det blir ungefär som med minglen, att man är med så mycket man vill och deltar, men man måste inte komma med några input. :)

Jag kommer inte ha kameran på iaf. Avskyr att se mig själv.

Jag tror det blir ungefär som med minglen, att man är med så mycket man vill och deltar, men man måste inte komma med några input. :)

Jag kommer inte ha kameran på iaf. Avskyr att se mig själv.

Jag har sån tur att min dator varken har mikrofon eller kamera (hade ingen aning men zoom berättade för mig 😂). Följer oftast via hörlurar bara och kollar skärmen ibland (tog tid att mocka hage delvis under Angelicas föreläsning tex 🤣).

Jag tänkte att jag är så ny i BHIS så bäst att passa på och haka på i grupperna också - kul, men nu är jag helt slut efter fullmatade dagar. Tur att det är helgdag i morgon också så jag hinner åtminstone börja smälta allt detta. Och ytterligare försöka navigera till vad jag själv är bekväm med i min hästhållning. Nyttigt med många olika infallsvinklar men till sist måste vi ju alla hitta en riktning och väg från där vi befinner oss just nu.

Jag tänkte att jag är så ny i BHIS så bäst att passa på och haka på i grupperna också - kul, men nu är jag helt slut efter fullmatade dagar. Tur att det är helgdag i morgon också så jag hinner åtminstone börja smälta allt detta. Och ytterligare försöka navigera till vad jag själv är bekväm med i min hästhållning. Nyttigt med många olika infallsvinklar men till sist måste vi ju alla hitta en riktning och väg från där vi befinner oss just nu.

Igår var jag med i Paulina Lundbergs grupp om frivillig hantering och omvårdnad, det var jättebra 😍 Jag var lite för trött i huvudet att göra någon gruppgrej utan moderator med luddiga frågor jag för tillfället helst funderar över i lugn o ro på egen hand idag. Men kommer verkligen delta nästa år igen, jättebra föreläsningar som delvis bekräftat mina skav om man ska tänka på temat. Min häst ska aldrig behöva jobba för mat och lägger han öronen bakåt så är det långt utanför hans gränser och det känns skönt att tränaren vi använt tänker lika ❤️

Jag känner mig lite tom. Och snuvad på konfekten. Eller, jag trodde att jag skulle känna mig mer säker på rätt väg efter konferensen. Nu känner jag mest att jag ingenting vet…

Håller nog planen med igångsättning och rörelsecheck under våren för ridhästen. Så får vi se sen vartåt det bär.

Ponnyn kommer tränas med mycket mer lusern framöver, känner att jag börjat bygga upp en liten frustration när jag ”tränat” lite i hagen utan tydlig pausmat och med morotsbitar. Egentligen mest belönat för nåt litet hon gjort sådär i förbifarten, men det har helt klart blivit för otydligt för henne.

Jag känner mig lite tom. Och snuvad på konfekten. Eller, jag trodde att jag skulle känna mig mer säker på rätt väg efter konferensen. Nu känner jag mest att jag ingenting vet…

Håller nog planen med igångsättning och rörelsecheck under våren för ridhästen. Så får vi se sen vartåt det bär.

Ponnyn kommer tränas med mycket mer lusern framöver, känner att jag börjat bygga upp en liten frustration när jag ”tränat” lite i hagen utan tydlig pausmat och med morotsbitar. Egentligen mest belönat för nåt litet hon gjort sådär i förbifarten, men det har helt klart blivit för otydligt för henne.

Och för att fortsätta på det så kommer jag fortsätta som vi gör med "inte alls" R+-promenader. Jag har ju OTROLIGT svårt att våga börja med något på egen hand och superdupersvårt för det där att vara crossover/ska jag byta helt/orkar jag ens lära mig något nytt osv. Grundproblemet som ju funnits i massa år har ju varit att jag känt att hästen inte varit nöjd men inte vetat hur jag skulle göra annorlunda. Hittade ju en tränare som kändes bra och som sa gör som du brukar och testa det nya lite avgränsat där det känns bra. Men det tog ju ändå typ 1.5 år innan jag landade i det 😅 Är nöjd med att lära mig mera när ork finns och i min ensamhet fokusera på att läsa hästarna bättre och sakta avvänja gammal beteende (hos mig). Min häst är ju tydligt med att han ser och uppskattar det och vad vi gör till vardags har en tillräckligt hög lägstanivå för mig så vi lallar vidare och njuter av det ihop, det är nog så 🥰 Även om vi hoppas på att nytt schema kan möjliggöra träningar igen 😁

Jag var inte med på konferensen, hade varit roligt och intressant men hade inte möjlighet.
Jag har dock hittat en nya häst att hjälpa till med efter att den förra flyttade för långt bort innan jul. Även den är tränad med positiv förstärkning och med mjuka metoder.
Jag ser mycket fram emot att lära känna hästen och fortsätta lära mig mer om belöningsbaserad träning. 😊

Det kanske är ett nog så stort steg framåt? Ska se om jag kan förklara hur jag menar...

Ibland behöver man nollställa, vara "the fool" (se länkar längst ner, lite woo-woo men egentligen ett återkommande literärt tema och imo ett väldigt användbart verktyg i självutveckling).

Det är ingen vits att försöka slå sig fram på en stig som inte passar en, man kommer ingen vart. Bättre att verkligen, verkligen fundera och omvärdera sin omvärldsbild, självbild, etc. Och sen börja jobba utifrån sin riktiga nollpunkt, inte en falsk uppfattning om vem man är och var man är.

https://www.wmfpod.com/blog/the-heros-journey-the-fools-journey/

https://tarottherapy.space/blog/art...-tale-of-two-travelers-the-hero-and-the-fool/

Jag hade för övrigt gärna varit med på konferensen men hade för mycket annat inbokat samtidigt, får se om jag kan pricka in nästa tillfälle dom kör föreläsning :).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 058
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 446
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka