tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Hej hopp! Jag puttar upp tråden.

Jag och L gick till ridhuset idag, för första gången den här vintern. Det är en hoppryttare som har det, så det stod många hinder och annat pyssel framme. Det var otroligt intressant tyckte L och ville gärna går fram och titta och smaka på allt :D:p När han kommit över sin nyfikenhet så gjorde vi ett rätt bra dressyrpass där vi tränade övergångar upp och ner mellan gångarter. Jag lade även in halter bland våra övergångar idag. Jag brukar vara dålig på att träna på att göra halt, men har fått en liten knuff i ryggen den här veckan. Efter snö och plusgrader förra helgen frös det på och blev halt ute och L har bara traktbrodd, vilket har gjort att vi fått hålla oss på banan. Banan har dock varit full med snö och eftersom L inte har några snösulor så har vi fått hålla oss till skritt och liiiite trav. Därför har vi fått träna på det som går, däribland halter :) Dessutom var galoppen och fattningarna riktigt fina idag :love:

Förresten, så beställde jag tävlingslicenser till både mig och L igår. Det här med tävling börjar bli på allvar nu :nailbiting::D
 
Dagen till ära har tillbringats på kliniken för återbesök. Tyvärr så blev det en kortison behandling till med allt som det medföljer :( Positiva i det hela var ju att Tant har blivit mycket bättre i sina bakben även om det inte räckte hela vägen fram. Så vi får väl ta och promenera fram till den 20:e...
 
@Lazer09 Det är skittråkigt... Jag hade tyvärr för höga förväntningar på att "vi" skulle vara helt krya på bara 1 behandling. Men vi håller tummarna för att det går vägen denna gång!

Är det någon här som har erfarenhet av Back on track hasskydd? När ska dom vara på? Funkar dom?
 
Har inga erfarenheter av deras hasskydd, tyvärr. Till min förra häst hade jag en ryggvärmare, men märkte ingen större skillnad. Det var visserligen en riktig järtant där ingenting verkade göra någon större skillnad. Eller jo, hon blev märkbart trevligare av att vara ute mycket och slippa täcke. Annars var det inte mycket som gjorde skillnad.
 
Jag har provat en ryggpadd på henne och det verkar som att den gör nytta. Min är ju en känslig Prinsessan Silver-stjärt ;)
 
Jag har ingen erfarenhet av just hasskydd men av de vanliga stallbandagen och av täcket till häst och en hel massa produkter till mig själv. Det är olika olika individer om det fungerar. På våran förra häst fungerade det jättebra, fick supereffekt utav det men på mitt sto märks ingen skillnad alls. På mig och min son hjälper det på men på min sambo och min dotter hjälper det inte alls på. Det är som med mediciner att på vissa ger det bra effekt medans det är som sockerpiller på andra.

Det är viktigt att vänja in skyddet gradvis för blodgenomströmningen ökar så mycket i området att det kan göra ont om man har på skyddet för lång tid i början. Har man då redan ont i området så kan det bli outhärdligt istället för att ge smärtlindring. Vänjer man däremot in skyddet gradvis och man får effekt av det så ger det en enormt bra smärtlindring.

När skyddet väl är invant ska det användas minst 8 timmar men helst dygnet runt för att ge bäst effekt. Använd skyddet i minst 3-4 veckor innan du utvärderar om det gör någon skillnad.

När jag som är van vid back on track skydd och alltid har på mig ett armbågsskydd köper ett nytt skydd när det gamla är utslitet så vänjer jag in det med. Jag börjar med ca 15-20 minuter och ökar med 10-15 minuter varje dag. Då har jag en allvarlig nervskada i området som är extremt känsligt. Om det inte är en skada utan du använder det förebyggande kan man vänja in skyddet något fortare. Om hästen verkar tycka att det är obehagligt så får man sänka tiden lite och öka saktare för vi är ju alla individer. När du har kommit upp i en timme om dagen så kan du öka med en timme i taget och sedan dubbla tiden för varje dag ungefär. Så här kan en invänjning vid skada se ut; 1:a dagen 15-20 minuter, 2:a dagen 30-45 min. 3:dje dagen 1,5-2,5 timmar. 4:de dagen 4-5 timmar osv.

Hoppas att det hjälper på din häst :)
 
Gick till ridhuset idag igen. L roade sig kungligt till en början :D Det var två hästar där redan när vi gick in och när L såg dem blev han så till sig att han bara var tvungen att skutta, hoppa, bocka och pipa :p Jag hade som plan att fortsätta träna på övergångar och halter idag, men det var liksom inte riktigt läge för det idag. Så det blev till att låta honom rasa av sig lite först och sedan jobba på framåt för att hitta avspänning. Han blev rätt fin på slutet och ganska trött och svettig också :D:p Det är rätt lustigt att se när han drar igång, för man tror liksom inte att han med den stora kroppen kan vara så snabb och smidig som han är. Min lilla (stora) räserköttbulle :love::love:
 
kl
har visst inte varit så aktiv med skrivandet på sistone.. men har läst om er=)

jag står just nu still i ridningen känns det som.. har hittat en ny dressyrsadeln som är så underbart skön men ja jag har så dålig fantasi så de finns inte.. vet inte vad jag ska göra å vet inte när jag gör rätt.. han höjer ryggen å kröker på nacken iaf så antar att han jobbar lite då iaf? annars har de hänt saker i stallet som gjort att man blivit på dåligt humör men får se vad som händer med de.. om de lugnar sig elelr inte.. gör de inte de å de känns jbbigt så får man ta de då..

har iaf fått en medryttare nu som ska ha min prins nåra dagar i veckan.. vara en dag är hoppdag de andra får hon nog välja själv.. men lite träningar å så vill jag nog att hon ska göra.. för hon är bättre än mig så hon kan nog hjälpa mig att utbilda min prins lite hihi..
 
Jag hoppar in i tråden här då :-)

Ligger på 173cm/82 kilo just nu, har senaste året gått ner från 104 kilo... Jag har ett gammalt hbl sto på 16) cm, på henne har jag aldrig känner mig särskilt stor men så kom nya hästen på endast 163 cm och då kände jag mig plötsligt stor! Då är han ändå högrest och stabil? Men efter att ha ridit in mig på honom (och gått mer endel i vikt) så känns han precis lagom idag :-)

Jag har jobbat som turridningsguide i många är och även pendlat ca 10 kilo fram och tillbaka i lika många år... Åren jag vägt mer har jag haft endel ångest för att rida några av våra hästar ( bl.a. Arabsto på 156cm) men fick tillslut in i mitt huvud att hästarna är grymt tränade, muskler, kondis och egen bärighet och då går det ju bra.

Nu är planen att komma mer på 72 kilo innan sommaren, då vi letar ny häst igen (gamla hblstoet är tyvärr dåligt) och vill ha en mindre häst (ca 150-155cm) som ska agera sällskap, stabilt ridsällskap, jobba lite turridning och lektioner :-) och självklart även för mig egen del, har inte vägt under 80 kilo sen jag gick på typ högstadiet? (Är 28 nu...)
 
@NightRain Hoppas stallsituationen reder ut sig. Det är inte alls roligt när man inte känner att man trivs i stallet. Förresten, för inspirationen, kan du ju kolla på hippsons hemsida. Där har de en hel del övningar upplagda. Du kan ju också kolla om det finns någon/några böcker att läsa och få inspiration av.

@shipwreckgirl Välkommen!

Idag har varit en lång dag i stallet. Den började med lunch-matning och väntan på hovslagaren. En väntan som blev lång. Efter två timmar kom han :meh: Sedan var det dags att dra iväg på träning, en aning sent. Jag som tyckte att jag hade gott om marginal till tiden jag var tvungen att åka...

Dags för träning alltså. Det blev en del fokus på att få upp nacken på L. Han vill gärna bli låg i nacken och krypa lite bakom hand, vilket säkert beror på att han inte är så stark bak än. Vi jobbade även med lite sidförflyttningar och galoppfattningar och det gjorde han bra. Jag insåg dessutom att jag måste börja lägga lite träning på mig själv också. Jag blev väldigt flåsig med en gång!

Sedan köra hem L, packa ur bilen och backa in släpet innan jag kunde åka hem. Hemma igen ca halv sju.

Det blir nog träning igen nästa vecka och sedan blir det nog uppehåll ett par veckor igen. Det känns som att det kan vara bra att köra lite intensivt ett tag och sedan träna själv för att få nya lärdomarna att sjunka in.
 
Tränade för första gången detta året nu i måndags, skitskoj. Tränaren tyckte att jag gjort ett bra jobb under de senaste 3 månaderna, han är mycket mer ihop, reglerbar i galoppen och går att samla fint men samtidigt med tryck i bakkärran(i galoppen då) Vi jobbade på att spåra ordentligt i hörnpasseringar och volter, jag är en mästare på att rida raka linjer men det där med att gå fint på volter är svårare ;)

Han bygger sakta upp en överlinje och jag slankar själv till min sakta men säkert, längtar tills jag väger 2 siffrigt igen, sist jag gjorde det var nog 2007/08
 
Härligt @Jordgubben från Skåne :) Hejja dig och er!

Idag red jag och L vår vanliga motionsrunda. Trots grått väder med regn i luften och mörkret i antågande var det riktigt trevligt. L var glad och ganska avspänd :) Vi blev till och med omkörda av bilar utan att L spände till. Ett fall framåt :) Imorgon funderar jag på om jag ska köra eller rida ut i lite backar... I-lands problem kallas sånt :D:p
 
Jag och en vän gjorde sällskap och red i ridhus idag. L var på hugget :D Innan han fått blåsa ur sig pep han och skuttade. När han väl var avrastad gick han rätt bra. Han blir lätt lite låg och framtung, så jag får jobba på att få honom att vinkla in sin bakben under sig så att han kan komma upp i fronten. Efter att jag tränat och fått lite hum om hur jag ska rida för att få honom att komma in med bak och upp i fram har galoppen och fattningarna blivit bättre :bump: Nu tror jag att nästa fokus blir att hitta mer gummi i gångarterna så att vi kan korta och länga som vi vill. Jag är rätt peppad på att tävla i vår alltså :D
 
Glömde ju att skriva om gårdagens uteritt. Red i backarna här hemma och trots att det knappt är någon snö kvar så hittade vi en sträcka i skogen där det fortfarande låg en del kvar.
10991288_932239186800726_5492895427076187029_n.jpg


Vi passerade även en gård med kor och tittade på dem.
10246608_932239283467383_2045391995257352206_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 009
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 057
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp