tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Här en till tjockis... men jag måste göra något nu. Har dock hälsobekymmer som spelar in.
Jag rider 3-4 ggr max på hästen per vecka , har rejäl noja för att han ska ta stryk.
Dottern rider honom också, och vi hittar på avsutten aktivitet också.
Halvblod ca 170, dock mycket manke. Kort och stark rygg dock!
Matte 165cm och ca 90...:-( att bara komma under 80 skulle vara ett jättelyft. Det ska bara gå!

Vet inte om bilden kommer synas, men jag testar.

465037_4098817987505_1167983728_o.jpg
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Åh, jag visste först inte om jag skulle våga vara med här med tanke på hur hett det har gått till i vissa andra trådar.
Men jag är 172 lång och för tung. Har legat på tre siffrigt för ett år sedan men jag är på väg ner. Det är dock en bra bit kvar.
Jag har fem hästar och rider tre av dom. Av förklarliga själ De andra två är en shettis och en mini så :p

Här är mina tre ridhästar
IMGP6401.jpg


En kallblodstravare på 21 år och 160 i manken, som bara är promenad häst, har ingen ny uppsutten bild på honom dock.
En gammal sen då jag var lite lättare, har aldrig varit nån fjäder direkt
imgp3835_508e9a1bddf2b331540002b8.jpg

En korsning med nordsvensk som far på 7 år och 160 i manken
imgp5722_5096bf66e087c36938c75df0.jpg

Och så en ridtravar tant på 22 år som är 157 hög.
Henne har jag oroat mig lite för, eller jag har oroat mig för att alla hästarna ska tycka jag är för tung men hon är så extrem känslig så hon hade sagt ifrån omedelbums. Faktum är att hon mår bättre nu än hon gjort tidigare och är riktigt fräsh i kroppen. Hon har en lång historia.
imgp5935_50bfc816e087c30f8eb839df.jpg


Kassa bilder men man ser ju på ett ungefär i alla fall. Det är så sällan jag har nån som fotar när jag rider.
Jag rider dom ca 2-3 dagar i veckan och övriga dagar får dom träna utan att behöva bära på mig.
Och så vill jag bara säja att häst nr ett och framför allt häst nr två inte är lika tjocka i dagsläget. Korsningen blir fet som en flodhäst på sommaren :crazy:
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Jag kan hänga på här för jag är definitivt överviktig. Min häst är ett westfale sto på ca 168 cm och jag är 169 cm lång och väger aldeles för mycket tyvärr. Jag är sakta men säkert på väg ner i vikt för min hälsas skull, men även för att jag ska kunna börja rida på riktigt utan att få dåligt samvete.

Som det är nu så rider jag bara ut och det blir ca en gång i veckan, övrig tid tömkör jag och sen har jag en medryttare som tränar dressyr på henne och som också ska tävla henne åt mig. Hade jag vägt mindre hade jag ridit mer så jag har det som mål nu att gå ner och må bättre och kunna rida mer.

Jag delar med mig av några halvkassa bilder, det är inte ofta jag ställer upp på bilder när jag rider.

bild10-1_zpsa7b74afe.jpg


IMG_1951_zpsa5f6e8bc.jpg


IMG_1954_zpsa13e619e.jpg
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Här är en till tjockis med häst! Hela 163 cm lång och väger för nuvarande 83 kg, och på nedgång. Har det senaste halvåret gått ner från ca 95, så det känns bra :) Har varit medryttare på ett varmblod (se bild, från nov -12 rejält påpälsade och förbereder oss för regnigt hubertusritt!) och har nu en egen varmblodstravare, en äldre herre på 20 år och ca 152 cm. Han har inte protesterat än iaf så tar det som ett tecken på att han orkar med mej :p
550110_10152239508390114_1351559849_n.jpg
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Min ridponny just nu är ett welsh cob-sto. Hon har inga problem med vikten.

Men sen har jag en connemara på tillväxt och hon ser inte ut att bli alltför rejäl. Så jag måste se till att bli av med en stor del av mig och det är så sjuk svårt, jag är extremt fast i ätandet och hittar alla möjliga orsaker till att äta.



Ett tips är att gå till psykolog hur konstigt det än låter=)

För oftast, oftast jag säger inte att det alltid är de men mkt vanligt så äter man för att man inte mår bra. Får man bukt med själva orsaken till varför man äter så kan man sedan gå till en dietist som lägger upp ett matschema och tränigsschema åt en och då har man lättare att följa det.

Jag håller på med kroppsbygge och innnan en tävling går man på diet och ska ner på en kroppsfett på några få % bara. En dag ser likadan ut istort sett för mig just nu.

Frukost 150g kesella 50g bär
mellis 1 proteindrink 1 äpple
Lunch 150g kött eller fisk eller fågel sallad typ 300g
mellis 1 proteindrink 1 äpple
Kvällsmat samma som lunch
nattmat samma som frukost.
Lördagar är fri ätardag= jag får äta vad jag vill.:bump:

Jag tränar ju tungt samtidigt men min kompis som inte tränar och kör samma går ner ca 1 kilo iveckan på denna diet.

Alla soppdieter= skitdieter man går ner på vågen ja visst men de är bara vatten och muskler inge fett tyvärr.

Lycka till alla nu med viktnergången:bump:
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Kl

Åh här är en tråd för där jag kan få vara med! Väger i dagsläget ca: 76-77 kg till mina 161 cm.

Har en korsning mellan halvblod och irländsk sporthäst, modell grövre och han verkar inte ha några bekymmer med min vikt. :)

Håller på med viktväktarna och lyckades till en början gå ner, men har legat lite halvt på is nu då jag för några veckor sedan skadade mig och varit lite ledsen och har det kännts svårt att kämpa med maten, då det är min svagast punkt, kan lätt avstå från godis och dricka men god mat? Nee ;)

Återkommer senare med bild, lite svårt att lägga in från mobilen :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Jag vet varför.
Jag vet hur jag ska äta.
Det är inget fel på de teoretiska kunskaperna.

KBT snarare än samtal, möjligen.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Men snälla du, han kommer inte ta stryk av din vikt, det är ju en stor häst!
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

bra jobbat:D hur har du gjort för att gå ner i vikt?

för övrigt tycker jag inte LadyLusifer ser tjock ut heller=)

Jag gick på LCHF först, men blev galet sjuk av den. Så då grubblade jag lite på en ny strategi. Jag vill inte gå på krångliga dieter, äta äckliga saker eller tvingas till något. Så..jag äter allt, helt vanlig hemlagad mat. Lagad från grunden, dvs, inga halvfabrikat. MEN...jag äter halva mängden mat mot tidigare. Så..ibland kan jag äta en pizza eller något annat onyttigt, så länge det är mer undantag än regel, och jag äter halva mängden mot förut. I princip äter jag tills jag inte är hungrig istället för att äta tills jag är mätt. Det har funkat. Sen lite ridning och några få promenader på det. (Jag haaatar promenader!! Det är så djävulusiskt tråkigt!!!). Det tar lite längre tid att gå ner, men nyttigare för kroppen än dessa modedieter. :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Här är en till!
Jag med mina 175 cm höga och ca 110 kg(?) rider just nu ett stort äldre halvblod som verkligen inte har problem med mig, han springer på så glatt. =)
(Så himla skönt), försöker gå ner i vikt men det är så svårt när man får göra allt själv. Sambon vill inte med och ut och gå eller liknande, vilket gör att jag också hamnar hemma istället. Äter inte ofta, men när jag äter så äter jag väldigt fel.

Vet vad jag måste göra, men handlar mycket om att jag måste sluta vara lat och verkligen tro på mig själv!

Har inga uppsuttna bilder då jag nyss börjat rida honom. :)

Danne.jpg
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

kl.

här kommer ett par bilder på mig och min häst :)

545172_10151703537325324_139503267_n.jpg


538680_10151698054590324_1649235772_n.jpg
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

*kl*
Bilder på mig och Wille :)

Vår/vinter 2012
560634_10150841840825712_1497494092_n.jpg


Vintern 2012
IDA_2126.JPG


Jag bloggar även på blogspot.se med mitt nick som prefix och där dyker det upp bilder och diverse upp/nedgångar i livet :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Delvis KL

Ni ser jättefina ut allihopa med era hästar! :) Skulle gärna dela med mig av en bild om jag hade någon :p

Men som referens: i dagsläget 175 lång och pendlar mellan 100-110 kg. Vägde 95 för ett år sen och halvblodsdamen på 163 klagade inte. Det gäller att hitta rätt individ! Men om hon hade levat idag hade jag inte ridit henne.
 
Senast ändrad:
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

KL

Här är jag på prisutdelning

Tjockast ? skojja inte... Alla andra är smala/normala... Men men

fetast_51516d37ddf2b30702e2af66.jpg


En annan tävling

liten_4_51516d049606ee5e7af65573.jpg


Nu när jag inte rider (sålt fuxen, och lånat ut den andra på foder) är man ju inte mindre direkt....
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Här har ni en till "tjockis". ;) Det törs man knappt berätta här för man blir mörkrädd när man läser vissa trådar här ju...:crazy:
Jag är 174 cm lång och ligger på över 90 kg just nu. :( Rider en stor islandshäst på ca 150 cm i mankhöjd och får låna en irish cob lite då och då med. Jag är alltid rädd för att min vikt ska vara för mycket för min häst fast han är en islänning men när jag frågat veterinärer(2 st) och en equaterapeut(stavning) så säger de alla att min vikt inte är något problem för honom. Jag rider inte varje dag utan det blir longering och promenader några dagar i veckan tills jag kommit ner i vikt. Har inte ägt honom så länge men har satt upp ett mål för mig själv och för honom som inte blivit ordentligt omhändertagen de senaste åren.

Just nu så cyklar eller går jag ca 1 mil om dagen och känner att flåset blivit bättre så jag hoppas vikten hänger med snart. Försöker tänka på vad jag äter men det är svårt när man är sockerberoende. Jag har IBS också som gör att min mage inte klarar att äta många sorters grönsaker och frukter utan att jag får fruktansvärd smärta.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Sockret är min största bov också. Jag kan äta jättebra hela dagen men på kvällen så måste jag nästan ha i mig rent socker, det är verkligen som en drog! :(

Angående vikten som hästen kan bära så brukar en tumregel vara att de kan bära 1/5 av sin egen vikt dagligen/mycket regelbundet och 1/4 av sin vikt vid enstaka tillfällen. Det här är ju väldigt individuellt för hästen också, och en tränad häst eller en med fördelaktig exteriör klarar ju med tyngd oftare, typ. :) Om jag ser till min egen så väger han ca 650 kg (666 kg i snitt när han var i hög, tävlingskondis för 8 år sen) och då är inte min vikt några problem 4 ggr i veckan, vilket också märks på hästen med tanke på vilken fin form han är i nu :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Jo min kille ligger på runt 400-450 kg eftersom han är en så stor islänning (blivit frågad om han är en nordis faktiskt..).
Sockret är som en drog...blir så sugen ibland att jag kan bli tokig....
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

KL

Här är jag på prisutdelning

Tjockast ? skojja inte... Alla andra är smala/normala... Men men

fetast_51516d37ddf2b30702e2af66.jpg


En annan tävling

liten_4_51516d049606ee5e7af65573.jpg


Nu när jag inte rider (sålt fuxen, och lånat ut den andra på foder) är man ju inte mindre direkt....


Äsch, det där är väl ingenting :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 006
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 054
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Svullen pung efter kastrering. Bild
  • Hundbur bil
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp