tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Vad tråkigt att du blev så sjuk av LCHF, och ännu ledsammare att du får lida av det resten av ditt liv:cry:.
Jag har PCOS, ett tillstånd där man väldigt lätt lägger på sig vikt, och inte sällan beroende på kolhyderater.

Jag började äta efter LCHF och gick ned ca 20 kg på ca 5 månader, och jag har aldrig mått så bra i hela mitt liv. All trötthet och all huvudvärk är borta och för första gången i mitt liv så kan jag äta ett mål mat och inte må dåligt efter.

Men som du säger, det funkar inte för alla. För mig funkar det super att utesluta de flesta kolhyderater och äta mer protein och fett.
Jag ser det inte som att jag gått på en bantningskur och nu skall jag börja äta som vanligt igen. Jag har lagt om min kosthållning, och jag kommer inte att gå tillbaka till den tidigare som bevisligen inte funkar.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

*kl*
Hoppar in här med. Kan inte säga att jag är överviktig då mitt BMI ligger på den normala skalan (så högt det går dock) men har 10-15 kg som jag behöver gå ner så mullig är man. Provred en quarab på 147 ½ (jag är ca 175) som jag ska bli fodervärd på idag och fick det hårda slaget i ansiktet att jag inte kommer i ett enda par av mina jeans. Då jag i vinter bara gått i mysbyxor då de värmer mer har man inte märkt viktuppgången som blivit. På tisdag blir det skaffa gymkort iaf då jag vill komma in i mina kläder igen....
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

vad kul att så många ville komma hit till tråden=)..

en fråga till er alla... ni som är lite större än "normala" ridbyxestorlekar som finns på de "vanliga" butikerna.. vart får ni tag på era ridbyxor? helst sånna som inte kostar skjortan:/
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Som sagt, Fuller Fillies. Jag kommer hålla mig till dem hädanefter, det är de skönaste ridbyxor (jämte Horze egna) jag haft! :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

var köper du dom ifrån? vilka storlekar har dom?
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Vad trist att du blev sjuk :( ...men vad exakt menade läkaren var LCHF:s fel? Det finns nämligen inte en enda vetenskaplig studie som säger att mättat fett är skadligt på nåt sätt. Däremot snabba kolhydrater och socker.

Personligen är jag väldigt noga med att äta bra mat, inga tillsatser. Då menar jag naturlig mat och inte nåt processat på nåt sätt. Margariner är bannlyst här, lättprodukter med och vi mår hur bra som helst. Har provat LCHF men mängden fett jag skulle äta stod mig till slut i halsen. Jag har ca 10 kg för mycket på mig men värdena är toppen och jag orkar hur mycket som helst ;)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Klarar mig med ridbyxor stl 46.ca.
Har 42-44 på vanliga byxor. Men tajta toppar,skjortor och kavaj.... Är bredaxlad, storbystad och tjock. :-P
Köpte Whitaker Herr piké som passar utmärkt dock :-)
Jackor är ju ofta generösa så där funkar XL.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Orkar inte riktigt diskutera detta då jag har diskuterat det till leda. Men jag kan ta det lite kort och detta gäller MIG och vad som händer i MIN kropp, alla är individer och alla fungerar olika.

Gallblåsan fungerar så att när du äter sprutas det ut en stor mängd galla över maten som hjälper till att "bryta ner" den. Det är mer avancerat än så, men detta är en kort enkelt förklaring. Då jag inte har någon gallblåsa kvar så sipprar det lite galla hela tiden istället. Det gör att min mage inte fungerar riktigt som den ska om jag äter för stor mängd fett. Så...den mängden fett man ska äta enligt LCHF blev livsfarlig för mig helt enkelt. Jag tänker aldrig mer gå på någon diet. Men alla gör som de vill så klart.

Självklart kan jag låta bli kolhydrater vissa dagar i veckan, äter mer grönsaker än ris, pasta osv. Men potatis är enligt min dietist en livsnödvändig råvara för mig som jag bör äta mer av eftersom jag inte tål frukt. Jag är allergisk mot nästan all rå frukt, nötter och mandel. I potatis finns de vitaminer och näringsämnen jag då förlorar från frukten.
"Kolhydrater blir till socker" har präntats in i oss från media senaste åren, nästan som informationen från en sekt som ska hjärntvätta folket. Ja självklart är det så att kolhydrater DU INTE GÖR AV MED blir till överflödssocker i kroppen. Jag behöver mina kolhydrater och det finns andra sätt att gå ner i vikt, för mig i alla fall.

Så...om min läkare (klinikchef dessutom), dietist och sjukgymnast säger att LCHF inte är bra för mig, ja då får jag lyssna på dom.

Men alla gör på sitt sätt, jag tänker inte "racka ner" på någon som äter enligt LCHF, men vill inte höra tjat om att JAG inte får äta kolhydrater. Socker i ren sockerform, som godis, läsk och kakor äter jag väldigt sällan, så sockerintaget är inte mitt problem.

Jag hoppas alla hittar en metod som funkar för den kropp man har. :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Klarar mig med ridbyxor stl 46.ca.
Har 42-44 på vanliga byxor. Men tajta toppar,skjortor och kavaj.... Är bredaxlad, storbystad och tjock. :-P
Köpte Whitaker Herr piké som passar utmärkt dock :-)
Jackor är ju ofta generösa så där funkar XL.

46 räcker inte till mig så.. 46 finns ju i de "vanliga" ridsport butikerna oftast.. å de räcker inte.. resten på kroppen har jag vanliga kläder där bryr jag mig inte om de är "ridkläder" eller inte=)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Googla så hittar du en hemsida som säljer, Teambanan har jag för mig att de heter. Jag har stl 52/54, helskodda.

Jag hade 42/44 innan jag blev gravid, började lägga på mig lite direkt och fick sen missfall i v11. Sen blev jag (oplanerat) gravid direkt igen och kroppen gick bara bananas. Allt jag åt stannade kvar på mig. Mild havandeskapsförgiftning med beordrad vila sista veckorna gjorde inte saken bättre. Nu har jag varken ork, motivation eller självdisciplin att göra nåt vettigt åt det :(
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

okej tack så mycket..=) ska kolla de..

okej tråkigt att de blev som de blev efter.. men hoppas att de blir bättre iaf=)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Här hoppar jag in lite med.
Är inte överdrivet tjock på något sätt, men har lite extra här och där och är väldigt obekväm med min kropp.
Är 174 cm lång och väger 75. (Det mesta jag har vägt).
Har en welshkorsning på 155cm, normalbyggd med kort rygg.
Efter att ha läst i många vikttrådar här så borde min häst vara näst intill död..
Rider 3-4 dagar i veckan och jobbar resten från marken. Minst en dags helvila.
Jag har seriöst gråtit ibland och varit rädd för att skada honom med min vikt. Försöker på alla sätt att gå ner för hans skull genom att äta bättre och motionera mer, men inget verkar hjälpa...
Någon som har några bra tips?
(Jag vet att jag inte är jättefet, men jag vill bara trivas med mig själv och göra det bästa för min lilla häst!)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Övervikt+häst
Jag väger 3 siffrigt alldeles för mycket. men jag har en pojk på 165 cm och är en travare, skrittar honom ibland, men inte merän det för jag är så rädd att hans rygg ska gå sönder, fast den gör ju inte det.
Så man får ta nya tag och gå ner i vikt och så länge får pållen gå i hagen och ha det gött, kör hon allt emellanåt. Men han verkar nöjd med detta
suck det är ingen hit att vara tjock
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Min häst är ju 160 och orkar mig utan problem. Vi hoppar, dressyrar och rider ut.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Apropå din fina häst så åkte jag förbi erat stall några gånger här i slutet av veckan. Tänkte på dig och grustaget och längtade efter våren då! :) Men över huvud taget är jag sugen på att komma och se honom live någon gång :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Det är ju skillnad på att vara frisk från början och att inte vara det. Klart att all mat inte är för alla!
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Är det någon Micke/Carro-träning på g snart, och ska du vara med isf? :) annars är jag rädd att jag egentligen inte har tid förrän praktiken är slut i maj :/

*halvt kl*
Det är förresten också en stor anledning till att jag inte orkar ta tag i vikten nu; jag har praktik och pendlar till sthlm just nu och det är verkligen apjobbigt med de konstant strulande tågen! Min energi sugs verkligen väck av det :(
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Jag rider för min dressyrtränare imorgon och på måndag. Jag är inte med på Carroträningarna men på Micketräningarna är han och hans tävlingsyttare med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 008
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 057
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp