tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Åh, vad jobbigt det är att vara viktnojig hela tiden :(
Jag gick ju förra året ner från 115 till 77 kg, började rida igen med nya medisen när jag hade nått 80. Nu har jag fallit tillbaka i destruktiva ätmönster och sedan augusti gått upp till 93 kg sist jag smög upp på vågen :banghead::banghead:

Tyckte hon var lite trött sist, börjar jag bli tung på henne nu tror ni? :cry: Hur märker jag om hon reagerar på min vikt?
Jag tror på dig. Snart vänder det tillbaka ned.
// Vargen som nästan är underviktig men hänger på denna tråd ändå.
 
Jag uppdaterar här igen då. Jag satt upp igen idag, efter nästan tre veckors vila. Vi gjorde ett lättare pass på bana med lite övergångar och växlingar mellan varv. Helt enkelt lite värmning och avcheckning. L gjorde bra ifrån sig. Han gör väldigt trevliga avsaktningar och igångättningar mellan skritt och trav nu. Vi fick även till några trevliga galoppfattningar, till båda galopperna, och i någon avsaktning till från galopp till trav satte han sig fint och höll ihop. Sammanfattningsvis kan man väl säga att utvecklingen går framåt :)
 
Herregud, jag är världens sämsta! :eek:

Kort beskrivning:

- Skyndar ut till stallet, vill hinna rida innan det blir mörkt
- Rider
- Kommer tillbaka
- Hoppar av häst
- Binder upp häst på stallbacken
- Klär av häst
- Ger häst kraft
- Borstar häst och tar på täcke
- Går in i sadelkammaren medan häst äter:

- Rengör och putsar utrustning noga och avslappnat
- Har gott om tid på mig, kokar vatten och tar en pulverkaffe, och skriver i medryttardagboken vad vi gjort idag
- Okej, bussen går om 30 min, jag hinner sopa och fixa lite i sadelkammaren
- Fortfarande mycket tid på mig, så jag lägger telefonen på laddning och botaniserar lite i hästens utrustning. Borstar schabrak och sadelgjord, funderar på om hennes fleecetäcke behöver läggas i tvättkorgen, behöver jag kanske byta schabrak? Lägger schabraket upp och ner då hon blev svettig.
- Tar en till kaffe. Byter om i lugn och ro.

- Släcker och låser sadelkammaren
- Dubbelkollar att jag inte glömt laddaren (jävla Iphone)
- Går och lägger nyckeln till sadelkammaren på ett gömt ställe, sms:ar ägaren om var den ligger

Jag går ut igen för att gå till bussen.
Och där står hästen fortfarande uppbunden på stallplan, ätit upp sin kraft för länge sedan, och står och tittar snällt på mig, tålmodigt. :banghead::banghead::banghead:

Hur virrig får man bli? Hur i hela tusan kan jag ha glömt att hästen fortfarande står och väntar på att bli utsläppt i hagen igen?

Bara att släppa ut, pussa extra mycket på häst och skämmas ihjäl. Och när jag gick (sprang) därifrån till bussen stod hon dessutom och tittade efter mig med spetsade öron och sin fina, kloka blick :love:

Herre. Gud. Vad jag skäms. Hur kan man vara så virrig? :crazy:
 
@hier Shit happens, men snäll häst som väntar :D:p

Idag red jag och L ut en sväng i solen. Det var riktigt härligt :) På ett ställe stod det ett gäng människor och pratade och L var tvungen att stanna och prata med dem :D och var väldigt nöjd när de pratade med honom och klappade på honom :D Han är en liten attention whore min lilla häst :D:p

10929030_918001668224478_688614602532639347_n.jpg
 
Igår åkte jag och en kompis till fina ridvägar och red en långtur. Trots lite regn, snö och en gnutta hagel så var det himla trevligt och solen tittade fram på oss på slutet. Vi pratade en hel del under turen och gjorde oss en liten utmaning för våren. Vi ska åka ut på en liten dressyrtävling och rida typ en LC :nailbiting: Det var nog ~5 år sedan jag tävlade sist, så vi får väl se hur det går. Det sporrar mig att träna mer effektivt framöver i alla fall.
 
Dagen till ära har tillbringats på kliniken med surt sto som inte har varit nöjd den senaste tiden. Veterinären hittade ont i båda bakbenen så det blev tuppkam och kortison i båda haserna. Jag är glad att "vi" hittade felet men, självklart ledsen för att hon har gått och haft ont. Fick faktiskt beröm av alla inblandade att Tant såg pigg ut, inte för tjock, bra överlinje och bättre rörelsemönster :) Så något har jag gjort bra iallafall. Återbesök om 2 veckor, promenader 20 minuter om dagen från och med torsdag.
 
Är inte direkt aktiv i min ridning just nu. Men jag är ju fortfarande överviktigt. Är 165 cm lång, väger just nu ca 92 kg och har inte ridit aktivt sedan maj. Har dock lyckats gå ner från 110 kg, vilket är väldigt positivt.

När mamma får pengar ska hon köpa mig ett halvårskort på gymmet, som tidigt födelsedagspresent. Så då kommer jag förhoppningsvis fortsätta gå ner i vikt i stadig takt, samtidigt som jag bygger upp musklerna så att jag kan komma igång mycket snabbare när jag väl börjar rida igen.

Just nu är jag arbetslös, så målet är väl att skaffa en stadig inkomst innan jag ens kan börja fundera på att börja rida igen. Saknar det som bara den! Tanken var i höstas att jag skulle söka hippologen nu till hösten, men jag kommer aldrig hinna komma i fas till uttagningsprovet så jag får nog sikta in mig på nästa år istället. Funderar dock på att åka på prova-på dagen på Strömsholm 15/3, "problemet" är väl att det inkluderar ridning, de kanske undrar vad det är för otränad valross som funderar på att söka?
 
Är inte direkt aktiv i min ridning just nu. Men jag är ju fortfarande överviktigt. Är 165 cm lång, väger just nu ca 92 kg och har inte ridit aktivt sedan maj. Har dock lyckats gå ner från 110 kg, vilket är väldigt positivt.

När mamma får pengar ska hon köpa mig ett halvårskort på gymmet, som tidigt födelsedagspresent. Så då kommer jag förhoppningsvis fortsätta gå ner i vikt i stadig takt, samtidigt som jag bygger upp musklerna så att jag kan komma igång mycket snabbare när jag väl börjar rida igen.

Just nu är jag arbetslös, så målet är väl att skaffa en stadig inkomst innan jag ens kan börja fundera på att börja rida igen. Saknar det som bara den! Tanken var i höstas att jag skulle söka hippologen nu till hösten, men jag kommer aldrig hinna komma i fas till uttagningsprovet så jag får nog sikta in mig på nästa år istället. Funderar dock på att åka på prova-på dagen på Strömsholm 15/3, "problemet" är väl att det inkluderar ridning, de kanske undrar vad det är för otränad valross som funderar på att söka?

Kul att du har gått ner så mycket på egenhand! Hejja heja!
Ett gymkort är ju jättebra att ha om man väl använder det hela ;) Går du själv eller du har någon gymkompis?
Tycker du ska sök in till Hippologen! Hade jag själv inte varit så uppbunden med häst-sambo och huslån så hade jag sökt i alla fall. Och om du inte ska söka förens nästa år så tror i alla fall inte jag att du är någon otränad valross!
 
Åh, äntligen är jag tillbaka på rätt spår efter höstens viktuppgång. Ner 2 kg nu i januari :banana: Jag och min förbannade jojo-bantning alltså :banghead:

Pålla var seg idag när jag red. Först var hon glad över att få sträcka på benen och galoppera en sträcka nu när det har snöat, för den senaste tiden har det bara varit skritt på ishalka. Men en liten sträcka och en uppförsbacke, sen saktade hon av. Travade en sträcka och hon kändes direkt trög. Inte flåsig eller så, men bara loj. Men ändå lite tittig och osäker, bara dålig bjudning helt enkelt.

Jag tänkte direkt att nej, jäklar, nu jag har verkligen blivit för tung för henne, 12 kg är ju faktiskt 12 kg.
Jag red en bit till i trav, lite skritt, lite trav, försökte aktivera. Hon bjöd med öronen spetsade men kändes allmänt trött, underlaget var bättre men fortfarande inte det bästa, tung snö, hon var lite snubblig och halkade lätt till. Ovillig att gå i djupare snö.

Jag hoppade av hästen och sprang bredvid istället för att se om det blev lättare för henne, men nej, samma slöhet. Jag sprang fortare än henne ;) (I trav då).

Nåja, vi promenerade/joggade hemåt avsuttet, jag tittade på hur hon rörde sig, hon fick lätt snöstyltor, var lite snubblig och frustade mycket. Verkade på det hela tycka att det var ganska jobbigt. Även utan mig på ryggen.

Jag ringde ägaren och pratade om hur ritten varit, och hon skrattade bara åt min viktnoja och sa att hästen förstås har fått lite dålig kondis nu av att bara skritta och dessutom inte ridas mer än 3-4 ggr/veckan senaste månaderna. Så ja. Ägaren har löst ridhuskort nu iallafall för de dagar med värst underlag :) Så allt eftersom underlaget blir bättre får vi väl börja konditionsträna.
 
Är inte direkt aktiv i min ridning just nu. Men jag är ju fortfarande överviktigt. Är 165 cm lång, väger just nu ca 92 kg och har inte ridit aktivt sedan maj. Har dock lyckats gå ner från 110 kg, vilket är väldigt positivt.

När mamma får pengar ska hon köpa mig ett halvårskort på gymmet, som tidigt födelsedagspresent. Så då kommer jag förhoppningsvis fortsätta gå ner i vikt i stadig takt, samtidigt som jag bygger upp musklerna så att jag kan komma igång mycket snabbare när jag väl börjar rida igen.

Just nu är jag arbetslös, så målet är väl att skaffa en stadig inkomst innan jag ens kan börja fundera på att börja rida igen. Saknar det som bara den! Tanken var i höstas att jag skulle söka hippologen nu till hösten, men jag kommer aldrig hinna komma i fas till uttagningsprovet så jag får nog sikta in mig på nästa år istället. Funderar dock på att åka på prova-på dagen på Strömsholm 15/3, "problemet" är väl att det inkluderar ridning, de kanske undrar vad det är för otränad valross som funderar på att söka?

Grattis till viktnedgången! Härligt driv du har, jag håller med @Spyro192 : kör bara. Åk! :)

Åk du till prova-på-dagen. 92 kg ska en vuxen, utbildad ridhäst i normalkondition kunna ta utan att blinka.
 
@IzeUnicorn Hejja dig! Åk du till Strömsholm :) Tänk vilken rolig inspirationskick det blir :)

Jag red ett dressyrpass barbacka idag. Mycket intressant. Fick många bra insikter om min sits och min ridning. Framförallt blev det väldigt tydligt att jag eftersom jag har en relativt grön, något svag och outbildad häst måste rida tusen gånger mer planerat och fokuserat än jag många gånger gör (framför allt i förhållande till hur jag kunde rida förra hästen som var mer eller mindre färdig utbildad då jag köpte den). Bra insikt.
 
Kul att alla peppar en så! Visst, 92 kg är ju inte sååå farligt mycket, och det är ju ändå 7 veckor kvar så då borde jag ju hinna gå ner ytterligare så att jag i alla fall hamnar under 90. Känner mig dock fortfarande lite osäker på om jag ska åka, behöver hitta resesällskap i så fall.

Har i alla fall sökt jobb på min gamla ridskola, så förhoppningsvis finns snart pengarna för att börja rida igen. Då kanske jag har en chans att söka till hösten. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 009
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 058
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Min arga lilla hund.
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • hackamore eller sidepull
  • Vetrinär besiktning

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp