tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

@Ackio Styrke kram till dej! Det är inte några pengar i sjön att du har en fin häst. Det är väl investerade pengar till dig själv. Om du vill köpa 4 stycken 100.000 kronors hästar så får väl du göra det? Skit i trollen! Ha kul med din häst istället.

Nu börjar vårat liv att vända mot det bättre iallafall :) Tant är nu frisk så vi kan ta upp träningen igen!
 
L fortsätter att leverera :love: Idag red vi ut ,vår vanliga motionsrunda, och trots uselt väder med snöblandat regn på tvären så blev det en lyckad ridtur. Han arbetade på fint fram till handen och jag kunde välja vilken galopp vi hade :up: Tidigare har jag bara varit nöjd med galopp ute och inte ställt så stora krav på vilken, men idag satt båda galopperna som en smäck, på kommando :) Eftersom han kändes så fin passade jag på att öva lite övergångar och halter och övergångarna blev bra, men mest nöjd var jag med att vi lyckades göra en halt från trav utan att L gick emot förhållningarna :) Än så länge tar det några steg innan det blir stopp, eftersom jag vill behålla takten hela vägen in i halten. Vi skyndar långsamt, men just nu känns det som att vi gör stormkliv i utvecklingen :up:
 
Härligt att du är på gång @lil-sis :)

Min L fortsätter att gå som en dröm. Det känns lite overkligt och jag väntar nästan bara på ett bakslag :nailbiting: Vi red ut igår och han tog båda galopperna på (rätt) kommando och han flyttar fint undan skänkeln åt båda hållen :up: Det blir troligen träning på tisdag och jag hoppas på att få fortsatt bra input :)
 
Hon är 146 och jag 159 men det är ngt skumt med bilden :D

Igår


Men ändå, på båda bilderna ser hon mycket större ut än 146! Fin påni :)

Hörni - skruttan har börjat gå ifrån mig i hagen när jag ska hämta henne:confused:
Inte direkt svårfångad eller så, bara vänder bort, travar en liten bit, och stannar sen och tittar på mig. Hon gör så ett par gånger, sen är det inga problem alls. Inga bakåtstrukna öron eller andra tecken på surhet, bara.. Ja, jag vet inte? Är det ett beteende ni varit med om någon gång? De första gångerna hon gjorde så skrattade jag bara, men nu börjar jag undra lite. Testperiod på gång?
 
Men ändå, på båda bilderna ser hon mycket större ut än 146! Fin påni :)

Hörni - skruttan har börjat gå ifrån mig i hagen när jag ska hämta henne:confused:
Inte direkt svårfångad eller så, bara vänder bort, travar en liten bit, och stannar sen och tittar på mig. Hon gör så ett par gånger, sen är det inga problem alls. Inga bakåtstrukna öron eller andra tecken på surhet, bara.. Ja, jag vet inte? Är det ett beteende ni varit med om någon gång? De första gångerna hon gjorde så skrattade jag bara, men nu börjar jag undra lite. Testperiod på gång?

Min gör så ibland, jag struntar i det och tar henne när hon kommer tillbaka för det gör hon alltid, hon gillar att komma in :)

Skulle jag göra affär av det skulle hon nog bara bli tusen resor värre.
 
Min gör så ibland, jag struntar i det och tar henne när hon kommer tillbaka för det gör hon alltid, hon gillar att komma in :)

Skulle jag göra affär av det skulle hon nog bara bli tusen resor värre.

Idag kom hon fram självmant och var glad och kelig :) Och hon gnäggade efter mig när jag gick :love: Vi lär känna varandra mer och mer för varje vecka, det händer något nytt varje gång jag är ute.

Det är alltid lika spännande att lära känna en ny häst, men det här är ta mig tusan den första häst jag stött på som har så otroligt många "lager" i sig. Ena stunden spänd och misstänksam, och andra stunden avslappnad och kelig. En dag hoppig, taggad och tittig, en annan dag sävlig som en gammal ridskolehäst. Man vet aldrig vad hon är på för humör :D Undrar hur hon blir under brunsten nu till våren :angel:
 
Tränade i tisdags och fick mycket inspiration och beröm :) Tränaren tyckte att vi skulle rida LA i vår. Vi får se hur det blir med det, men det var kul och smickrande att höra och peppande att tränaren tror på oss. Idga red vi ut och L var lika fin som han varit det sista. Min drömhäst :love:
11026155_939135629444415_5038831788205278523_n.jpg
 
Här har det varit tyst för länge nu. Jag hade med mig sällskap i stallet i lördags, vilket innebar att jag faktiskt kunde få lite bilder och film :up:

Bland annat fick jag denna nya inspirationsbild. Det här vårt mål. Såhär vill vi se ut nästan jämt:
11004642_940618802629431_9077638341919367132_o.jpg


Fick även denna galoppbild som känns bra med tanke på att galoppen strulat lite för oss.
11043229_940121842679127_4776364941558025332_n.jpg


Det blev dessutom film:

Idag blev det ett pass barbacka på banan för att träna min sits och balans eftersom jag känt på sistone att jag haft svårt att sitta ner i traven. Det blev ett väldigt bra pass där jag till och med provade att rida skänkelvikning på en lång halvt igenom och det funkade faktiskt :up: Det fortsätter att gå bra för oss :)
 
Dagen till ära har tillbringats hos Sadelmakaren!
Jag vet inte hur jag ska förklara hur jag känner mig men, ibland så får jag en "känsla". För en tid sen så fick jag en kraftig "känsla" när jag sadlade Tant att det var något som var FEL. Sjukgymnasten fick äran att kolla igenom hennes rygg och Nej det var inget fel. Men känslan har gnagt i mig om att det är inte rätt. Så idag fick vi packa in oss i bilen/transporten och köra halva Skåne runt ;) Väl framme så kändes det lite, kollades, trycktes. Summering av detta blev att hoppsadeln behövdes påfyllning efter att ha legat på en sned häst ( begagnad sadel) dressyr sadeln behöver stoppas om helt för att den syntetiska stoppningen har satt sig :( Glad är jag dock för detta bevisar ju för mig att känslan faktiskt var rätt hela tiden :) Jag kan faktiskt lita på mig själv! Nu hoppas jag att helgen går fort så jag kan få hämta min sadel på måndag :)
 
Hur gick det på P&J @lil-sis ?

Vad skönt att magkänslan stämde @Spyro192 :)

Eftersom jag är lite förkyld (och att vädret var helt underbart) så tog jag ut L på en körtur. Han är verkligen till sin fördel just nu :) Han var pigg och framåt, men samtidigt lyhörd och lydig :up: Mer körning imorgon tänkte jag :)
 
Jäklar vilken ridtur vi hade idag...

Så fort jag satt upp hann vi skritta typ en meter, sen började hon småtrava och takta. Helt galet pigg, jag behövde bara snudda tyglarna så tolkade hon det som full fart. Jag har aldrig upplevt henne så här! Jag känner mig väldigt trygg på henne, men idag började jag vissa stunder få lite obehagskänslor i magen då det kändes som att jag faktiskt inte riktigt hade kontroll över tempot :crazy:
Tog galoppen i uppförsbackar, det bara dundrade till så vek hon i huvudet i bogen och pep iväg. Galoppera på raksträckor var det inte tal om. Men svårast att hålla var hon ändå i traven, frieser som hon är :angel: Huvudet i grantopparna, susande i öronen och frambenen vevande som hamsterhjul.

På hemvägen kände jag att "shit, nu är det kört, hon sticker". Jag som hade tänkt försöka samla henne lite och rida lite sidvärts och jobba lite nu när hon hade fått springa av sig. Nope, det fick bli skritt på långa tyglar hela sista halvtimmen, för det var bara då hon tog ut steget, spände av och slutade springa. Jag fick hålla skänklarna rätt ut och bara hänga med i gunget utan att göra någonting som kunde påminna om framåtdrivande hjälp.

Alltså... jag är ju glad att hon är pigg och glad, kanske har lite vårkänslor, hon har fast och tinad, mjuk mark under hovarna och lever upp. Klart hon ska få sträcka ut och busa lite efter den här äckliga vintern. Men gärna utan att kuta benen av sig och kanske också erkänna min existens där uppe på ryggen :up:

Träffade ägaren sen när jag svettig stod och smorde prylarna. Hon frågade lite försiktigt hur pållan hade varit idag. Jag berättade att hon var väldigt pigg.
Fick då veta att hästen har stått i en vecka :rofl:
 
Haha :D Vårkänslor? @hier

Tog ut L och körde idag. Värmde upp runt vår korta runda och gick in på banan sedan. Det visar sig att vi har lite samma problem i körningen som i ridningen. Att göra halt är tydligen svårt :D Han gör fina övergångar upp och ner från trav, men halten sitter hårt åt. Vissa blir fina från skritt, men det är svårare från trav. Vi tränar vidare :)
 
Min sadel är iväg på lagning en vecka så jag fick glatt rida barbacka igår, longerat två dagar och sen vilade han en, vääääldigt pigg älg. Och en ryttare som krävde ett par varv i trav för att hitta balansen.

Har alltid schabrak och fårskinnspadd fäst med tömkörningsgjord när jag rider barbacka, för att skona ryggen något samt sitta kvar lättare ;)

Fick slå till med väldigt samlad galopp för att överleva haha, men det fixade han fint men det var jättejobbigt. Trevliga avsaktningar blev det också!

Måste slänga in lite barbacka pass oftare när jag fått tillbaka sadeln.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 008
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 057
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbur bil
  • Det bästa med ”din” ras
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp