tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Riktigt vacker häst :) Om jag hade varit i tagen att leta häst hade jag inte ens vågat berätta att jag vägde 100 kg om jag skulle köpa en PRE/fullblod, inte efter alla mina turer när jag letade medryttarhäst och jag fick höra att ett halvblod på 165 inte kunde bära mer än 70 kg... :angel:

Jag kanske ska sluta leta medryttarhäst och istället börja fundera på att skaffa egen häst :D
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Här passar väl jag in. Jag är 174 lång, väger just nu strax under 100. Dock bär jag upp min vikt bra så de är faktiskt många som tror att jag väger mindre än vad jag gör. Har gått ner 25 kg på lite mer än ett år. Är medryttare på en liten tinker, 144 hög men väldigt grov i kroppen. Han verkar inte ha något problem alls med mig då han ser mer än nöjd ut när jag vackert och osmidigt svingar mig upp på ryggen.

Enda bilden jag har. Mer kommer.
226402_10200247269696653_685514564_n.jpg
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Riktigt vacker häst :) Om jag hade varit i tagen att leta häst hade jag inte ens vågat berätta att jag vägde 100 kg om jag skulle köpa en PRE/fullblod, inte efter alla mina turer när jag letade medryttarhäst och jag fick höra att ett halvblod på 165 inte kunde bära mer än 70 kg... :angel:

Jag kanske ska sluta leta medryttarhäst och istället börja fundera på att skaffa egen häst

Fast det är väl väldigt individuellt? Det kanske var något men just den hästen som gjorde att den inte bör bära mer?

Sen kan jag ju säja att eftersom att jag själv är tung så vill jag helst ha en medryttare som inte är speciellt tung för att underlätta för hästen/hästarna. Så kanske andra också tänker.

Sen kanske man också tror att hästar klarar mindre än dom gör. Jag hade nog aldrig kunnat tro att min lilla känsliga travar tant skulle tycka det var roligt att bära på mig fast jag blev så här tung och att hon skulle göra det utan minsta lilla bekymmer, det trodde jag aldrig.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Skillnaden blir ju att det är du själv som får ta ansvar för att hästen rids ändamålsenligt och så gott som allt rida så att den bär sig då det är ett ökat slitage om man bara "åker" häst. Samt att det är ännu viktigare med en rätt tillpassad sadel, bomlöst är inte att tänka på då det inte kommer att avlasta så många kilo.

Sen är det enligt mig ännu viktigare att man verkligen motionerar sin häst så att den är i så bra form som möjligt hela tiden.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Fast det är väl väldigt individuellt? Det kanske var något men just den hästen som gjorde att den inte bör bära mer?

Sen kan jag ju säja att eftersom att jag själv är tung så vill jag helst ha en medryttare som inte är speciellt tung för att underlätta för hästen/hästarna. Så kanske andra också tänker.

Exakt min tanke när jag letade medryttare, ville ha en lättare just för att underlätta, jag kanske känner hästen och han är van vid hur jag rider och kan då balansera upp mig men en som inte känner honom kommer ju vara lite mer obalanserad i början och även hästen kommer vara lite ur balans och då sliter det mer med lägre vikt.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Fast det är väl väldigt individuellt? Det kanske var något men just den hästen som gjorde att den inte bör bära mer?
.

Absolut är det väldigt individuellt, beroende på skada/inte skada, dagsform osv.
Jag svarade dock på en annons som beskrev ett halvblod i full tävlingskondition, inga skador eller liknande. Så rent exteriört borde hästen ha kunnat bära mer än 65.

När jag tittar på medryttarannonser utgår jag från att ägarna är ärliga med om hästen har varit skadad på sistone och/eller har andra anledningar till att bära lättare ryttare.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Hej alla glada.

Jag bär på några extra kilo, ca 78 kg till mina 174cm. Pållen är ett 5 årigt knabstrupper sto av grövre sporthäst modell, ca 154 över manken väger ca 450kg.
Jag har konstant noja över att jag väger för mkt för min ändå ganska lilla häst om man jämför med de flesta stora halvbloden här i stallet. Står i ett stort stall med ca 30 privathästar, ganska många tävlingsryttare, de flesta tjejerna väger uppskttningsvis 45kg;0)

Japp, ibland så tryter självförtroendet.

78 ??? Det är min MÅLVIKT ... Kommer jag ner dit är jag HELNÖJD !!!
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Hoppar också in i den här tråden då.
Har ett bmi som säger övervikt (176 lång och 85 kg). Har kämpat med vikten i många år, har dessutom hypotyreos som inte gör det lättare... jag springer flera gånger i veckan, tränar kampsport, tränar på gym och rider eller motionerar mina hästar på annat sätt. Min vikt har alltid varit stadig på den vikt som den satt sig på. Den vill stanna där. Äter bra mat, men tar kanske för stora portioner..
Vet att många av er väger betydligt mer än vad jag gör men känner ändå att jag hör till eftersom jag räknas som överviktig och folk rynkar på näsan även åt min vikt när jag ska rida, det är inte lättare när man dessutom är lång. :crazy:
Nu har jag en kallblodstravare på ca 155, tycker att vi passar bra ihop ja och den protesterar inte utan lever runt som värsta rodeohästen när den vill, inte för att den har ont utan för att den är full av liv och överglad ibland. :bump:
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

*kl*

här hoppar jag också in! :bump: (ja hade jag orkat bumpa så mkt som denna bumper hade jag nog varit smalare :D )

är 176 cm och väger ca 104 kg men på väg ner (förhoppningsvis). Har ett halvblod på 165 cm, relativt grov och han verkar inte ha några problem med att bära mig. Och rider på ridskola på deras hästar en gång i veckan. Inga problem enligt ridläraren och får rida alla hästarna utom en.

MEN är nu själv skadad (bruten arm) och har satt igång att promenera mkt och undvika socker (är rejält sockerberoende :crazy: ) då jag vill att när gipset tas av och jag får rida igen, ska hästen få en något lättare ryttare på ryggen. det är målet just nu.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Jag vet att många i tråden väger mer än mig, men det spelar ju egentligen inte någon roll för min egen del. Mitt bli säger övervikt och det gör jag själv också. Men det är bara att kämpa på, allihopa av oss för att nå målet, vilket mål det än är:)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Hej

Jag är en medelålders tjockis, har väl ca 25 kgs övervikt. Hade innan en häst som passade mig. Min nuvarande är en kallblodstravare på 149 cm. Har haft stora problem att hitta en passande sadel till oss. Jag måste ha en sadel med flatare säte och ifa 18 i tum. Min häst verkar ganska känslig, så jag köpte en sensation hybrid till oss. Den är 16,5 i westernmått. Tror det motsvarar nästan 19 tum. Har man ett brett arsle och tjocka lår då krävs det utrymme. Min önskan är att gå ner i vikt, har väl gått ner några kilo, och jag sitter mkt bättre i sadeln. Har ni haft samma problem med sadlar?

Min häst verkar ifa inte bry sig över min vikt. Men jag skall gå ner har jag lovat mig själv. Kör mkt också för att få variation.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Blev väldigt nyfiken, hur blev du dålig av LCHF? Tänkte köra en rejäl satsning när de listat ut vad som är fel med min mage..
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Håller helt med! :) Och det känns så inspirerande också. Det finns faktiskt hästar som orkar med oss tungviktare :p
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Kan inte annat än att hålla med! Gud så befriande trevlig den här tråden var. :) Och absolut inget ont om alla 50 kg-hästtjejer, men visst är det härligt att vara en del av motvikten som också rider, utan att våra hästar gått av på mitten. :)

Har förresten köpt ett par ridbyxor från M***tain Horse, modell Allison, igår som jag kan rekommendera till er andra som "saknar" rumpa och lår, men bär vikten runt mitten istället. Köpte stl 46 och de är till och med liiiite lösa i midjan (har stl 44-46 i vanliga kläder).
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Blev väldigt nyfiken, hur blev du dålig av LCHF? Tänkte köra en rejäl satsning när de listat ut vad som är fel med min mage..

Skulle också vilja veta det. Har också en problemmage och har funderat på LCHF.

Måste bara säga att jag är lättad över att ha sett alla bilder i tråden. Just nu känns det som om det bara är jag som är stor.. :(
jag vägde runt 65 kg i mars -11, idag väger jag 88. Är 175 cm lång ungefär, och jag som nästan alltid varit fullt normalviktig känner nu väldigt stor panik över att jag snart når 90 kg.
Anledningen till min viktuppgång stavas sjukskrivning för utmattningsdepression. Har hela tiden tänkt att min normalvikt kommer komma tillbaka när jag är igång och jobbar igen, men det verkar inte vara så. Det känns som om jag fortfarande bara går upp.. Visst, jag äter väl inte helt regelbundet och kanske inte alltid den bästa maten, men jag rör på mig på jobbet, rider varje dag, är ute och går. Och inget händer. Känns rätt hopplöst. Varför är det så jävla lätt att gå upp i vikt och så förbannat svårt att bli av med skiten igen?

Efter sjukskrivningen, som spenderades i stallet och i soffan hemma typ, har jag usel, usel, usel kondition och självklart blir ridningen lidande. Sadeln jag provade ut i slutet på 2011, blev för liten för mig nu i höstas och gav då hästen ryggsmärtor. Känns ju sådär. Visst, sadelprovarn sa ju att med den här nya sadeln kan jag strunta i vad jag väger, för det finns utrymme åt båda hållen, men ändå..

487643_10151551817648156_1158049231_n_5154831de087c35e28e1d081.jpg

Bild från i veckan. Hästen är en tysk med långa, långa ben. Det är framför allt på låren och magen mina 20 extrakilon har lagt sig.

255700_10150266716433156_6029130_n_5154831b9606ee4646ee6b11.jpg

Bild från aug. 2011. Det är alltså ca 1,5 år mellan bilderna, och runt 20 kg. Då är jag fullt normalviktig, och har samma vikt som jag haft sedan jag var 17 år eller nåt sånt. Här har jag ju ändå vita ridbyxor på mig..

Är det bara jag, eller håller ni med om att vita ridbyxor är klädesplagget from hell?
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

jaaa vita ridbyxor är hemskt, ljusa överhuvudtaget :(

jag vet känslan att ha varit normalviktig till "stor" jag vägde alltid runt 52 kg och plötsligt så gick jag upp till 83 till mina 161 cm, idag på runt 77 men jag känner mig jättefet och avskyr mina lår och min rumpa och mage, så jag hoppas att jag klarar av att sluta äta som jag gör, vilket är min bov, och just nu är jag sjukskriven från både jobb och häst så jag rör mig för lite just nu!

tycker btw inte alls att du ser stor ut på din häst. en riktig sötis :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Tack! :)
Bilden är ju tagen lite snett framifrån (med dålig mobilkamera) så man ser ju inte riktigt hela omfånget av mina lår.. Känner mig väl framför allt som en degklump, är inte vad vid att vara såhär otränad och omfångsrik.
Låren är det jag tycker är jobbigast, magen kan man dölja.. Jag får väl säga som någon annan skrev här i tråden, att "jag bär upp min vikt bra". Det är inte många som tror att jag väger så mycket som jag gör, och jag är fortfarande smal över axlar och så som jag alltid har varit.

När man är sjukskriven är man ju oftast sjuk (no shit), antingen psykiskt eller fysiskt, och då är det ju lätt att man fortsätter att äta som man gjorde innan när man var aktiv. Så var det för mig i alla fall - gick ifrån sönderstressad ladugårdsarbetare till en renodlad soffpotatis men vräkte fortfarande i mig mat som om jag körde samma 10-timmarspass hos korna fortfarande. Sen har jag väl inte kunnat bryta mönstret, även om jag nu tycker att jag faktiskt rör på mig och inte äter helt åt helvete i alla fall!

Min kurator säger jämt att jag ska se viktuppgången som något positivt, att kroppen nu faktiskt är ute ur sitt stressläge, och hon vill absolut inte att jag ska börja på någon diet eller banta på något sätt, då jag har ett ganska komplicerat förhållande till mat och har haft lite smygstörningar hela uppväxten + en riktigt känslig fd stressmage. Hon tycker jag ska vänta och låta kroppen hitta sitt normalläge. Frågan är bara om jag och kroppen kan bli överens om normalläge, för inte tusan kan det vara övervikt? :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Vet också den där känslan, jag har aldrig direkt varit nån fjäderviktare men med sjukdom och en medicin som gjorde att jag gick upp 10 kg på en månad så har det bara eskalerat.
Så det blev runt 35 kilos övervikt när det var som värst. Orörlig och åt i samma utsträckning. Nu är 10 av dom borta för att jag har kunnat börja röra mig lite mer igen men nu har det blivit stillestånd. Har varit riktigt dålig i vinter igen så träningen kom av sig, man får väl vara glad att man inte gått upp allt igen i alla fall.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Blev väldigt nyfiken, hur blev du dålig av LCHF? Tänkte köra en rejäl satsning när de listat ut vad som är fel med min mage..


Jag fick proppar i levern och gallvärdet sköt i höjden så pass att jag blev alldeles gul. Har nu nedsatt leverfunktion som jag får leva med. Jag fick en utskällning av min läkare och han kallar LCHF en "farlig mode-diet". Han blev arg över att folk går på den utan läkarkontakt. Att minska på kolhydraterna är ingen fara, som ex; om du brukar koka 3 dl snabbmakaroner, koka då 1,5 dl istället. Men att byta ut kolhydraterna mot mättat fett kan vara rent av livsfarligt i längden. Men alla gör som de vill. Jag blev sjuk och får sota för det resten av mitt liv, medan andra kanske inte drabbas av något. Ungefär som ett lotteri....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 008
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 054
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp