tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

de där med bommar funkar inte riktigt för oss tyvärr.. :P de tränar jag på.. då han är rädd å vägrar gå över.. så jobba där blir svårt.. blir mer terapi:p å så kan jag inte arbeta på töm.. försöker jaga efter nån som kan hjälpa mig å lära mig vad jag ska titt på osv..

de jag tänkt göra är när snön försvinner är att vi har mycket skog.. att jag verkligen ska låta han skritta bland stock å sten.. å kanske lite klättring.. å gå över nedfallna grenar osv.. kan de ge nått tror ni?
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

hur jobbar ni upp ryggmusklerna på era hästar?

På nuvarande medisen är det ägaren som tränar och sköter "underhållet" av hästen, jag rider bara (fast jag rider ju förstås igenom hästen när jag rider).

Förra medisen hade jag mer ansvar och fria händer på. Henne klättrade jag massor med i backar - avsuttet förstås. Överlag mycket avsuttna övningar faktiskt. Hade henne lös på ridbanan och lät henne trippa över bommar och cavaletti.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

d

de jag tänkt göra är när snön försvinner är att vi har mycket skog.. att jag verkligen ska låta han skritta bland stock å sten.. å kanske lite klättring.. å gå över nedfallna grenar osv.. kan de ge nått tror ni?

Absolut :) Att kliva omkring bland stockar och rötter är nyttigt då de ofta blir naturligt långa och låga. Kom bara ihåg att ge efter mycket på tygeln och stå upp så ryggaktiviteten blir fri.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

okej hehe ja jag får göra mitt bästa med att stå på min klumpeduns hehe:P
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Ja, haha, stå upp på fötterna på hästen :rofl:
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

ja de blir balans övningar till mig med.. men vet inte om de är så bra för honom att ha ett ar fötter på ryggen haha :P
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Ja oländig terräng ger fina muskler :) Se till att han få tillräckligt med proteiner också så att han har något att bygga med.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

ooooh ja proteiner får han.. .

men jag har funderat på en sak.. när dom går på sommarbete sen.. går de ge dom lite extra protein då?
för vill ju kunna bygga hela sommarne å man vet ju inte hur värdet i gräset är.. vet dock att vårt gräs inte är så jättebra då de itne är omsått på väldigt länge.. så frågan är om jag kan ge lite extra då? nu ger jag soja som protein då vi intehar nåt alls i höt.. å sen jag började ge soja så har han blivit mycket piggare å roligare att rida.. mer lyhörd.. jätte skoj:D
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Ge hästen ägg :D

Fråga i foderforumet? Jag är pinsamt dålig på foder måste jag erkänna :o:
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

heheh nja tror inte att han vill ha ägg:P rent logiskt så tycker jag man borde kunna ge honom lite iaf:P efter att man har ridit..

men jag får kolla mig för å se.. än är de inte sommar:P
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Fråga de på Krafft? Jag tycker de är kompetenta och bra, ibland kanske lite väl säljiga på sina egna produkter dock ;)

KL

Till alla ni i tråden: hur har ni gjort när ni har tittat på hästar och det kommer till provridning? Nu menar jag mest er som väger 100+. Har ni köpt unghästar efter exteriör och ras och sedan byggt upp från början, eller köpt vuxna hästar?

Jag kommer ihåg sist jag var ute i provridningssvängen med medryttarhästar. Jag var alltid noga med att berätta att jag vägde 100 kg, och svarade bara på annonser på hästar som jag gissade skulle kunna klara av mig, beroende på förutsättningar förstås.
Jag kommer aldrig glömma den dagen jag glömde att berätta vad jag vägde... Svar på annons och bestämmande av möte gick på mindre än 24 timmar, så det var bara full fart.

Hästen ifråga var en kraftig irländare på 183 i mankhöjd, såg ut som värsta muskelpaketet, torra, grova och fina ben, kort rygg. När ägaren mötte mig vid busshållsplatsen, en riktigt smal liten tjej på typ 55 kg, ögnade hon mig uppifrån och ner och såg vääldigt nervös ut... :o:

Det misstaget gör jag aldrig om. Oavsett om det rör sig om en elittränad Shire :p
Nu dog förstås inte hästen under provridningen, utan han pep iväg med mig som om jag vore en liten mygga^^ Men jag kommer aldrig glömma ägarens reaktion när hon såg mig :( Och då får jag dessutom ofta höra att jag ser ut att väga mindre än vad jag gör.
Om jag hade haft sinnesnärvaro att prata vikt hade hon säkert sagt max 80.
 
Senast ändrad:
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Den senaste jag köpte är welsh coben och henne tog jag hem utan att provrida. Känner uppfödaren och ville köpa henne förra gången hon var till salu.

Nu väger jag iofs inte tresiffrigt men det är alldeles för nära.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Hej alla glada.

Jag bär på några extra kilo, ca 78 kg till mina 174cm. Pållen är ett 5 årigt knabstrupper sto av grövre sporthäst modell, ca 154 över manken väger ca 450kg.
Jag har konstant noja över att jag väger för mkt för min ändå ganska lilla häst om man jämför med de flesta stora halvbloden här i stallet. Står i ett stort stall med ca 30 privathästar, ganska många tävlingsryttare, de flesta tjejerna väger uppskttningsvis 45kg;0)

Japp, ibland så tryter självförtroendet.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Men herregud! :eek:
När jag vägde 78 kg till mina 175 cm så drog jag strl 36-38, utan att kläderna satt tajt på mig.
Och ingen kan väl påstå att strl 38 är vidare stort? ;)
Men jag förstår att du blir påverkad om du står i ett tävlingsstall fyllt med en massa stora halvblod som rids av nätta små 50-kilos-tjejer :D

En grov knapstruper klarar utan att blinka 75-80 kg och säkert 10 kg mer. Du behöver verkligen inte oroa dig ;)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Har en 7 årig valack 175cm hög, PRE/fullblod. Vill gå ner i vikt för att kunna komma till bättre ridning, hästen har inga problem med vikten.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Har en 7 årig valack 175cm hög, PRE/fullblod. Vill gå ner i vikt för att kunna komma till bättre ridning dock har jag väldigt dålig karaktär och "belönar" mig med godheter hela tiden, hästen har inga problem med vikten.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Kan väl hoppa in i tråden jag också.. :P

Är 170 cm lång och vikten är jag lite osäker på, men antar att den ligger på ca 90, länge sen jag kollat sist. Har stått lite stilla med min ridning det senaste 1 ½ året pga studier, men i höst har jag börjat med ridlektioner igen även om jag inte hinner rida varje vecka, då vi ofta har långa dagar i skolan och lektionerna börjar redan kl. 16.

Men jag har varit medryttare på en stor och kraftig new forestponny i flera år, nu rider jag henne inte längre eftersom hon blivit gammal och inte orkar lika mycket som förut. När jag red henne mer regelbundet (ca 3-4 dagar i veckan) gick det bra, märkte inte att hon hade problem med min vikt men tog det lugnt med henne också. Lite bus kom det ur henne ibland ändå! :)

Har tänkt skaffa häst om ca 1 år och drömmer om en egen new forest, men vi får se vad det blir..
Kan dela med mig av lite gamla bilder på pållan och mej, längd och vikt borde vara ungefär den samma som nu.

9633_135482638187_7213650_n.jpg


68767_1263558798.jpg


538757_10151165669213188_95770413_n.jpg

På den här bilden är åtminstone ponnyn smalare ;)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

*KL* Redigerade för sent
Det jag lagt krut på iom med min vikt på 110kg till 168 cm är att jag köpt en måttbeställd sadel, för då vet jag att den är både anpassad efter min kropp och hästens.

Hästen går både dressyr och hopp, men skaffade en medryttare med viktgräns på 75kg just för att underlätta vid hoppningen.

IMG_2527.jpg


IMG_0289.jpg


IMG_0173.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 008
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 057
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp