tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Viktnedgången går mycket långsammare än förra året, men nu är jag iallafall under 90 :p

Jag var ju som ni vet nojig nu under hösten på hur medryttarpålla reagerade på min viktuppgång (från 80 till 90).
Vi har de senaste veckorna haft ganska tråkiga ridturer med hårt och halt underlag + klumpig frieser på ca 700 kg som halkar och snubblar hur lätt som helst. Krypköra i skritt på lång tygel :arghh:

Men idag var det fint underlag med fluffig snö i skogen, vi klampade runt och hittade en äng/öppen yta med nysnö, och jag lät henne sträcka ut och oj vad glad hon blev! Jag blev nästan chockad :p

Hon som hade känts så trög och trött på sistone, som en gammal ridskolehäst, och nu bara levde hon upp, ruskade lekfullt på halsen och var så ivrig att få springa. Hujedamej vad fort det gick och vilken flygkänsla, men vilken glädje, jag kunde verkligen känna det :love: Jag tror jag kan släppa viktnojan nu ;)

Skämde bort henne efter ridturen med extra äpplen i kraften och massa pyssel. Hittade ett kli-ställe hon tyckte om på insidan av bakbenet, bara myste. Det kändes som att jag fick lite annan kontakt med henne idag och fick en inblick mer i hennes personlighet. Typ som att hon "öppnade upp" lite, hon som annars varit ganska reserverad med mig. Hon är inte bara gravallvarlig och snäll den här hästen, hon har lite humor och egna hyss hon också :love:

Jag blir bara mer och mer förälskad ju mer jag lär känna henne!
 
Tror jag platsar här! Rider dressyr på min 170cm maffiga fuxdam. Har tidigare startat t.o.m MSVB men har haft ett års uppehåll och stoet har fölat vilket har resulterat i viktuppgång för mig och viktnedgång för henne :p

Då:
242892_10150178015898215_1020541_o.jpg


Nu:
10959554_10152759878718215_7840108036796463968_n.jpg

1397223_10152758706668215_2053866789253667747_o.jpg
 
Jag har roat mig med jobba på vikten medan killen väntar på ÅB till kliniken. Strax över 5 kg borta!
Nu måste jag dock ta tag i det igen för slöat pga dåligt stöd i skorna (måste köpa nya promenadskor!)

10387299_903261323051658_3707888970776054056_n.jpg


Bjuder på bild på min soffpotatiskompis ;) Han gillar det här med att slappa lite :rofl:
 
Välkommen @Wine-tee :)

Jag red ut en sväng idag. Mycket skritt, men även lite av de andra gångarterna. På hemvägen jobbade jag lite med att flytta undan för skänkeln och fick bra respons på det. Går nog ner till ridhuset imorgon och dressyrar lite.
 
Jag har inte kunnat rida ordentligt på nästan 3 månader pga pälsömhet, ryggont, sadelomstoppning, och allmänt grinig häst. De senaste 3 veckorna har jag börjat ställa mera krav, men ofta har det slutat med att vi blivit osams.

Idag tog jag fram kandaret på tränarens inrådan, och hästen kastade sig över det och tog betten innan jag ens hunnit börja tränsa. Sedan var han glad och pigg hela träningen, lyhörd och villig. Så lycklig har han aldrig kännts förut.

Jag har fått min häst tillbaka! :love:
Hoppas nu bara att det håller i sig... :nailbiting:
 
Glömde ju uppdatera från dagen :)

Idag gick jag och en stallkompis ner till ridhuset. L var inte lika laddad som han varit de sista gångerna :D Det var rätt skönt faktiskt. Jag kom till ridning fortare nu när han inte bara skuttade runt i början :D Idag började han komma upp mer med nacken och komma in med vänster bak, men nu måste vi jobba med att få höger bak att vinkla sig mer och kliva in under magen. Mer träning för oss helt enkelt :)
 
Idag är L dyyyr! Jag gick in på ridbanan hemma och red ett dressyrpass och han var väldigt fin och påhjälperna. Han dippade inte ner bakom lod så mycket alls och jag hittade dragläget idag. Vi gjorde inget komplicerat, utan bara övergångar, serpentiner och volter, men alltså vilken ridkänsla han bjöd på idag :love:Övergångarna var taktmässiga och fattningarna var fina. Jag tror bara att det blev fel en eller två gånger :up: Nu ska vi träna på att han inte ska gå emot handen när vi gör halt, men jag tror att jag har en plan för det nu :up:

Som sidospår kan jag berätta att han nu börjar röra sig så att det börjar bli svårt att sitta ner i traven. Det kräver mycket mer bålstyrka nu än tidigare av mig. Det är synd bara att jag aldrig har någon med mig som kan filma. Det vore himla kul att se hur vi ser numera. Eller kanske inte, svårt att veta :D:p
 
Idag fick jag höra på omvägar att vissa tycker inte jag ska ha häst för jag är för fet för den :(
Den förtjänar bättre och är för fin för mig osv.
 
Men VAFAN?! Vad är det för fel på folk??? :rage: :rage: :rage:
Det är fan inte okej.

Måttligt roande. Gråtfärdig i stallet och tungt nog med skadad häst och sen hans jävla attityd och humör nu när han är rastlös.
Ingen lust alls att åka dit när man får höra sådant. Var visst pengar i sjön ha en sån fin häst när man är för fet ändå för rida den.
Sen inte bra nog för honom heller så jag kommer inte nå de nivåer han förtjänar gå på(?)
 
Idag fick jag höra på omvägar att vissa tycker inte jag ska ha häst för jag är för fet för den :(
Den förtjänar bättre och är för fin för mig osv.
Har själv också fått höra detta på omvägar, samt att jag kommer att rida sönder min häst, precis som min förra ( förra hästen upptäcktes det att hennes nervbanor var klippta i frambenen för att maska smärta i framfötterna, bråkig bakgrund, detta upptäcktes via UL, alltså inte jag som tog sönder henne) Dessa människorna borde sköta sitt istället så länge hästen verkligen inte tar skada.
 
Kan säga att jag bara skrittat på min häst. Som mest 20 min. Oftast max 10. Sen låtit andra lättare rida igenom honom.
Just för jag vill gå ner mer innan jag rider mer och han ha mer muskler innan :(
När han är musklad och jag i min balans igen gör vikten ingen skillnad för jag är sk lätt ryttare men tills dess no no från min sida.
 
Måttligt roande. Gråtfärdig i stallet och tungt nog med skadad häst och sen hans jävla attityd och humör nu när han är rastlös.
Ingen lust alls att åka dit när man får höra sådant. Var visst pengar i sjön ha en sån fin häst när man är för fet ändå för rida den.
Sen inte bra nog för honom heller så jag kommer inte nå de nivåer han förtjänar gå på(?)

Stor kram till dig. Jag vet att det är supersvårt, men lyssna inte på dem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 009
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 057
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp