Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Det där är ett stort problem för mig med… Speciellt som jag inte vill slösa med foder heller. Igår tyckte ponnyn att lusernet inte var jättegott då hon visste att det även fanns morotsbitar, så ibland körde hon bara runt mulen i min hand och spred ut lusernet. :crazy: Som tur är hamnade det mesta på mattan, så jag kunde hälla ut det i hagen sen.
Faktum är att vi har en lite större sjukhage/mindre paddock som är grusad men med en del växtlighet som växt upp igenom. Den skulle jag känna mig mycket mer ok med att spilla i. Den kanske vi tränar i nästa gång :) Jag tror även att han mentalt har lättare att ta pauserna där. Kanske :D

Jag är så glad, jag har vågat testa något själv och hästen verkar iaf tycka bättre om det är min tidigare hantering 😅 Frågade ju en del om och lyssnade på om startknappar under BHIS-dagarna. Och sen bara ryckte jag plåstret och bestämde mig för ett genomförande. Garanterat för få steg och inte heller helt frivilligt men nu kommer hästen iaf till mig för att börja och är glad istället för att försöka fly ut och spärra upp ögonen med huvudet i vädret 🙈

Behöver torka honom under ögonen några gånger i veckan typ och han tycker det är så himla obehagligt 😟 Nu ställer jag mig en bit ifrån så han får ta något kliv till mig, belönar, håller upp trasan lite mot sidan jag ska torka och när han duttat på den med nosen torkar jag lite, klickar när han står stilla och tar bort och belönar, håller upp igen och börjar om. Behöver fortfarande hålla i huvudet med den andra handen när han "okejat" att torka (han vill ju inte egentligen) och be honom hålla huvudet stilla men han lämnar mig inte och ögonen är mjuka och öronen mjukt spetsade.

Känns iaf så himla mycket bättre än innan när han bara hela tiden uttryckte Nej matte jag vill verkligen inte 😥😢😔 så fort han förstod vad som var på gång. Han är verkligen den bästa ❤️

Jag gjorde en riktig tabbe igår. Har äntligen börjat få framåtbjudning på Ariel ute i skogen. Knepet är att ha sällskap som går före bortåt, då är hon trygg och vågar gå framåt. Så jag är snabb att haka på om nån ska ut.

Men igår ville hon inte ha padden på sig, utan gick iväg. Jag borde ha avbrutit, men mitt ridsällskap blev besviken och jag har svårt för sånt. Så jag mutade med hösilage och då fick jag sadla, tränsa och sitta upp.

Sen visade det sig att sällskapet inte kunde gå först, så plötsligt var jag tvungen att be Ariel att gå först. :( Blev en jobbig tur bortåt med handbromsen i. Hemåt går alltid bra. Hoppas nu jag inte förstört nåt…

Har iaf lovat Ariel att alltid lyssna på hennes nej framöver.

Någon här som har tagit kurser i Emotional Horsemanship? Trillade över hans pod idag när jag långkörde, lyssnade på avsnittet med Bettina Biolik (Akademisk) och jävlar vad intressant det var! Ungefär 45 minuter in började han ställa dom riktigt svåra frågorna.

Det känns väldigt intressant helt enkelt, filosofiskt likt mina egna tankar. Så undrar om någon testat kurserna?

Någon här som har tagit kurser i Emotional Horsemanship? Trillade över hans pod idag när jag långkörde, lyssnade på avsnittet med Bettina Biolik (Akademisk) och jävlar vad intressant det var! Ungefär 45 minuter in började han ställa dom riktigt svåra frågorna.

Det känns väldigt intressant helt enkelt, filosofiskt likt mina egna tankar. Så undrar om någon testat kurserna?

Oh, tack för poddtips! Ingen erfarenhet av.

Vad heter podden?

Vad heter podden?

The Emotional Horsemanship Podcast. Han har en insta, hemsida, kurser, clinics, retreats osv.

Jag har tidigare bara sett lite inlägg på insta och tyckt att han verkar intressant, men inte kollat något djupare förrän idag.

Väldigt många intressanta gäster i podcasten, jag hann också börja med avsnittet med Felicity Davies.

The Emotional Horsemanship Podcast. Han har en insta, hemsida, kurser, clinics, retreats osv.

Jag har tidigare bara sett lite inlägg på insta och tyckt att han verkar intressant, men inte kollat något djupare förrän idag.

Väldigt många intressanta gäster i podcasten, jag hann också börja med avsnittet med Felicity Davies.
Tack! Ska absolut kolla in den.

Har många tankat om tvång och sånt med hästar, så bra att lyssna på någon som pratar om det.

Jag håller just nu bara på med scent work som träning, det är något hästen jag börjat hjälpa till med verkligen uppskattar. Vilket är roligt, för jag känner att det är ett sånt vettigt sätt att stimulera hästar på.

Tack! Ska absolut kolla in den.

Har många tankat om tvång och sånt med hästar, så bra att lyssna på någon som pratar om det.

Jag håller just nu bara på med scent work som träning, det är något hästen jag börjat hjälpa till med verkligen uppskattar. Vilket är roligt, för jag känner att det är ett sånt vettigt sätt att stimulera hästar på.

Oj så spännande! Spårning alltså?

Oj så spännande! Spårning alltså?
Japp, bland annat.
Finns en bok som heter Scentwork av Rachaël Draaisma som jag använder mig av. Handlar mycket om att stimulera luktsinnet på olika sätt hos hästen.

Min gamla häst älskade det! Kunde spåra typ 20 meter på slutet. Både han och jag fick mycket glädje av det, så kul att föra det vidare till en annan häst och ägare nu. 😊

Japp, bland annat.
Finns en bok som heter Scentwork av Rachaël Draaisma som jag använder mig av. Handlar mycket om att stimulera luktsinnet på olika sätt hos hästen.

Min gamla häst älskade det! Kunde spåra typ 20 meter på slutet. Både han och jag fick mycket glädje av det, så kul att föra det vidare till en annan häst och ägare nu. 😊

Åh nice, Calming Signals är ju ett mästerverk! Ska kolla in det hon skrivit om scentwork.

Ja, känns verkligen aktuellt just nu! Han jobbar alltså med den emotionella aspekten av hästsamvaron, med självutveckling och självanalys.

Och just det podavsnittet tar upp bland annat våld/tvång i olika metoder, inklusive R+.

Jag har lite svårt för poddar på engelska. Men handlar det om att undanhålla belöning helt eller är det på nivån pausmaten är mindre belöningsvärde på än det man ger efter klick?

Det sistnämnda kämpar jag lite med nu. Känns som det blir tvång om hästen äter hösilage och jag erbjuder morötter för ett beteende. Enda sättet för hästen att få morötterna är ju genom att göra det jag vill? :crazy:

Jag hann börja kika o lyssna lite, känns väldigt lovande! Jag har mest snöat in (sedan vi pratade grovtarmshälsa mm på insta och några orelaterade händelser efter det) massor på hur det känns för mig och hur jag upplever att det känns för hästarna det senaste. Känns som jag kommit ännu ett steg till bort ifrån rätt/fel och att prestera och mer ge mig och hästarna rum att känna in och känna efter (det som jag kastades rakt in i på hovclinicen med Landreville i höstas). Behövde också pga olika orsaker försöka förstå VAD jag och hästarna gör ihop och varför det blir som det blir för oss men inte för andra. Så att alla avsnitten börjar med "Feels like" blir pricken över i:et haha! 😁

Jag har lite svårt för poddar på engelska. Men handlar det om att undanhålla belöning helt eller är det på nivån pausmaten är mindre belöningsvärde på än det man ger efter klick?

Det sistnämnda kämpar jag lite med nu. Känns som det blir tvång om hästen äter hösilage och jag erbjuder morötter för ett beteende. Enda sättet för hästen att få morötterna är ju genom att göra det jag vill? :crazy:

Det handlar om filosofi och inställningen till sig själv och hästar, oavsett metod.

Och ja, precis det du beskriver tas upp - att man kan utöva tvång med hjälp av R+, speciellt på högmotiverade hästar.

I just det avsnittet jag nämnde så diskuteras inte hur man ska ta sig an praktiska övningar, men min egen inställning till det (och det verkar som att Lockie har samma) är att det viktigaste är att du är medveten. Medveten om dina känslor och reaktioner, medveten om hästens, och medveten om varför du vill träna just den här övningen (oavsett metod).

Jag är personligen alltså ok med ett visst mått av övertalning/tvång, och jag använder R-, när det kommer till två situationer: hästens hälsa och människans säkerhet. Vissa saker är inte en fråga hästen får svara ja eller nej på. Som konkret exempel: om min häst behöver gå ner i vikt, så kommer jag att ta promenader med hen, och repgrimman är på eftersom vi bor ganska tätbebyggt. Men sen gäller det att jag inte blir arg eller frustrerad om hästen är långsam, vill titta mycket, etc. Själva aktiviteten i sig (promenad för viktnedgång) är måstet, men jag går inte och micromanage:ar hur hästen sen känner och uttrycker sig, varken med R+ eller något annat. "Jag förstår att det är jobbigt, men vi behöver göra det här".

För mig är det en annan sak än att tvinga hästen till något den inte vill göra men som är helt omotiverat. Är den rädd för madrasser kan jag ändå få en bättre effekt av att gå i ojämn terräng, ingen vits att ta fram högvärdiga morötter och "mjuktvinga". Är den superuttråkad på ridbanan rider vi ut eller gör korta övningar med mycket luserhack inblandat.

Om du förstår vad jag menar :)?

Det handlar om filosofi och inställningen till sig själv och hästar, oavsett metod.

Och ja, precis det du beskriver tas upp - att man kan utöva tvång med hjälp av R+, speciellt på högmotiverade hästar.

I just det avsnittet jag nämnde så diskuteras inte hur man ska ta sig an praktiska övningar, men min egen inställning till det (och det verkar som att Lockie har samma) är att det viktigaste är att du är medveten. Medveten om dina känslor och reaktioner, medveten om hästens, och medveten om varför du vill träna just den här övningen (oavsett metod).

Jag är personligen alltså ok med ett visst mått av övertalning/tvång, och jag använder R-, när det kommer till två situationer: hästens hälsa och människans säkerhet. Vissa saker är inte en fråga hästen får svara ja eller nej på. Som konkret exempel: om min häst behöver gå ner i vikt, så kommer jag att ta promenader med hen, och repgrimman är på eftersom vi bor ganska tätbebyggt. Men sen gäller det att jag inte blir arg eller frustrerad om hästen är långsam, vill titta mycket, etc. Själva aktiviteten i sig (promenad för viktnedgång) är måstet, men jag går inte och micromanage:ar hur hästen sen känner och uttrycker sig, varken med R+ eller något annat. "Jag förstår att det är jobbigt, men vi behöver göra det här".

För mig är det en annan sak än att tvinga hästen till något den inte vill göra men som är helt omotiverat. Är den rädd för madrasser kan jag ändå få en bättre effekt av att gå i ojämn terräng, ingen vits att ta fram högvärdiga morötter och "mjuktvinga". Är den superuttråkad på ridbanan rider vi ut eller gör korta övningar med mycket luserhack inblandat.

Om du förstår vad jag menar :)?

Förstår precis! Känner att jag är på samma linje, men behöver ta mig tid att klura på vad som måste göras och vad som bara är för min skull/mitt ego.

Några exempel.

Jag mår väldigt bra både fysiskt och psykiskt av att rida (åka häst). Är det då okej att göra det om hästen säger ja till att bli sadlad, tränsad och uppsutten på, om jag gör själva ridturen så positiv det bara går (för nuvarande häst sällskap och möjlighet att kissa några gånger/tur utan att sällskapet fortsätter gå)? Eller är det aldrig okej att rida då det inte är naturligt för hästen?

Jag gillar att träna konster med ponnyn och hon gillar att göra det för hon får belöning som är högre än pausfodret. Är det okej så länge jag inte gör saker hon avskyr (tex beröring eller vatten) eller bör jag alltid ha likvärdig eller lägre belöning än pausfodret?

Är det ens okej att göra nåt med hästarna som inte på nåt vis förbättrar deras livskvalitet? Dvs gå på lastpall är okej med ponnyn för hon stärker sin kropp då och får mindre ont i ryggen, men det är inte okej att träna pussa på matte (det gör vi iofs inte, men jag kom inte på nåt annat vi gör som inte är stärkande).

Det är inte lätta frågor det här…

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 555
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 159
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 545
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 471
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka